• Tom Araya

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2018-07-17 08:35:27 följande:
    Tyvärr verkar också skrikhögern visa på samma samhällsförakt som de säger att alla invandrare bär på.

Kriminologer säger att det inte är någon skillnad i kriminalitet mellan 2a generationens invandrare och övrig befolkning om man räknar bort socioekonomiska faktorer. Det är utanförskap som skapar utrymme för kriminalitet.
    Detta stödjer påståendet om att SD i sitt principprogram har fel om mänsklig essens och annat hittepå.

De partier som verkar utanför de rödgröna/ alliansen har inga lösningar eftersom de inte har en korrekt problembeskrivning. Att rösta på skrikhöger-klanen (SD/MED/AfS/NRM) kommer inte att skapa ett bättre samhälle utan skapa ett samhälle med totalitära inslag, utökad främlingsfientlighet och ett styre baserat på lögner om grupper i samhället.
    Varför man nu ska räkna bort socioekonomiska faktorer...som också har sin grund i något...?

Ja, det är utanförskap som skapar utrymmet för kriminalitet, det utanförskapet finns redan naturligt från början i och med att man migrerar till ett annat land långt bort. Av stora brister i integration, kulturkrockar och till viss del egen motivation och ansträngning så lyckas man inte jobba bort det här utanförskapet i tillräckligt hög grad för tillräckligt många och då leder det till att fler blir kriminella.

Jag skulle påstå att det är främst inom det rödgröna blocket man saknat en korrekt problembeskrivning och därmed förmågan att kunna lösa problemen.
    Regeringen Reinfeldt saknade definitivt detta.
    S och M har till viss del bättrat sig i detta...sent ska syndaren vakna...
    Mp och c bromsar fortfarande utvecklingen...
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2018-07-17 11:38:51 följande:
    Så obehagligt med klankultur och hedersvåld.

Jag undrar om det är en nedärvd kulturell essens som kan förklara överrepresentationen av kriminella handlingar bland SD-politiker.

Skönt ändå att majoritetskulturen tar avstånd från alla former av hederskultur.
    Det räcker inte att majoritetskulturen tar avstånd till hederskultur utan även makten måste göra det och vidta åtgärder för att motverka hederskultur.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-07-18 14:20:22 följande:
    Det räcker inte att majoritetskulturen tar avstånd till hederskultur utan även makten måste göra det och vidta åtgärder för att motverka hederskultur.
    Menar du att ledningen för SD borde agera för att motverka hederskulturen inom SD eller vart vill du komma?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    Padirac skrev 2018-07-18 13:58:30 följande:
    Med tanke på det SD skriver i sitt principprogram så ska det mycket till för att förneka att det är typiskt för SD-gruppen för den som delar SDs syn på människor.

Inom gruppen som utgör SD är det brottslighet, rasism och nazism som är den mänskliga essensen i så fall, det är grunden som SD vilar på och den kan de inte undertrycka - för att parafrasera SDs egna text.

"Vi tror inte på teorin om att människor föds som blanka blad som kan fyllas med vilket innehåll som helst. Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling och samspelar ofta med det biologiska arvet och den fria viljan. Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske heller aldrig att få. Till hjälp med att skapa en grovkornig bild kan vi dock ta den moderna vetenskapen och den mänskliga historien. Om det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta att den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen."

Jag och andra som inte tror på tramset om essenser och att miljö inte påverkar ser nog det hela på ett annat sätt. 
    Så somliga skulle vara ärftligt predisponerade till SDs värdegrund och därmed löpa en förhöjd risk att bli kriminella, rasister och nazister.

Man får verkligen hoppas att de som använder den här typen av argument förstår hur det slår tillbaka mot dem själva
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Krepesm

Har mer förtroende för en död struts än vad jag har för nuvarande regering, de andra är väl egentligen inte mycket bättre. Skillnaden är att de första är inkompetenta och de senare är onda.

• gabi1969

Det är givetvis många faktorer som spelar roll när en individs egenskaper byggs upp. Man har redan från födseln ärvda egenskaper. Man kan vara lugn tillbakadragen blyg arbetsam plikttrogen sparsam. Man kan även vara aggressiv otålig ha kriminella värderingar vara en sk beroendemänniska spänningssökande. Dessa egenskaper har vi från födseln. I ?fel? miljö kan de negativa egenskaperna utvecklas till just det vi ser idag.

