• Tanja Tabrizian Selfors

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2018-03-13 13:24:46 följande:

Jan Björklund satt in en regering som såg på försvarsmakten som ett särintresse och som sänkte försvarsanslagen.

Det är nog ingen som kan anklaga Liberalerna för att vara ett försvarsfientligt parti. Snarare tvärtom. 
  • K Markatta

Nu reagerar även förre migrationsministern Billström på Löfvens babbel med Trump. I följande debattartikel menar han att Löfven ägnar sig åt historierevisionism:

https://www.expressen.se/debatt/lofvens-flyktingsnack-ar-historieforfalskning/

När jag i 2013 öppnade upp för en volymdiskussion så fick jag kritik från många olika håll - inklusive från företrädare för mitt eget parti. Men Stefan Löfven var den som kanske gick allra längst. På Facebook skrev han: "De gör det med ett avhumaniserande språk, där människor på flykt från krig beskrivs som 'flöden' och 'volymer'. Det är oanständigt."

Den som beskriver motståndarens försök att nyansera en svår fråga som "ovärdigt" eller "oanständigt" kan naturligtvis inte fyra - fem år senare agera som om inget har hänt. Det är möjligen inte ovärdigt eller oanständigt, men det är helt klart oansvarigt.

Stefan Löfven måste ta sitt ansvar. En början är att sluta med historierevisionismen och tala ärligt med medborgarna. Den respekten förtjänar de.

• KillBill
    Tanja Tabrizian Selfors skrev 2018-03-13 14:07:51 följande:

Som alltid kan man se på siffror och statistik på olika sätt.Regeringen har ökat anslagen till försvaret men inte i takt med Sveriges tillväxt. Som del av BNP är försvarsanslagen 0,1 procentenheter lägre nu än vad anslagen var när regeringen tillträdde.

Svenska försvaret lever inte på procent utan på reda pengar och om du jämför försvarsanslagen 2018 med 2014 så har försvarsanslagen ökat med flera miljarder med den nuvarande regeringen.

Eftersom Sveriges BNP utveckling var så svag när alliansen styrde (flera år så minskade BNP) så blir alliansens bristande satsningar på försvaret inte så tydliga om du stirrar dig blind på försvarsanslagen/BNP.

För den nuvarande regeringen är det tvärt om. Sveriges BNP har utvecklats mycket starkt under flera år vilket får miljardsatsningar på försvaret att bli mindre tydliga när man ställer försvarsanslagen/BNP.

Sveriges ÖB är tydlig med att ökningen av försvarsanslagen måste ske i sådan takt att försvaret hinner bygga upp sin organisation. Försvarsanslagen bör således ökad successivt och det är precis vad regeringen gör.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Abegayle70

Den socialdemokratiska regeringens stödparti (V) har en lokalavdelning som firade grundandet av DFLP, mest känd för massaker på skolbarn och för att Jan Guillou lekte terrirst med dem på 70-talet.

Grabbarna i DFLP vinkar glatt tillbaks.

Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Bobby Clarke
    Abegayle70 skrev 2018-03-13 19:20:40 följande:

Den socialdemokratiska regeringens stödparti (V) har en lokalavdelning som firade grundandet av DFLP, mest känd för massaker på skolbarn och för att Jan Guillou lekte terrirst med dem på 70-talet.

Grabbarna i DFLP vinkar glatt tillbaks.

Tror du att godhetsapostlarna här bryr sig? Det tvivlar jag starkt på.
  • Abegayle70
    Bobby Clarke skrev 2018-03-13 19:39:50 följande:
    Det tror inte jag heller.

Men jag kommer att påminna om detta när någon påstår att (V) står för demokratisk och antirasistisk "värdegrund".
  • KillBill
    Bobby Clarke skrev 2018-03-13 19:39:50 följande:

Tror du att högerns godhetsapostlar bryr sig om att en 16 årig flicka hålls fängslad i Israel efter att har knuffat och gett en soldat en örfil efter det att flickans kusin blev skuten i huvudet med gummikulor av en israelisk soldat?

Israels utbildningsminister har sagt att han anser att flickan borde sitta i fängelse resten av livet..

"Amnesty International kräver att Israel omedelbart friger 16-åriga palestinskan Ahed Tamimi, som riskerar tio års fängelse efter en incident där hon knuffar och slår två israeliska soldater.

"Ingenting som Ahed Tamimi har gjort kan berättiga att en 16-årig flicka hålls fortsatt fängslad", säger Magdalena Mughrabi vid Amnestys avdelning för Mellanöstern och Nordafrika.

En videofilm från händelsen i flickans hemby på Västbanken den 15 december har fått stor spridning i sociala medier. Filmen visar att hon inte utgjorde något hot mot soldaterna och hennes straff är fullständigt oproportionerligt, anser människorättsorganisationen.

En israelisk militärdomstol beslöt på måndagen att Ahed Tamimi ska hållas i förvar fram till onsdag, då domstolen ska avgöra om hon ska släppas fri mot borgen i avvaktan på rättegång, rapporterar AFP"

https://www.metro.se/artikel/amnesty-kr%C3%A4ver-att-palestinsk-flicka-sl%C3%A4pps-xt
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • TotteE
    KillBill skrev 2018-03-13 18:20:42 följande:

Sveriges ÖB är tydlig med att ökningen av försvarsanslagen måste ske i sådan takt att försvaret hinner bygga upp sin organisation. Försvarsanslagen bör således ökad successivt och det är precis vad regeringen gör.

Sveriges ÖB har flera gånger starkt påtalat att Försvarsmakten får FÖR LITE pengar av regeringen!

Det saknas också 168 miljarder fram till ca: 2025 nånting om försvarsmakten vid mitten av 2020-talet ska nå upp i den organisatoriska nivå som de folkvalda beslutat om att försvaret ska ha idag!

Dessutom visar regeringen hur mycket man värderar demokrati och frihet när Sveriges soldater tillhör de sämst betalda arbetarna i hela landet..
  • FDFMGA

Att S vill förbjuda religiösa friskolor innebär att mitt förtroende för dem blir än mer grundmurat.

https://www.dn.se/nyheter/politik/socialdemokraterna-vill-forbjuda-religiosa-friskolor/

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Abegayle70
    Abegayle70 skrev 2018-03-14 12:28:45 följande:
    Och när de hamnar i fängelse betalar PA glatt ut lön till terroristerna och deras familjer. en tredjedel av biståndet PA erhåller (bl.a. från Sveriges skattebetalare) går till att avlöna terrosister. Skönt att jag betalat min sista krona till det svenska skatteverket.
    Förresten:

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?