• Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Bobby Clarke skrev 2018-03-18 22:32:17 följande:
    Mord, våldtäkter, knivdråp var och varannan dag redan då alltså?
    Sysslar du med sånt Bobby? Vad har för faktiska erfarenheter av detta.

Våldtäkter, mordförsök - pratar du om vad som hände i min direkta närhet som barn för att du vet något om det? 
  • Bobby Clarke
    Padirac skrev 2018-03-18 22:38:29 följande:

Sysslar du med sånt Bobby? Vad har för faktiska erfarenheter av detta.

Våldtäkter, mordförsök - pratar du om vad som hände i min direkta närhet som barn för att du vet något om det? 

Inte riktigt men en av mina bästa vänner är polis och han delar inte riktigt den bilden av Sverige du förmedlar här.

Ständiga hot, kaos vid akutmottagningar och vid flera av dödsskjutningarna har oskyldiga varit en hårsmån att själva träffas.
  • Padirac
    Bobby Clarke skrev 2018-03-18 22:44:02 följande:
    Inte riktigt men en av mina bästa vänner är polis och han delar inte riktigt den bilden av Sverige du förmedlar här.
    Ständiga hot, kaos vid akutmottagningar och vid flera av dödsskjutningarna har oskyldiga varit en hårsmån att själva träffas.
    Så du tror att en polismans vardag beskriver hur vanligt folk har det och hur de fungerar? 

Om en brandman tror att det alltid brinner över allt, eller om en kassaarbetare tror att folk alltid handlar så j*vla mycket mat hela tiden så skulle vi uppfatta dem som ganska 'begränsade'

Självklart är det massa sanning i det din vän upplever - men att tro att ens egna upplevelser är allmängiltiga och universella är ett felslut - det förstår vem som helst.
  • Bobby Clarke
    Padirac skrev 2018-03-18 22:49:41 följande:

Så du tror att en polismans vardag beskriver hur vanligt folk har det och hur de fungerar? 

Om en brandman tror att det alltid brinner över allt, eller om en kassaarbetare tror att folk alltid handlar så j*vla mycket mat hela tiden så skulle vi uppfatta dem som ganska 'begränsade'

Självklart är det massa sanning i det din vän upplever - men att tro att ens egna upplevelser är allmängiltiga och universella är ett felslut - det förstår vem som helst.

Jag skulle gärna vilja skriva mer som han berättat men vill inte göra det på ett öppet forum, vilket jag hoppas du förstår?

Brukar brandmän säga att det brinner överallt, ja det kanske finns såna med, vad vet jag.

Sen begriper jag med att alla områden inte är farliga, men vissa bör man helt enkelt undvika oavsett om du är vanlig Svensson eller medlem av ett rivaliserande gäng/klan!
  • Harry H
    Padirac skrev 2018-03-18 22:36:29 följande:
    Ändå är det bättre nu än det var på 70-talet. Den grova brottsligheten har minskat - i absoluta tal ligger dödskjutningarna på samma tal som de gjort de senaste 40 åren. men vi är 2-3 miljoner fler människor.

De som nu håller på med grov brottslighet använder grövre våld än tidigare, så länge du inte är en av dem så har du få skäl att oroa dig för att bli skjuten.

Det är fakta.
    Länk/källa?
  • Padirac
    Harry H skrev 2018-03-18 23:09:04 följande:
    Länk/källa?
    Det finns mycket att läsa på BRÅ's sida - det är klart att dödsfall i samband med kriminella konflikter ökat och att dessa konflikter löses med grovt våld som flyttat ut publika miljöer.

Det vanligaste brotten som resulterar i dödsfall har tidigare varit inom familjen/i en partnerrelation/ tidigare partnerrelation. Iom att gänguppgörelser urartar till dödligt våld nuförtiden så har andelen av dödligt våld som sker utanför hemmet ökat. 
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-03-18 22:35:29 följande:
    Ändå är det bättre nu än det var på 70-talet. Den grova brottsligheten har minskat - i absoluta tal ligger dödskjutningarna på samma tal som de gjort de senaste 40 åren. men vi är 2-3 miljoner fler människor.

De som nu håller på med grov brottslighet använder grövre våld än tidigare, så länge du inte är en av dem så har du få skäl att oroa dig för att bli skjuten.

Det är fakta.
    Det du ägnar dig åt är fake news och ingenting annat. Det är något som till och med den statskontrollerade televisionen slår fast.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/siffrorna-visar-kraftig-okning-av-dodsskjutningar

Ännu mer från en "pålitlig" nyhetskälla - Aftonbladet. En fyraårig flicka dödades vid ett sprängdåd riktat mot kriminella.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article20956857.ab
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-03-19 02:27:17 följande:

Det du ägnar dig åt är fake news och ingenting annat. Det är något som till och med den statskontrollerade televisionen slår fast.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/siffrorna-visar-kraftig-okning-av-dodsskjutningar

Ännu mer från en "pålitlig" nyhetskälla - Aftonbladet. En fyraårig flicka dödades vid ett sprängdåd riktat mot kriminella.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article20956857.ab

Det du skriver är det jag sagt, bland gängen har våldet blivit grövre, det har flyttat ut på gatan och flickan var väl dotter till mannen som bilsprängningen riktades mot om jag kommer ihåg rätt.
  • HelaGotland
    Padirac skrev 2018-03-18 22:36:29 följande:
    Ändå är det bättre nu än det var på 70-talet. Den grova brottsligheten har minskat - i absoluta tal ligger dödskjutningarna på samma tal som de gjort de senaste 40 åren. men vi är 2-3 miljoner fler människor. De som nu håller på med grov brottslighet använder grövre våld än tidigare, så länge du inte är en av dem så har du få skäl att oroa dig för att bli skjuten. Det är fakta.

Kan du vara vänlig och hålla dig till sanningen?? Vilket är att kirurgers tekniker för att rädda liv har blivit bättre, tekniken går framåt och många fler som ligger på operationsbordet överlever nu än på 1970talet.

DET är anledningen till att dödsskjutningarna har gått ner. Om du istället skulle titta på statistik över skadeskjutningar - alltså folk som skadats utav vapen i Sverige - så har det gått uppåt enormt. Om du inte har sådan statistik tillgänglig, kan det ge en fingervisning att titta på delforat Aktuella brott och kriminalfall på Flashback. Där ser ju alla hur det bara eskalerar hela tiden. T o m doktor Jerzy Sarnecki hqr stuckit ut huvudet ur maskhålet och erkänt att det går åt helvete.

Har läst att vi är nära att passera de våldsammaste städerna i världen i skjutningar, det säger väl något.
  • Abegayle70
    HelaGotland skrev 2018-03-19 12:20:41 följande:

Kan du vara vänlig och hålla dig till sanningen?? Vilket är att kirurgers tekniker för att rädda liv har blivit bättre, tekniken går framåt och många fler som ligger på operationsbordet överlever nu än på 1970talet.

DET är anledningen till att dödsskjutningarna har gått ner. Om du istället skulle titta på statistik över skadeskjutningar - alltså folk som skadats utav vapen i Sverige - så har det gått uppåt enormt. Om du inte har sådan statistik tillgänglig, kan det ge en fingervisning att titta på delforat Aktuella brott och kriminalfall på Flashback. Där ser ju alla hur det bara eskalerar hela tiden. T o m doktor Jerzy Sarnecki hqr stuckit ut huvudet ur maskhålet och erkänt att det går åt helvete.

Har läst att vi är nära att passera de våldsammaste städerna i världen i skjutningar, det säger väl något.
    Malmö har fler mord/100 000 invånare än London.
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?