• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

The Maniac skrev 2018-07-09 00:00:11 följande:
    Var har jag påstått att det ska daltas med kriminella?

Låt dem göra bort sig. Förr eller senare begår de ett brott. Då är det viktigt att de får hårda straff. Vi behöver få bort den mesiga rödgröna regeringen så att rejäla straff kan införas för sex och våldsbrott.

Du skrev "Låt dem göra bort sig".

Jag tycker inte att man ska låta dem göra bort sig på bekostnad av de enskilda människor de angriper eller hotar.

Människor är inte abstraktioner i en diskussionslek, utan de som hotas eller skadas av extremister är precis lika levande och bräckliga som du eller jag.

Nej, man ska inte låta dem göra bort sig, man ska hindra dem från att skada och/eller hota andra.
    The Maniac skrev 2018-07-08 23:20:34 följande:
    Låt dem göra bort sig.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Abegayle70
    KillBill skrev 2018-07-08 18:46:06 följande:

I Almedalen har jag bara hört talas om människor som drabbats av fysiskt våld från nazister. De 2 palestinier som det pratas om gjorde väl sig skyldiga till hot och skadegörelse? (även det är självklart vidriga handlingar).

De bevisade att de ligger på samma nivå av tolerans och demokrati som deras bröder i NMR. Nu behöver ju dessa "palestinier" inte känna någon oro, de har ju både en utrikesminister och en statsminister som håller på dem.
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • The Maniac
    FDFMGA skrev 2018-07-09 00:09:36 följande:
    Du skrev "Låt dem göra bort sig".

Jag tycker inte att man ska låta dem göra bort sig på bekostnad av de enskilda människor de angriper eller hotar.

Människor är inte abstraktioner i en diskussionslek, utan de som hotas eller skadas av extremister är precis lika levande och bräckliga som du eller jag.

Nej, man ska inte låta dem göra bort sig, man ska hindra dem från att skada och/eller hota andra.
    The Maniac skrev 2018-07-08 23:20:34 följande:
    Låt dem göra bort sig.
    Man ska absolut inte hindra människor från deras demokratiska rättigheter. Men när ett brott begås är det såklart helt rätt att hindra detta om man har möjlighet.

Dessa herrar såg dock väldigt harmlösa ut, inte mycket att oja över.

Gillar dock när man tar hot ch våld på allvar. Straffen måste verkligen skärpas.
  • The Maniac

Postnord rapporterar att de inte kan dela ut paket i vissa områden eftersom de utsätts för hot och våld.

Är det månne NMR som bor i dessa områden?

• Tom Araya
    KillBill skrev 2018-07-08 18:46:06 följande:

I Almedalen har jag bara hört talas om människor som drabbats av fysiskt våld från nazister. De 2 palestinier som det pratas om gjorde väl sig skyldiga till hot och skadegörelse? (även det är självklart vidriga handlingar).

Då faller saken i annan dager... Almedalen är en plats, ett tillfälle, inget annat.

Är det inte specifikt Almedalen vi pratar om så avser jag över lag och över tid och då stämmer inte ditt påstående.
  • FDFMGA
    The Maniac skrev 2018-07-09 00:29:07 följande:
    Dessa herrar såg dock väldigt harmlösa ut, inte mycket att oja över.
    Nja, jag anser att man inte ska se mellan fingrarna från våld och hot där gärningsmännen kommer från NMR.

Jag tror knappast att polis och säkerhetspolis i likhet med dig betraktar dem som harmlösa och förklarar för offren att de "inte ska oja sig".
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nattuw
    The Maniac skrev 2018-07-08 22:33:07 följande:
    Ytterst osannolikt att inget våld förekom på någon av alla nattklubbarna under veckan.
    Fast då handlar det om våld som inte ger klick eller går utnyttja politiskt och sådant våld räknas inte.

Går det inte klistra en nazistetikett på förövarens så är det inte politiskt betingat och därmed inte intressant. Medan om det går klistra etiketten nazist på förövaren så blir även ett vanligt fyllbråk (vilket mina fördomar säger mig är rätt vanligt i de kretsarna) intressant. En knuffande nazist motsvarar nyhetsmässigt en skjutning av mer spektakulär typ.
  • Padirac
    nattuw skrev 2018-07-09 11:59:54 följande:
    Fast då handlar det om våld som inte ger klick eller går utnyttja politiskt och sådant våld räknas inte.

Går det inte klistra en nazistetikett på förövarens så är det inte politiskt betingat och därmed inte intressant. Medan om det går klistra etiketten nazist på förövaren så blir även ett vanligt fyllbråk (vilket mina fördomar säger mig är rätt vanligt i de kretsarna) intressant. En knuffande nazist motsvarar nyhetsmässigt en skjutning av mer spektakulär typ.
    De personer som inom extremiströrelserna gör sig skyldiga till personvåld är till en större del personer som redan har ett brottsligt och våldsamt förflutet innan de blir värvade till extremrörelserna

http://www.sou.gov.se/wp-content/uploads/2014/10/SOU-2017_67_webb.pdf

I lokalblaskan har det under 10-tals år stått notiser om misshandel runt uteställerna. Fyllebråk som du kallar det.

Det är för mig uppenbart att det finns en skillnad i nyhetsvärdet på 'fyllebråk' och politiskt motiverat våld från i det här fallet nazister eller i andra fall autonomas politiska våld.

Jag var inte i Almedalen så jag vet inte om AFA eller andra vänsterextremister fanns där och bråkade med nazisterna eller de globala företagarna (det är deras huvudsakliga politiska targets för våld så vitt jag förstått det).

NRM var i alla fall där och hotade, misshandlade och jävlades med sin politisk agenda.    SÄPO säger att nazisterna har flyttat fram sina positioner och blivit mer aggresiva ute i kommunerna. En del påstår att det har med SDs normalisering av rasism att göra.
  • nattuw
    Padirac skrev 2018-07-09 12:26:09 följande:
    Det är för mig uppenbart att det finns en skillnad i nyhetsvärdet på 'fyllebråk' och politiskt motiverat våld från i det här fallet nazister eller i andra fall autonomas politiska våld.
    Det finns även en ekonomisk skillnad. Det ena säljer medan det andra inte gör det.
  • nattuw
    Padirac skrev 2018-07-09 12:26:09 följande:
    Jag var inte i Almedalen så jag vet inte om AFA eller andra vänsterextremister fanns där och bråkade med nazisterna eller de globala företagarna (det är deras huvudsakliga politiska targets för våld så vitt jag förstått det).
    Stenkastarvänstern huvudfiende är samhället och dess förlängda arm, polisen. Därav de angreppen på polisen som alltid förekommer när stenkastarvänstern har en av sina "demonstrationer".
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?