• Padirac

Har du förtroende för regeringen?

K Markatta skrev 2018-03-08 23:56:59 följande:
    "We inherited a legislation that was not sustainable... a legislation on migration..."

Här tycker jag att Löfven försöker distansera sig från den tidigare lagstiftningen på invandringsområdet, alltså Reinfeldts invandringspolitik, genom att påpeka att hans regering ärvt den. Det ger sken av att Löfven haft en annan uppfattning och att han, om han fått bestämma, skulle ha gjort saker annorlunda under förra mandatperioden.

Ser vi på Löfvens första år vid makten så körde han på i gamla hjulspår, trots varningar, och så sent som i september 2015 sa han ju "Mitt Europa bygger inte murar. Vi hjälps åt när nöden är stor". Enligt mig är det därför osakligt att, som Löfven gör, prata om att han "ärvt" invandringspolitiken. Mer hederligt är ju att säga att även han stod bakom den.
    Din här fetmarkerade uppfattning delar jag inte - jag ser istället att det handlar om att olika situationer kräver olika förhållningssätt. Jag uppfattar det som att du söker efter en orsak att misstro och tillskriva just SL en falskhet - och att dina skäl att göra det är politiska snarare än beroende på språklig begåvning..
  • K Markatta
    Padirac skrev 2018-03-09 00:12:07 följande:
    Din här fetmarkerade uppfattning delar jag inte - jag ser istället att det handlar om att olika situationer kräver olika förhållningssätt. Jag uppfattar det som att du söker efter en orsak att misstro och tillskriva just SL en falskhet - och att dina skäl att göra det är politiska snarare än beroende på språklig begåvning..
    Vi kan väl titta på vad Magdalena Andersson sa i en intervju för något år sen:

https://www.di.se/artiklar/2016/1/13/andersson-vi-har-ett-fast-grepp-om-finanserna/

"Vi har också lämnat Fredrik Reinfeldts politik vad gäller migration och flyktingpolitik och har nu gjort det som krävs för att minska antalet människor som söker asyl i Sverige"

Det lilla ordet "ärvde" i Löfvens tal pekar på att även han vill markera distans till den förra regeringens invandringspolitik. Nu skriver Löfven knappast sina tal själv i och för sig så om du vill kan jag rikta kritiken mer allmänt mot S.

Du kan också kommentera Maggans uttalande om du har lust.
  • Padirac
    K Markatta skrev 2018-03-09 00:48:20 följande:

Vi kan väl titta på vad Magdalena Andersson sa i en intervju för något år sen:

https://www.di.se/artiklar/2016/1/13/andersson-vi-har-ett-fast-grepp-om-finanserna/

"Vi har också lämnat Fredrik Reinfeldts politik vad gäller migration och flyktingpolitik och har nu gjort det som krävs för att minska antalet människor som söker asyl i Sverige"

Det lilla ordet "ärvde" i Löfvens tal pekar på att även han vill markera distans till den förra regeringens invandringspolitik. Nu skriver Löfven knappast sina tal själv i och för sig så om du vill kan jag rikta kritiken mer allmänt mot S.

Du kan också kommentera Maggans uttalande om du har lust.

Är din kritik mot S baserad på att de anpassat sin politik till de förändrade förhållanden som finns i verkligheten.

Utan att läsa länken uppfattar jag MAs citat i stort sett på samma sätt som SLs uttalande i vita huset.

Det beror på att jag har en en uppfattning om att S har haft och har en pragmatiskt syn på flyktingmottagning, S anser att Sverige har råd att ta kostnaden för att vara solidariska och humanistiska. Nu blev det för många på kort tid och då stängdes dörren. Klassiskt S-politik som vi sett redan på 90-talet. Inget nytt.

Jag tror att din kritik baseras på att du anser att S inte erkänner att de också stödde regeringen FRs migrationspolitik. Du vill att S ska erkänna sig skyldiga och hållas ansvariga för att vi tagit emot flyktingarna 2015.
  • K Markatta
    Padirac skrev 2018-03-09 06:55:31 följande:
    Är din kritik mot S baserad på att de anpassat sin politik till de förändrade förhållanden som finns i verkligheten.

Utan att läsa länken uppfattar jag MAs citat i stort sett på samma sätt som SLs uttalande i vita huset.

Det beror på att jag har en en uppfattning om att S har haft och har en pragmatiskt syn på flyktingmottagning, S anser att Sverige har råd att ta kostnaden för att vara solidariska och humanistiska. Nu blev det för många på kort tid och då stängdes dörren. Klassiskt S-politik som vi sett redan på 90-talet. Inget nytt.

