Har du förtroende för regeringen?
Ser jag till mig själv så gäller inte detta, du skulle kunna gå tillbaka fem år här på FL och hitta inlägg där jag skriver att det är självklart att invandrare ska anpassa sig till svenska förhållanden.
Att sen M numer framför åsikter som går på tvärs mot EU-tanken tror jag man ska ta med en skopa salt, det är ingen tillfällighet att det inte är partiledaren som blåser upp budskapsballonger som ska locka tillbaka högerpopulister från SD utan underhuggare som t ex Johan Forssel.
Men visst, debatten har blivit mer nyanserad - kanske tack vare att de flesta partier numer inte försöker positionera sig så långt bort från SD som möjligt utan i stället formar sin invandrings- och integrationspolitik helt oberoende av dem.
Moderaterna har definitivt svängt, medan Reinfeldt fortsätter envist försöka rättfärdiga både migrationspolitiken och försvarspolitiken med att det i hans tycke var rätt då.
Jag säger bestämt nej, det är inte annat än fel att driva en politik som inte är mer långsiktig än så och konsekvenserna kan de ju knappast ha varit helt ovetande om.
Det är precis det här jag menar när jag säger att politiker ser konsekvenser först när de kommer och blivit riktigt allvarliga, medan många andra klarar att räkna ut att problemen kommer långt innan de gör det.