• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2017-12-16 18:37:51 följande:
    Vad var det du missade?
    Folk flyr inte dessa länder av klimatskäl idag.
    Jag anser att oavsett skäl borde större del av världens länder ställa upp, inte lägga hela ansvaret på ett fåtal länder, men kanske i synnerhet om det vore av klimatskäl där det inte räcker att dra till något av grannländerna.
    Ok så du anser att fler länder i likhet med sverige borde ta emot  flyktingar som flyr från krig, tortyr och förföljelse? I så fall tycker vi lika.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-12-16 18:44:48 följande:
    Ok så du anser att fler länder i likhet med sverige borde ta emot  flyktingar som flyr från krig, tortyr och förföljelse? I så fall tycker vi lika.
    Javisst, det är på tok för få. Belastningen på varje land skulle minskas kraftigt, samtidigt som de som flyr lättare hade hittat ett land som tar emot dem.

Jag vet inte om man kan kalla det "i likhet med Sverige" då varken Sverige eller något annat land som idag tar emot många hade behövt ta emot så många.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-12-16 18:52:17 följande:
    Javisst, det är på tok för få. Belastningen på varje land skulle minskas kraftigt, samtidigt som de som flyr lättare hade hittat ett land som tar emot dem.

Jag vet inte om man kan kalla det "i likhet med Sverige" då varken Sverige eller något annat land som idag tar emot många hade behövt ta emot så många.
    Tumme upp, då tycker vi helt lika!
  • Abegayle70
    Tom Araya skrev 2017-12-16 18:19:41 följande:
    Det beror ju på huruvida man tar fasta på stöd för arabisk/muslimsk/palestinsk terrorism som riktar sig mot Israel. Kan det hända att man från moderaters och socialdemokraters håll hycklar lite här...
    Inte så lite heller...

have a dream for breakfast and another one for life
  • Abegayle70
    KillBill skrev 2017-12-16 17:57:49 följande:
    citat från utrikesminsitern...
    Hyckleri på hög nivå. Inte ett ord om Löfvéns "kära nazisystrar"
  • Abegayle70
    Draken55 skrev 2017-12-16 14:47:39 följande:
    Ännu ett tungt vägande skäl till att rösta bort den rödgröna röran, klart att de håller tyst om det här, nu får ju oppositionen vakna.
    KillBill och alla andra sossar fantiserar väl om att alla andra ska betala skatten som vanlig.
    Min BR i Sverige ska säljas, sen är jag färdig med den svenska ekonomin. Enligt skattereglerna här behöver jag inte betala skatt för kapitalvinsten.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-12-16 18:14:04 följande:
    Ja, om man inte bryr sig ett dugg om konsekvenser så kan ju precis allt uppfattas som realistiskt, men med sådan idioti och skadliga tankar ska man sitta inlåst och inte ha makt över samhället och andras liv.

Nu är det inte av klimatskäl som folk flyr Irak, Syrien, Afghanistan, Somalia m.fl.
    Den dagen folk i stora massor flyr regioner p.g.a. klimat säger jag som jag alltid har sagt, en större del av alla världens länder måste ställa upp.

Nej, jag anser inte att man ska fängslas för sina åsikter, i synnerhet inte för åsikten att realism är ett relativt begrepp inom politiken i och med att politiken just är åsiktsstyrd. Ibland har jag sett personer som argumenterat för något slags teknokratstyre och kort och gott smålett åt att tankens flykt kan ske med en elefants klumpighet och en fladdermus förstånd.

Vad vi betraktar som realism är avhängigt våra åsikter, en av dina käpphästar är att Sverige måste satsa betydligt mer än idag på försvaret för att i första hand bli ett mindre lockande mål för ett militärt angrepp och i andra hand att bättre kunna möta ett sådant om det ändå kommer. En av mina käpphästar är att det största hot vi står inför är klimatförändringarna, jag själv kommer sannolikt aldrig att drabbas men däremot mina barn och deras barn. Precis som jag antar att du kan känna dig ganska partilös vad gäller partiernas försvarsvilja så gör jag detsamma vad gäller deras miljöengagemang, där det parti som kallar sig miljöparti har en enligt mig orealistisk och naiv syn på åtgärder som skulle kunna minska klimathotet.

