• Abegayle70

Har du förtroende för regeringen?

nattuw skrev 2018-04-07 16:52:41 följande:
    Demokratins baksida. Även de vars åsikter man inte delar har rätt till sina åsikter och en lika behandling.
    Jag vet, men när man gång på gång visar att man inte respekterar demokratins spelregler borde demonstrationsrätten för nazisterna innebära att de får demonstrera kl. 0700 på morgonen i ett öde industriområde eller inte alls.

Nazism är förresten ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Gabbe75
    Abegayle70 skrev 2018-04-07 14:39:18 följande:

Jag vet inte om detta inlägg hamnar i rätt kategori, men...

Jag läste till min förskräckelse att nazisterna i nmr återigen fått tillstånd att demonstrera, dessutom på 1 Maj.

Ska polis och myndigheter aldrig lära sig att det bara kommer kaos ur deras så kallade demonstrationer?

Sätt ner foten någon gång. Det här är hets mot folkgrupp, det begriper varenda sunt tänkande människa.

Du förstår inte svensk grundlag. I Sverige råder yttrandefrihet och demonstrationsfrihet. Ska grupper vars åsikter man inte delar eller gillar förbjudas yttra sina åsikter har vi ingen demokrati längre.

Nästa gång kanske det är dina åsikter som blir förbjudna. Tänk på det!
  • nihka
    Abegayle70 skrev 2018-04-08 13:42:40 följande:
    Jag vet, men när man gång på gång visar att man inte respekterar demokratins spelregler borde demonstrationsrätten för nazisterna innebära att de får demonstrera kl. 0700 på morgonen i ett öde industriområde eller inte alls.

Nazism är förresten ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
    Nej, nazism är inte ett brott mot mänskligheten. Man får tro på exempelvis olika rasers överlägsenhet, men så fort du skrider till handling med våld mot person eller egendom eller hetsar mot folkgrupp begår du en olaglig handling och kan plockas ur demonstrationen.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Abegayle70
    Gabbe75 skrev 2018-04-08 21:42:54 följande:
    Du förstår inte svensk grundlag. I Sverige råder yttrandefrihet och demonstrationsfrihet. Ska grupper vars åsikter man inte delar eller gillar förbjudas yttra sina åsikter har vi ingen demokrati längre.

Nästa gång kanske det är dina åsikter som blir förbjudna. Tänk på det!
    En fråga:

Tycker du att det är motiverat att en organisation som varje gång de fått demonstrera enligt önskemål ställt till med oreda, ska få lov att demonstrera enligt önskemål?

Visst - ge dem demonstrationstillstånd, kanske till och med den 1:a Maj, men varför ska de slickas i röven och få gå mitt i stan mitt på dagen? Låt dem tåga och heila kl. 7 på morgonen i ett industriområde. Om det inte passar får de låta bli. Det är min åsikt.
  • nihka
    Abegayle70 skrev 2018-04-09 15:02:57 följande:
    En fråga:

Tycker du att det är motiverat att en organisation som varje gång de fått demonstrera enligt önskemål ställt till med oreda, ska få lov att demonstrera enligt önskemål?

Visst - ge dem demonstrationstillstånd, kanske till och med den 1:a Maj, men varför ska de slickas i röven och få gå mitt i stan mitt på dagen? Låt dem tåga och heila kl. 7 på morgonen i ett industriområde. Om det inte passar får de låta bli. Det är min åsikt.
    De slickas inte i röven utan har samma rättigheter och skyldigheter som alla andra. Ibland omdirigeras de pga av säkerhetsskäl och polisens resurser men inte för att de har någon särskild åsikt.

Varför ska du slickas i röven så lagar kringgås för att du inte anser att de ska gälla för alla?
  • Abegayle70
  • nihka
    Abegayle70 skrev 2018-04-09 17:32:38 följande:
    Vem är det som har bestämt att NMR är en terrororganisation? Du? Jag ogillar dem, men jag vill inte använda den typen av totalitära metoder mot dem som de vill införa. Skullle vara som att döda motståndare till en lag mot dödsstraff.
  • Gabbe75
    Abegayle70 skrev 2018-04-09 15:02:57 följande:
    En fråga:

Nu behöver vi klargöra några saker:

Formellt behövs inget tillstånd för att demonstrera. Demonstrationsrätten är uttryckt i grundlagen. Det polistillstånd som finns att söka för demonstration handlar om att polisen ska kunna avsätta resurser för att demonstrationen ska kunna genomföras på ett säkert sätt. I annat fall har polis rätt att upplösa en demonstration om den allmänna ordningen är rubbad. Ett exempel skulle kunna vara att tusentals människor vandrar på gatan och hindrar trafiken. Att en klunga människor samlas på ett stort torg är i sig inget brott, oavsett om de demonstrerar eller inte och oavsett om det sökts tillstånd eller inte. Det finns inga olagliga demonstrationer. För att polisen ska kunna upplösa en demonstration måste de bedöma att det föreligger en allvarlig ordningsstörning.

Det finns alltså med andra ord inget "låt dem hållas i ett industriområde", om nu inte dessa grupper söker sig till just ett industriområde. Men varför skulle de göra det? Att demonstrera handlar ju om att nå ut och sprida ett budskap.

Att "heila" är däremot ett brott sedan några år tillbaka, då det betraktas som hets mot folkgrupp.
  • Gabbe75
    nihka skrev 2018-04-09 19:54:07 följande:
    Vem är det som har bestämt att NMR är en terrororganisation? Du? Jag ogillar dem, men jag vill inte använda den typen av totalitära metoder mot dem som de vill införa. Skullle vara som att döda motståndare till en lag mot dödsstraff.
    Det är ingen som "bestämt". Däremot tror jag Jimmie Åkesson uttalat något i stil med; "frågan är egentligen om inte NMR skulle betraktas som en terrororganisation". Vilket då vissa tolkade som att han var rädd för att förlora väljare Skrattande
  • Abegayle70
    Gabbe75 skrev 2018-04-09 20:06:24 följande:

Det är ingen som "bestämt". Däremot tror jag Jimmie Åkesson uttalat något i stil med; "frågan är egentligen om inte NMR skulle betraktas som en terrororganisation". Vilket då vissa tolkade som att han var rädd för att förlora väljare

Finland kunde förbjuda heilklubben, borde inte vara omöjligt här heller.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?