Jag tror att din kritik baseras på att du anser att S inte erkänner att de också stödde regeringen FRs migrationspolitik. Du vill att S ska erkänna sig skyldiga och hållas ansvariga för att vi tagit emot flyktingarna 2015.
    Nu när det inte kommer lika många asylsökande som hösten 2015 har det ena regeringspartiet (MP) krävt en återgång till tidigare regler, något som S kategoriskt vägrat. Man verkar alltså inom S se risker med den tidigare förda politiken som man själv stod bakom och då bör man som du är inne på i sista meningen erkänna att man nu bytt åsikt.
  • K Markatta

Hittade följande guldkorn i gårdagens Rapport:

https://www.svtplay.se/video/17248094/rapport/rapport-8-mar-19-30-3

10 minuter in i inslaget är Stefan Löfven och nya ministern Lena Hallengren på studiebesök på ett äldreboende. Man har ordnat så att en dam från boendet sitter och är redo att svara på frågor bredvid en leende Löfven.

Följande dialog utspelar sig:

Hallengren (S): Vad ska man säga när statsministern är här?

Krutgumma: De sa åt oss att då ska man säga att det är jättebra men det kan man inte göra för det är fel här också!

• Padirac
    K Markatta skrev 2018-03-09 08:52:09 följande:

Nu när det inte kommer lika många asylsökande som hösten 2015 har det ena regeringspartiet (MP) krävt en återgång till tidigare regler, något som S kategoriskt vägrat. Man verkar alltså inom S se risker med den tidigare förda politiken som man själv stod bakom och då bör man som du är inne på i sista meningen erkänna att man nu bytt åsikt.

Ja, att de ändrat sig efter att så många anlände för asylansökan 2015 är ju det jag hört i deras uttalanden.

Situationen i världen är inte så annorlunda nu så att tro att det kommer färre om vi öppnar gränserna igen är naivt. Fler länder behöver dela bördan för att Sverige och EU som helhet ska klara en generösare mottagning, det har även de också uttryckt som jag förstår det.

Hur du inte förstår att de ändrat sig eller inte förstår att de sagt att de ändrat sig är remarkabelt i sig.
  • HelaGotland
    Padirac skrev 2018-03-09 11:33:36 följande:
    Ja, att de ändrat sig efter att så många anlände för asylansökan 2015 är ju det jag hört i deras uttalanden. Situationen i världen är inte så annorlunda nu så att tro att det kommer färre om vi öppnar gränserna igen är naivt. Fler länder behöver dela bördan för att Sverige och EU som helhet ska klara en generösare mottagning, det har även de också uttryckt som jag förstår det. Hur du inte förstår att de ändrat sig eller inte förstår att de sagt att de ändrat sig är remarkabelt i sig.

2015 kom det 165 000 asylsökare. Rekordsiffra.
    2017 kom det 175 000 anhöriginvandrare till bl a dessa. Migrationsverket har just släppt siffrorna. Och det kommer vara såna siffror VARJE ÅR framöver nu.

Vad har förändrats? Var tar man ansvar?
  • KillBill
    HelaGotland skrev 2018-03-09 12:09:07 följande:

2015 kom det 165 000 asylsökare. Rekordsiffra.
    2017 kom det 175 000 anhöriginvandrare till bl a dessa. Migrationsverket har just släppt siffrorna. Och det kommer vara såna siffror VARJE ÅR framöver nu.

Vad har förändrats? Var tar man ansvar?
    Jag kan inte se att dina uppgifter stämmer, kan du länka till din källa?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta
    Padirac skrev 2018-03-09 11:33:36 följande:
    Hur du inte förstår att de ändrat sig eller inte förstår att de sagt att de ändrat sig är remarkabelt i sig.
    Någon gång, någonstans kan de säkert ha sagt att de ändrat sig. I andra sammanhang gör de som Magdalena Andersson i exemplet jag gav dig ovan och skyller på förra regeringen. Eller som Löfven med "vi ärvde".
  • HelaGotland
    KillBill skrev 2018-03-09 12:41:45 följande:
    Jag kan inte se att dina uppgifter stämmer, kan du länka till din källa?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!

AH, bra att du rättar mig. Rekordsiffran för beviljade UT för anknytningsinvandringen blev 48500 under 2017. Men totala antalet är 135 500 som du skriver. BEKLAGAR att jag uttalade mig ur minnet som inte är helt klockrent.

Enligt Migrationsverkets statistik beviljades hela 135 459 uppehållstillstånd under 2017. Det motsvarar ungefär hela Helsingborgs eller hela Jönköpings kommun. Bara en gång tidigare har fler beviljats och det var rekordåret 2015 då 150 535 tillstånd gavs ut.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?