Abegayle70 skrev 2018-04-09 15:02:57 följande:
En fråga:
Tycker du att det är motiverat att en organisation som varje gång de fått demonstrera enligt önskemål ställt till med oreda, ska få lov att demonstrera enligt önskemål?
Visst - ge dem demonstrationstillstånd, kanske till och med den 1:a Maj, men varför ska de slickas i röven och få gå mitt i stan mitt på dagen? Låt dem tåga och heila kl. 7 på morgonen i ett industriområde. Om det inte passar får de låta bli. Det är min åsikt.
Nu behöver vi klargöra några saker:
Formellt
behövs inget tillstånd för att demonstrera. Demonstrationsrätten är uttryckt i grundlagen. Det polistillstånd som finns att söka för demonstration handlar om att polisen ska kunna avsätta resurser för att demonstrationen ska kunna genomföras på ett säkert sätt. I annat fall har polis rätt att upplösa en demonstration
om den allmänna ordningen är rubbad. Ett exempel skulle kunna vara att tusentals människor vandrar på gatan och hindrar trafiken. Att en klunga människor samlas på ett stort torg är i sig inget brott, oavsett om de demonstrerar eller inte och oavsett om det sökts tillstånd eller inte. Det finns inga olagliga demonstrationer. För att polisen ska kunna upplösa en demonstration måste de bedöma att det föreligger en allvarlig ordningsstörning.
Det finns alltså med andra ord inget "låt dem hållas i ett industriområde", om nu inte dessa grupper söker sig till just ett industriområde. Men varför skulle de göra det? Att demonstrera handlar ju om att nå ut och sprida ett budskap.
Att "heila" är däremot ett brott sedan några år tillbaka, då det betraktas som hets mot folkgrupp.