• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

nattuw skrev 2017-12-17 12:08:49 följande:
    Snarare en garant för rasism. Det socialdemokratiska rasisthycklandet ligger på samma nivå som det hyckleri som avslöjats under #metoo.

"Både Nalin Pekgul och flera andra personer
    på förbundets expedition i Stockholm
    känner sig orättvist behandlade.
    De blir illa behandlade bara för att de är invandrare
    eller barn till invandrare.

Idag har flera andra socialdemokrater sagt att det stämmer
    att det finns rasister inom partiet.
    De flesta som berättar om rasismen är anonyma.
    De är rädda för att berätta sina namn."
    (Sveriges radio)

Se där, en 12 år gammal artikel!

Tror du att det finns partier som är helt fritt från rasister? Rasim är något som alla svenska partier har och har haft problem med och bara om man vill se och är beredd att erkänna problemen kan dessa bekämpas.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    nattuw skrev 2017-12-17 12:08:49 följande:
    Snarare en garant för rasism. Det socialdemokratiska rasisthycklandet ligger på samma nivå som det hyckleri som avslöjats under #metoo.

"Både Nalin Pekgul och flera andra personer
    på förbundets expedition i Stockholm
    känner sig orättvist behandlade.
    De blir illa behandlade bara för att de är invandrare
    eller barn till invandrare.

Idag har flera andra socialdemokrater sagt att det stämmer
    att det finns rasister inom partiet.
    De flesta som berättar om rasismen är anonyma.
    De är rädda för att berätta sina namn."
    (Sveriges radio)

KillBill skrev 2017-12-17 13:48:21 följande:

Tror du att det finns partier som är helt fritt från rasister? Rasim är något som alla svenska partier har och har haft problem med och bara om man vill se och är beredd att erkänna problemen kan dessa bekämpas.

Texten var kopierad från Klartext, en programform SR tillhandahåller för personer som av olika anledningar har problem med att tillgodogöra sig information på vanlig svenska. Orginalet finns som en Ekot-text som publicerades för 12 år sedan, i den berättar Pekgul om det stöd hon fått från partiet. Lättlästa texter i alla ära, men det man vinner i förståelse förlorar man ofta i nyanser vid förenklingar.

https://tinyurl.com/y8raq2eg
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Abegayle70
    FDFMGA skrev 2017-12-17 10:50:30 följande:

Själv ser jag socialdemokratin som en av flera garanter för att för att rasismen aldrig ska få ett rejält inflytande i Sverige och i dilemmat Israel-Palestinakonflikten en garant för att man inte demoniserar den ena parten och glorifierar den andra.

Tänk om S skulle göra något konkret då för att visa att man menar allvar?
    T.ex. villkora allt stöd till palestinska myndigheten? Visa att ni inte accepterar deras attacker på judar. Andra länder har frusit utbetalningarna och vissa kräver pengar tillbaka.

Det är en skam för ett land som kallar sig en sann demokrati, att en demonstration ska krävas för något så självklart.

Talade med syrran som varit där:
    Mitt under talen, var det någon som skrek: "Ner med ockupationen!" Så förbannat respektlöst! I ett hörn stod de självskrivna palestinaaktivisterna och betedde sig dumt.

En annan bekant väntade på bussen häromdagen, när en medelålders kvinna med en man i släptåg kommer fram: "Du ska bara vara tyst i fortsättningen judesvin!" Hennes spottloska rinner ner för jackan när hennes sällskap försöker knuffa omkull honom innan de går.

have a dream for breakfast and another one for life
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-12-17 10:46:52 följande:
    Nej, jag anser inte att man ska fängslas för sina åsikter, i synnerhet inte för åsikten att realism är ett relativt begrepp inom politiken i och med att politiken just är åsiktsstyrd. Ibland har jag sett personer som argumenterat för något slags teknokratstyre och kort och gott smålett åt att tankens flykt kan ske med en elefants klumpighet och en fladdermus förstånd.
    Samhällsstörtande politisk verksamhet är inget man ska bemöta med silkesvantar.
    Vad vi betraktar som realism är avhängigt våra åsikter..
    Inom en viss ram är det åsikt, utanför den är det inget annat än att förneka fakta om konsekvenser och Reinfeldt gick definitivt utanför den ramen, vilket större delen av det politiska etablissemanget idag erkänt.

Tom Araya skrev 2017-12-16 18:14:04 följande:
    Invandring har inte sett lika ut över olika perioder.
    Vi har aldrig tagit emot så många under en jämförbar tidsperiod från helt vitt skilda kulturer och med så jämförelsevis låg utbildningsnivå, som vi gjort under 2000-talet. Därför kan vi inte få de resultat av invandring vi hade under exempelvis de ca 30-40 år från andra världskriget och framåt.