För övrigt så påstod jag inte att vi har klimatflyktingar idag, men vi kommer med stor sannolikhet att få sådana. 
    Invandring har inte sett lika ut över olika perioder.
    Vi har aldrig tagit emot så många under en jämförbar tidsperiod från helt vitt skilda kulturer och med så jämförelsevis låg utbildningsnivå, som vi gjort under 2000-talet. Därför kan vi inte få de resultat av invandring vi hade under exempelvis de ca 30-40 år från andra världskriget och framåt.

Om du tittar på skolresultat och säkerhet/kriminalitet så har Finland haft större framgång än Sverige. Det skulle inte förvåna mig om de även haft bättre resultat i att sysselsätta utlandsfödda.
    Jag har inte koll på bostadsläget i Finland, men de har i alla fall inte försämrat läget med 500 000 flyktingar.

Kanada har också en generös och öppen inställning till invandring jämfört med omvärlden, men de har till skillnad mot dagens svenska modell en modell som fungerar och gör att både folk och arbetsgivare är mycket positiva till invandring i Kanada.

Visst, det vet vi inget om. Samtidigt är det såhär det ser ut. Visst kan man vara problemorienterad men inte så till den milda grad att man inte ser möjligheter och positiva effekter och dessutom klamrar sig fast vid uppfattningen att Sverige invaderas av asylsökande. Så är det inte längre. EU:s gemensamma flyktingpolitik har havererat med undantag för att Turkiet fungerar som en buffertzon för en stor del av dem som skulle ha haft möjlighet att få asyl om de nått Europa, medan de som fortfarande kommer till Grekland och Italien huvudsakligen är nordafrikaner och betraktas som ekonomiska flyktingar.
    Det är i alla fall något som vi är hyfsat överens om.

Jepp, då är vi hyfsat överens om att man måste se på de som kommit hit som en resurs man kan ställa krav på och inte genom ett orealistisktGlad raster av kulturrelativism.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA

Samtidigt en manifestation fylld av hopp och ljus, säger Alice Bah Kuhnke (MP). Andra som talade på Stortorget var Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö och Allan Widman, riksdagsledamot (L). Men även Svante Weyler, ordförande för Svenska kommittén mot antisemitism och Bassem Nasr, svenskpalestinier som är aktiv i Palestinarörelsen.

https://www.svd.se/judar-samlades-for-att-vandra-i-malmo-efter-hatet

Mycket långt från obehagliga och okunniga anklagelser mot socialdemokratin som antisemitisk här på FL, den gemenskap som uppstår i hatet mot S tycks vara lika gränslös som absurd där till och med judehatande SD-troll deltar med liv och kiv.

Själv ser jag socialdemokratin som en av flera garanter för att för att rasismen aldrig ska få ett rejält inflytande i Sverige och i dilemmat Israel-Palestinakonflikten en garant för att man inte demoniserar den ena parten och glorifierar den andra.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2017-12-17 10:50:30 följande:

Samtidigt en manifestation fylld av hopp och ljus, säger Alice Bah Kuhnke (MP). Andra som talade på Stortorget var Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö och Allan Widman, riksdagsledamot (L). Men även Svante Weyler, ordförande för Svenska kommittén mot antisemitism och Bassem Nasr, svenskpalestinier som är aktiv i Palestinarörelsen.

www.svd.se/judar-samlades-for-att-vandra-i-malmo-efter-hatet

Mycket långt från obehagliga och okunniga anklagelser mot socialdemokratin som antisemitisk här på FL, den gemenskap som uppstår i hatet mot S tycks vara lika gränslös som absurd där till och med judehatande SD-troll deltar med liv och kiv.

Själv ser jag socialdemokratin som en av flera garanter för att för att rasismen aldrig ska få ett rejält inflytande i Sverige och i dilemmat Israel-Palestinakonflikten en garant för att man inte demoniserar den ena parten och glorifierar den andra.

Bra artikel. Ja visst är socialdemokratin en garant mot rasism.

• nattuw
    KillBill skrev 2017-12-17 11:08:19 följande:

Bra artikel. Ja visst är socialdemokratin en garant mot rasism.

Snarare en garant för rasism. Det socialdemokratiska rasisthycklandet ligger på samma nivå som det hyckleri som avslöjats under #metoo.

"Både Nalin Pekgul och flera andra personer
    på förbundets expedition i Stockholm
    känner sig orättvist behandlade.
    De blir illa behandlade bara för att de är invandrare
    eller barn till invandrare.

Idag har flera andra socialdemokrater sagt att det stämmer
    att det finns rasister inom partiet.
    De flesta som berättar om rasismen är anonyma.
    De är rädda för att berätta sina namn."
    (Sveriges radio)

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?