-
Det är lika gammalt som socialdemokraternas rasbiologi. Tycker du det känns relevant idag?KillBill skrev 2018-04-09 20:51:03 följande:Konstigt svar av dig med tanke på att det inlägg du svarar på handlar om att Finland lämnade ut judar till nazityskland.
-
Du kan också ta och läsa inlägg 8990 och fundera lite över varför Sverige nekade judiska flyktingar inresa i Sverige lång in under kriget och vad deras fortsatta öde blev.KillBill skrev 2018-04-09 20:51:03 följande:Konstigt svar av dig med tanke på att det inlägg du svarar på handlar om att Finland lämnade ut judar till nazityskland.
Jag känner heller inte till några finska exempel på detta:
men det kanske du gör?
-
Ännu en orsak att flytta ut nazidemonstrationerna dit ingen blir störd.nattuw skrev 2018-04-09 20:43:13 följande:Av de tv-bilder jag sett tycks det som om det oftast är "motdemonstranter" som ställer till oredan. Det oavsett vilken sida som är demonstrant respektive motdemonstrant.
-
Ja i dessa tider känns kampen mot rasbiologi och nazism mycket aktuell.Tom Araya skrev 2018-04-09 20:54:44 följande:Det är lika gammalt som socialdemokraternas rasbiologi. Tycker du det känns relevant idag?
Socialdemokraternas? Den svenska rasbiologin hade i riksdagen stöd från nästan alla partier såsom liberalerna, högern och bondeförbundet. Det rådde tyvärr politisk samsyn kring rasbiologin. -
Vilket parti regerade när det stämplades ett J i judarnas pass?KillBill skrev 2018-04-09 21:04:25 följande:
Ja i dessa tider känns kampen mot rasbiologi och nazism mycket aktuell.
Socialdemokraternas? Den svenska rasbiologin hade i riksdagen stöd från nästan alla partier såsom liberalerna, högern och bondeförbundet. Det rådde tyvärr politisk samsyn kring rasbiologin.
-
Abegayle70 skrev 2018-04-09 20:57:33 följande:Du kan också ta och läsa inlägg 8990 och fundera lite över varför Sverige nekade judiska flyktingar inresa i Sverige lång in under kriget och vad deras fortsatta öde blev.
Jag känner heller inte till några finska exempel på detta:
men det kanske du gör?Den finske historieforkaren Oula Silvennoinen har kommit fram till att Finland deporterade ca 500 judar till Nazityskland i utbyte mot att tyskarna utlämnade sovjetiska krigsfångar av finsk härkomst till Finland.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Einsatzkommando_Finnland
Vad tror du om dessa judars fortsatta öde?
-
Bobby Clarke skrev 2018-04-09 21:16:11 följande:Vilket parti regerade när det stämplades ett J i judarnas pass?
Socialdemokraterna och Bondeförbundet (idag centerpartiet) regerade i koalition 1938
-
Docent Lars Westerlund menar att det var ett femtiotal.KillBill skrev 2018-04-09 21:20:20 följande:
Den finske historieforkaren Oula Silvennoinen har kommit fram till att Finland deporterade ca 500 judar till Nazityskland i utbyte mot att tyskarna utlämnade sovjetiska krigsfångar av finsk härkomst till Finland.
sv.wikipedia.org/wiki/Einsatzkommando_Finnland
Vad tror du om dessa judars fortsatta öde?
Oavsett om det var 50 eller 500 var det förfärligt. Är du nöjd med det svaret?
Hur många judar vägrade Sverige inresa fram till 1943? -
Jag känner inte till antalet men det var ett fruktansvärt misstag.Abegayle70 skrev 2018-04-09 21:33:39 följande:Docent Lars Westerlund menar att det var ett femtiotal.
Oavsett om det var 50 eller 500 var det förfärligt. Är du nöjd med det svaret?
Hur många judar vägrade Sverige inresa fram till 1943? -
Bra, då kanske vi kan vara överens om att både Finland och Sverige gjorde fruktansvärda misstag under WW2, och avsluta denna metadiskussion?KillBill skrev 2018-04-09 21:38:19 följande:Jag känner inte till antalet men det var ett fruktansvärt misstag.
För mitt vidkommande är den delen av diskussionen avslutad.