Om du tittar på skolresultat och säkerhet/kriminalitet så har Finland haft större framgång än Sverige. Det skulle inte förvåna mig om de även haft bättre resultat i att sysselsätta utlandsfödda.
    Jag har inte koll på bostadsläget i Finland, men de har i alla fall inte försämrat läget med 500 000 flyktingar.

Kanada har också en generös och öppen inställning till invandring jämfört med omvärlden, men de har till skillnad mot dagens svenska modell en modell som fungerar och gör att både folk och arbetsgivare är mycket positiva till invandring i Kanada.

Visst, det vet vi inget om.
    Vad vet vi inget om?
     Samtidigt är det såhär det ser ut.
    Det ser ut så av aktiva val av svenska politiker, det hade inte behövt se ut så.
     Visst kan man vara problemorienterad men inte så till den milda grad att man inte ser möjligheter och positiva effekter och dessutom klamrar sig fast vid uppfattningen att Sverige invaderas av asylsökande. Så är det inte längre.
    Eventuella möjligheter finns bortom lösningarna på de allvarliga problem vi har idag. Att försöka lösa de problemen är av största betydelse.

Jag är rätt övertygad om att de är så allvarliga och kommer att visa sig så pass svårlösta att vi länge kommer att minnas och påminnas om Reinfeldt-regeringens idioti.

Att Sverige inte längre "invaderas" av asylsökande har föga betydelse nu när vi redan tagit emot så många. Effekterna kommer vi att dras med under lång tid.
    Tom Araya skrev 2017-12-16 18:14:04 följande:
    Det är i alla fall något som vi är hyfsat överens om.

Jepp, då är vi hyfsat överens om att man måste se på de som kommit hit som en resurs man kan ställa krav på och inte genom ett orealistisktGlad raster av kulturrelativism.
    Vad vi är överens om är det stycke text jag citerade. Att lägga ytterligare ord i munnen på mig på detta sätt för att försöka ge det en annan betydelse är inget annat än patetiskt.

• nattuw
    KillBill skrev 2017-12-17 13:48:21 följande:

Se där, den socialdemokratiska rasismen  sträcker sig lika lång bak som andra partiers rasism

Med tanke på hur det brukar låta så verkar vissa tro att just deras parti är befriat från rasism och att rasism bara existerar i ett av de partier som sitter i riksdagen. Och inget tyder på att "alla svenska partier" har något intresse av att erkänna eller bekämpa några rasistiska problem i de egna leden.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-12-17 17:18:10 följande:
    Samhällsstörtande politisk verksamhet är inget man ska bemöta med silkesvantar.

Vad vi är överens om är det stycke text jag citerade. Att lägga ytterligare ord i munnen på mig på detta sätt för att försöka ge det en annan betydelse är inget annat än patetiskt.

Nja, nu var det inte så du uttryckte dig i det inlägg jag replikerade på. Det du anser vara realistiskt anser jag förmodligen orealistiskt, men däremot förespråkar jag inte uppfattningen att folk ska fängslas för sina åsikters skull, inte så länge man inte bryter mot lagen.

Haha, jag ber om ursäkt för att jag antog att du liksom jag anser att man kan se på dem som kommit hit som en resurs man kan ställa krav påSkrattande
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-12-17 16:09:51 följande:
    Tänk om S skulle göra något konkret då för att visa att man menar allvar?
    T.ex. villkora allt stöd till palestinska myndigheten? Visa att ni inte accepterar deras attacker på judar. Andra länder har frusit utbetalningarna och vissa kräver pengar tillbaka.

Det är en skam för ett land som kallar sig en sann demokrati, att en demonstration ska krävas för något så självklart.

Talade med syrran som varit där:
    Mitt under talen, var det någon som skrek: "Ner med ockupationen!" Så förbannat respektlöst! I ett hörn stod de självskrivna palestinaaktivisterna och betedde sig dumt.

En annan bekant väntade på bussen häromdagen, när en medelålders kvinna med en man i släptåg kommer fram: "Du ska bara vara tyst i fortsättningen judesvin!" Hennes spottloska rinner ner för jackan när hennes sällskap försöker knuffa omkull honom innan de går.

Vi har inte samma uppfattning om Israel-Palestinakonflikten.

Däremot har vi förmodligen samma uppfattning om rasism, varav judehat är en variant.

Det är naturligtvis en skam för oss i Sverige att det först är på senare tid som våra politiker har börjat uppmärksamma att det är vanligt att folk med bakgrund i Mellanöstern inte gör skillnad på judar och staten Israel.
  • Abegayle70
    FDFMGA skrev 2017-12-17 18:21:35 följande:
    Vi har inte samma uppfattning om Israel-Palestinakonflikten.

Däremot har vi förmodligen samma uppfattning om rasism, varav judehat är en variant.