Sen får vi inte glömma det sociala beteendet och gemenskapen mellan människor. Religion är viktigt i vissa delar av världen bla islam. Islam är mycket olik kristendomen och är dessutom politik. Det blir stor skillnad mellan människor som föds i kristna länder och i muslimska länder. När muslimer flyttar till Sverige i stora mängder bildar de ett samhälle i samhället. De misslyckas att skapa sig ett bra liv eftersom de inte förstår hur, inte vill/får leva sekulärt och inte heller kan förstå social.Kriminalitet behöver inte alltid bli en personlighet även om man vistas i en kriminell miljö och familj. Lika lite som ett samhällsförskt och hat mot andra människor tvunget färgar en individ. Jag tror att socialt arv är en stor faktor. Det har ofta lyfts fram av flumvänstern att fritidsgårdar sociala satsningar i miljonprogramsområdena ska skapa ett bättre samhälle. Vi har gjort detta i 35-40 år. Det har kostat miljarder men utan större framgång. Varje individ har ett eget ansvar för sitt liv. De som inte klarar att leva sunt och som majoritetssamhället ska givetvis få stöd och chanser, men någon gång måste samhället sätta en gräns och utdöma straff, hårda straff.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2018-07-18 16:13:34 följande:
    Menar du att ledningen för SD borde agera för att motverka hederskulturen inom SD eller vart vill du komma?
    Nej, jag talar främst om regering och riksdag, men visst kan det finnas behov på andra håll också, men sd är inget jag bryr mig om särskilt mycket.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-07-18 16:37:20 följande:
    Nej, jag talar främst om regering och riksdag, men visst kan det finnas behov på andra håll också, men sd är inget jag bryr mig om särskilt mycket.

Jag frågade eftersom du kommenterade ett inlägg om en Sverigedemokratisk politiker som försökt att stena en annan människa till döds. Menar du att du saknar avståndstagande och åtgärder från riksdagens och regeringens för att stävja denna typ av hederskultur? Sveriges riksdag och regering tar nämligen tydligt avstånd från allt hedersvåld och har vidtagit åtgärder för att motverka hedersvåld och det gäller oavsett vilka som suttit i riksdag och regering de senaste 20 åren.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-07-18 16:57:46 följande:

Jag frågade eftersom du kommenterade ett inlägg om en Sverigedemokratisk politiker som försökt att stena en annan människa till döds.

Aha....jag har inte hängt med i den diskussionen...
    KillBill skrev 2018-07-18 16:57:46 följande:

Menar du att du saknar avståndstagande och åtgärder från riksdagens och regeringens för att stävja denna typ av hederskultur? Sveriges riksdag och regering tar nämligen tydligt avstånd från allt hedersvåld och har vidtagit åtgärder för att motverka hedersvåld och det gäller oavsett vilka som suttit i riksdag och regering de senaste 20 åren.

Ja, jag saknar det. Vad de än har gjort är det för lite och baserat på en osannolik naivitet som t.o.m. de själva erkänner (avser främst s). Så jag hoppas verkligen att kommande 20 år kommer att innebära en kraftfull förbättring jämfört med de gångna 20 åren.

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2018-07-18 14:20:22 följande:
    Nu, var det hederskulturen hos en SD-familj som artikeln KillBill länkade till, om man får tro honom iallafaa, jag hittade inget i artikeln som antydde att det var en SD-politiker som ledde avrättningsförsöken mot den man som viller skiljas från hans syster.

Jag anser nog att ett nioårigt fängelsestraff var en tydlig markering från den dömande makten.

Jag antar att du syftade på hederskultur bland invandrare, och den är förstås lika oacceptabel som exemplet killBill länkade till. 

Men jag såg att du gör MP och isabella Lövin ansvarig för vad henens man kör för bil.

Så även bland svenskfödda finns det tänkesätt som egentligen går på tvärs mot svenska kärnvärden som att en individ endast är ansvarig för sina egna handlingar - faktum är att jag anser att ditt sätt att tänka befinner sig på samma planhalva som hederskulturella yttringar, även om du självklart menar att det är bara politiskt hon ska dömas för vad hennes man gör.

Tacka vet jag Norge som kunde acceptera att Gro Harlem Bruntland (S) var gift och levde tillsammans med en höyrepolitiker.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?