• Anton Chigurh

Har du förtroende för regeringen?

Harry H skrev 2018-03-31 00:37:08 följande:

De som invandrar till Sverige som 45-åringar får sitt äktenskap ogiltigförklarat eftersom de var 15 när äktenskpet ingicks?

Har du källa på det?

Har aldrig hört att det hänt...

Om ditt sista stycke stämmer kunde rödgröna röstat ja häromveckan.

Jo, det vore intressant om Bill de fakto kunde visa en TROVÄRDIG källa på att detta faktiskt genomförts....
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • KillBill
    Anton Chigurh skrev 2018-03-31 10:07:34 följande:

Jo, det vore intressant om Bill de fakto kunde visa en TROVÄRDIG källa på att detta faktiskt genomförts....

Jag har kollat upp vad som gäller och om den som kommer till Sverige har ingått äktenskap före 16 års ålder och nu är myndig.

I den typen av situationer så rivs äktenskapet upp om det är sannolikt att det skett med tvång eller om någon av makarna önskar att äktenskapet rivs upp. Vad jag förstår så finns det inget parti i riksdagen som vill förändra denna princip dvs politikerna är här helt överens (grundprincipen är att myndiga personer själva bestämmer över sina liv).

I vilken omfattning äktenskap faktiskt har rivits upp vet jag inte men lagstiftningen är i alla fall tydlig.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-03-30 00:10:06 följande:

Sverige är fantastiskt...myndigheter tar fram och trycker en informationsbroschyr, på uppdrag av regeringen, för de som ingått äktenskap med barn.

Hade vi även kunnat se en fortsättning med broschyrer som dessa under nuvarande regering?

Efter kritik dras broschyren tillbaka.

Ansvarig minister kritisk Broschyren är enligt henne en del av regeringsuppdrag som Socialstyrelsen fått för att fram en vägledning för Socialtjänsten.

https://www.expressen.se/nyheter/kritikstorm-mot-broschyr-om-att-vara-gift-med-barn/

Den här krönikan bör fu läsa Tom..

http://www.gp.se/kultur/kultur/barngiftesbroschyren-är-inte-myndigheternas-fel-1.5480837
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-03-31 14:14:26 följande:
    Den här krönikan bör fu läsa Tom..

www.gp.se/kultur/kultur/barngiftesbroschyren-är-inte-myndigheternas-fel-1.5480837
    Såklart myndigheter agerar utefter riktlinjer och lagstiftning från riksdag och regering, jag har inte sagt annat, men det förändrar inte det faktum hur man trippat på tå runt frågan om barnäktenskap.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2018-03-31 17:31:28 följande:

Såklart myndigheter agerar utefter riktlinjer och lagstiftning från riksdag och regering, jag har inte sagt annat, men det förändrar inte det faktum hur man trippat på tå runt frågan om barnäktenskap.

Hur då?

Har du läst broschyren och har du tagit del av vad regeringen gör för att se om det går att komma runt att i övriga eu-länddg lagliga giftermål ska bli olagliga?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-03-31 17:31:28 följande:
    Sverige har alltså en av värdens hårdaste lagstiftningar på området och det ligger förslag på skärpningar. Är det det som du kallar att trippa på tå?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-03-31 18:09:37 följande:
    Sverige har alltså en av värdens hårdaste lagstiftningar på området och det ligger förslag på skärpningar. Är det det som du kallar att trippa på tå?
    Hade man inte trippat på tå hade man röstat igenom lagskärpningen när den föreslogs förra gången och då hade en sådan broschyr aldrig blivit aktuell, så svaret är ja på din fråga.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-03-31 18:14:54 följande:

Hade man inte trippat på tå hade man röstat igenom lagskärpningen när den föreslogs förra gången och då hade en sådan broschyr aldrig blivit aktuell, så svaret är ja på din fråga.

Menar du vänsterpartiets förslag från 2014? Det har väl inte skett någon omröstning avseende lagförslag på området sedan 2014 och då var vänsterpartiet det enda parti som la fram ett förslag med innebörden att inga utländska äktenskap som ingåtts före 18 års ålder skulle godkännas i Sverige. S, MP, SD valde emellertid att rösta på alliansens förslag som är den lag som gäller idag.
  • Harry H
    KillBill skrev 2018-03-31 11:09:13 följande:
    Jag har kollat upp vad som gäller och om den som kommer till Sverige har ingått äktenskap före 16 års ålder och nu är myndig.

I den typen av situationer så rivs äktenskapet upp om det är sannolikt att det skett med tvång eller om någon av makarna önskar att äktenskapet rivs upp. Vad jag förstår så finns det inget parti i riksdagen som vill förändra denna princip dvs politikerna är här helt överens (grundprincipen är att myndiga personer själva bestämmer över sina liv).

I vilken omfattning äktenskap faktiskt har rivits upp vet jag inte men lagstiftningen är i alla fall tydlig.
    Så du menar att de rödgröna trots allt är för barnäktenskap?
  • Harry H
    KillBill skrev 2018-03-31 18:09:37 följande:
    Du skriver ju själv att Sverige accepterar barnäktenskap som ingått utomlands.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?