Har du förtroende för regeringen?
AH, bra att du rättar mig. Rekordsiffran för beviljade UT för anknytningsinvandringen blev 48500 under 2017. Men totala antalet är 135 500 som du skriver. BEKLAGAR att jag uttalade mig ur minnet som inte är helt klockrent.
Enligt Migrationsverkets statistik beviljades hela 135 459 uppehållstillstånd under 2017. Det motsvarar ungefär hela Helsingborgs eller hela Jönköpings kommun. Bara en gång tidigare har fler beviljats och det var rekordåret 2015 då 150 535 tillstånd gavs ut.
Om du hade bemödat dig att läsa statistiken så kulle du ha insett att av i uppgiften om 135 000 så ingick ca personer som kom till Sverige för att arbeta eller att studera. I uppgifterna ingår också några tusen EU medborgare som valt att flytta till Sverige samt adoptivbarn. Räknar man bort dessa personer så återstår drygt 84 500 personer som antingen är flyktingar, anhöriga till flyktingar, anhöriga till människor som kommit till Sverige för att jobba eller studera, eller barn födda till föräldrar med PUT.
Den totala anhöriginvandringen (som både består av anhöriga till flyktingar och anhöriga till människor som kommit till Sverige för att jobba eller studera) uppgår till 48 000 och inte 175 000 som du felaktigt påstod.
Sedan hösten 2015 så beviljas framförallt temporära uppehållstillstånd och det gäller även vid anhöriginvandring.