• nihka

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2018-04-01 16:06:19 följande:
    Erkänner man inte ett äktenskap så är det ingen väsentlig skillnad mot att vara ogifta i juridisk mening.
    Jo, det är det. Arv.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Harry H
    Padirac skrev 2018-03-31 22:42:52 följande:
    Det hoppas jag att remissrundan kommer fram till.
    Det är inget man "kommer fram till". Det är fakta.
  • Harry H
    KillBill skrev 2018-04-01 14:20:41 följande:
    Utreder gör man framförallt i samband med en ny lagrådsremiss. Regeringen Carlsson/Pärsson drev inte, vad jag vet, igenom någon lag på området under dessa år. 
    Tänk om de gjort det. Då hade de iallafall fått nåt vettigt gjort.
  • Harry H
    nihka skrev 2018-04-01 16:00:30 följande:
    Nej, det är inte alls ganska enkelt. Det är tvärtom ganska svårt. Det är stor skillnad i hur man exempelvis ska hantera en 16-årig tjej som är gift och har barn med en myndig man och där båda vill vara i förhållandet och en 14-årig tjej som är gift och har barn med en man och där hon inte vill vara i förhållandet.

Sedan kan man välja att inte ge någon av paren äktenskapsstatus enligt svensk lag, men de är fortfarande gifta. Man kan inte "ogifta" folk. Däremot kan man välja att inte erkänna äktenskapet förrän båda är myndiga. Och då ska de inte behöva gifta sig igen.
    I båda fallen bör äktenskapet betraktas som ogiltigt. De förblir ogifta i lagens mening till efter uppnådd ålder gifter sig. Hur svårt kan det vara? Sverige ska inte acceptera barnäktenskap.
  • nihka
    Harry H skrev 2018-04-01 16:23:05 följande:
    I båda fallen bör äktenskapet betraktas som ogiltigt. De förblir ogifta i lagens mening till efter uppnådd ålder gifter sig. Hur svårt kan det vara? Sverige ska inte acceptera barnäktenskap.
    OK, men hur hanterar man fallen. Ska de få bo ihop och vad händer om mannen dör? Då ärver inte kvinnan mannen. Och vad händer om hon vill gifta sig igen. Blir det ett nytt lagligt äktenskap i Sverige men så åtalas hon för bigami i hemlandet.

Framför allt ska de få bo iho?
  • Tom Araya
    nihka skrev 2018-04-01 16:14:57 följande:
    Jo, det är det. Arv.
    Man kan såklart inte ärva en "make" i ett "äktenskap" som inte är juridiskt giltigt.
  • Harry H
    nihka skrev 2018-04-01 16:37:17 följande:
    OK, men hur hanterar man fallen. Ska de få bo ihop och vad händer om mannen dör? Då ärver inte kvinnan mannen. Och vad händer om hon vill gifta sig igen. Blir det ett nytt lagligt äktenskap i Sverige men så åtalas hon för bigami i hemlandet.

Framför allt ska de få bo iho?
    Vad gäller arvsrätten kan socialstyrelsen trycka upp en folder som informerar om vad som gäller i Sverige.

Har aldrig hört att någon som gift sig 2 gånger med samma person blivit dömd för bigami, tror du mest letar problem.

Det väl rimligt att de slipper bo ihop om den ena parten så önskar.

• Harry H

Regeringen fortsätter att sänka skatten för de rikaste:

"I retoriken är det något regeringen vill stävja. I praktiken gör man tvärtom. Sänkningen av bolagsskatten från 22 till 20,6 procent blir mumma för alla skatteplanerare.

För det är det som en stor del av kapitalinkomsterna handlar om. De som kan fakturera sina uppdragsgivare i stället för att ta ut lön sätter sig själva på bolag. Bolaget tvättar arbetsinkomster så att de kommer ut som inkomst av kapital.

I år kan bolagsägaren ta ut knappt 165 000 kronor i utdelning för 2017. På det betalar han 20 procent i skatt, i stället för 70 procent om han fått pengarna direkt till sig själv på fakturan."

(citerat Expressen)
  • nihka
    Tom Araya skrev 2018-04-01 19:43:28 följande:
    Man kan såklart inte ärva en "make" i ett "äktenskap" som inte är juridiskt giltigt.
    Om man inte erkänner ett äktenskap så tappar personerna arvsrätten så det blir skillnad mot tidigare för paret. Jag trodde du menade att det inte blir någon skillnad men såg nu hur ditt inlägg kunde tolkas på två sätt gällande "det".
  • nihka
    Harry H skrev 2018-04-01 20:12:53 följande:
    Vad gäller arvsrätten kan socialstyrelsen trycka upp en folder som informerar om vad som gäller i Sverige.

Har aldrig hört att någon som gift sig 2 gånger med samma person blivit dömd för bigami, tror du mest letar problem.

Det väl rimligt att de slipper bo ihop om den ena parten så önskar.
    När man skriver lagar måste de täcka upp för så mycket som möjligt. Man SKA "leta problem" när man formulerar lagtext. Det är rent av centralt! 

Och det är rimligt att de ska få bo ihop om båda vill det och att det inte finns någon lag som hindar.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?