Det är naturligtvis en skam för oss i Sverige att det först är på senare tid som våra politiker har börjat uppmärksamma att det är vanligt att folk med bakgrund i Mellanöstern inte gör skillnad på judar och staten Israel.
    Nej, det är konstaterat.

Alltid något.

Det har pågått länge och det kommer inte att räcka med frivilliga kurser för nyanlända för att sätta stopp för det där. Det krävs hårda nypor, både mot den inhemska banjoarmén och de som fått judehatet med sig från sian hemländer.

"Vi måste alla vara vaksamma när vi hör hur antisemitismen sprider sig. När det sägs något i en matkö, på arbetsplatsen eller runt fikabordet har vi inga marginaler att släppa förbi hat."

Det sa kulturminsitern igår. Men som Johan Westerholm skriver på "Ledarsidorna"

"Hon är, vid sidan av utrikesministern, i allra högsta grad ansvarig för det bakgrundsbrus av antisemitism som vi lever med i Sverige idag."

Mera på

https://ledarsidorna.se/notis/notis-johan-westerholms-tal-1712-pa-raoul-wallenbergs-torg-mot-antisemitism/

Gunnar Hökmark skriver också bra:

http://hokmark.eu/antisemitismen-ska-drivas-bort-ur-sverige-plats-for-plats/

Nu är det inte bara antisemitismen hos statsministerns "kära systerparti" som jag har problem med, om man leker med tanken att det "kära systerpartiet" skulle styra det land där jag och kvinnan jag lever med (och är gift med enligt israelisk lag) bor, så skulle vi leva väldigt farligt.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-12-17 21:01:19 följande:
    Nej, det är konstaterat.

Alltid något.

Det har pågått länge och det kommer inte att räcka med frivilliga kurser för nyanlända för att sätta stopp för det där. Det krävs hårda nypor, både mot den inhemska banjoarmén och de som fått judehatet med sig från sian hemländer.

"Vi måste alla vara vaksamma när vi hör hur antisemitismen sprider sig. När det sägs något i en matkö, på arbetsplatsen eller runt fikabordet har vi inga marginaler att släppa förbi hat."

Det sa kulturminsitern igår. Men som Johan Westerholm skriver på "Ledarsidorna"

"Hon är, vid sidan av utrikesministern, i allra högsta grad ansvarig för det bakgrundsbrus av antisemitism som vi lever med i Sverige idag."

Mera på

ledarsidorna.se/notis/notis-johan-westerholms.../

Gunnar Hökmark skriver också bra:

hokmark.eu/antisemitismen-ska-drivas-bort-ur-.../

Nu är det inte bara antisemitismen hos statsministerns "kära systerparti" som jag har problem med, om man leker med tanken att det "kära systerpartiet" skulle styra det land där jag och kvinnan jag lever med (och är gift med enligt israelisk lag) bor, så skulle vi leva väldigt farligt.
    ja, vi har olika uppfattning även där.

Man måste kunna vara kritisk mot staten Israel utan att behöva ta hänsyn till barbarer som inte kan skilja på en stat och ens judar som bor i Sverige.

Jag gillar inte tanken på att man ska ta hänsyn till barbarer, fundamentaliser och rasister.

Tyvärr har vi haft en del av dessa tendenser i Sverige, exempelvis har vänstern varit väldigt obenägen att ta upp det faktum att många kvinnor som lever i utanförskapsområden tvingas anpassa sig till levnadssätt som inte har något i Sverige att göra.

Rädslan urholkar själen är namnet på en teaterpjäs. Rädslan att barbarer ska få vatten på sin kvarn torrlägger rimliga argument.
  • Abegayle70
    FDFMGA skrev 2017-12-17 21:19:19 följande:
    ja, vi har olika uppfattning även där.

Man måste kunna vara kritisk mot staten Israel utan att behöva ta hänsyn till barbarer som inte kan skilja på en stat och ens judar som bor i Sverige.

Jag gillar inte tanken på att man ska ta hänsyn till barbarer, fundamentaliser och rasister.

Tyvärr har vi haft en del av dessa tendenser i Sverige, exempelvis har vänstern varit väldigt obenägen att ta upp det faktum att många kvinnor som lever i utanförskapsområden tvingas anpassa sig till levnadssätt som inte har något i Sverige att göra.

Rädslan urholkar själen är namnet på en teaterpjäs. Rädslan att barbarer ska få vatten på sin kvarn torrlägger rimliga argument.
    Naturligtvis måsta man kunna kritisera staten Israel, det finns företeelser här (t.ex. ultraortodoxas räkmacka) som jag är helt främmande för. Samtidigt är det den enda staten i regionen med demokrati och rättssäkerhet och där full religionsfrihet råder, (nåja, vissa kvinnor har råkat illa ut när de velat hålla gudstjänst vid Kotel (klagomuren, men även där är det de utraortodoxa extremisterna som ställer till det).
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?