• Gabbe75

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2018-07-07 17:10:05 följande:
    Det finns välkända samband mellan ränta, arbetslöshet och inflation.

Riksbanken driver självständigt penningpolitiken för att den politiska makten inte ska utnyttja läget för att frisera sina egna framgångssiffror.

I okunskap är det lätt att vara misstänksam. Lite studiematerial från Stockholms Universitet rätar kanske ut frågetecken.

kurser.math.su.se/pluginfile.php/3750/mod_resource/content/1/Aktuarie8-1.pdf

"Riksbankens oberoende är en garant mot (eller ett mildrande av) politisk opportunism. Regeringen kan inte längre använda finans- och penningpolitik för att med manipulativa ekonomiska aktiviteter motivera det egna styrets framgång"
    Finns fler variabler och självklart hämmar stor import av lågkvalificerad billig arbetskraft inflationstendenser. Räntan måste hållas onaturligt låg för att boosta konjunkturen och pressa ned arbetslösheten. Ska bli intressant att se vad som händer vid nästa lågkonjunktur när vi har minusränta i högkonjunktur.

Att Riksbanken är helt självständig är en sanning med stor modifikation. Riksbanken samarbetar med finansdepartementet, samt andra statliga myndigheter såsom Riksgälden, Finansinspektionen och Konjunkturinstitutet. Ibland genomför man gemensamma insatser och projekt.
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-07-07 21:11:00 följande:
    SD stöder Ulf Kristerssons politik och med moderaterna vid makten så kommer sjukpenningen sänkas och skatten för de med sjukersättning höjas. Det är inget jag hittar på utan det är en del av den politik som moderaterna går till val på.
    Nej, det du tänker på är att SD valde mellan två budgetalternativ och röstade för alliansens budget. Ulf Kristersson har ju för övrigt gjort rätt klart att han inte vill regera tillsammans med SD. Efter valet blir det kanske så att sossarna tvingas stödja Ulf Kristersson för att inte lämna över makten till SD. Speciellt i händelse att SD blir största parti i Sveriges riksdag, vilket det finns en del som pekar på idag.
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-07-07 21:00:08 följande:
    Nej, SD är inget nazistiskt parti. Ta bara begreppet öppen svenskhet, där vem som helst som anammat det svenska språket, de svenska traditionerna, svenska normer och värderingar osv är att betrakta som svensk om det finns svenskt medborgarskap. Det står till och med i deras partiprogram. Tror du en renlärlig nazist skulle ställa upp på det?
    Då skriver jag det igen:
    Padirac skrev 2018-07-07 09:54:13 följande:
    De som hyser nazistiska åsikter i SD är naturligtvis nazisterna i SD. 

SD är ett rasistiskt parti  med rötter i nazism och ett principprogram som hämtat ur nazistisk idétraditionKräks 
  • KillBill

Detta parti kan komma att utöva påverkan över nästa regering. Tänk på det innan ni röstar. ?SD vill tvinga tillbaka kvinnorna till spisen?

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/3jO06v/sd-vill-tvinga-tillbaka-kvinnorna-till-spisen
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-07-07 21:24:03 följande:
    En ledare i Aftonbladet. Finns ingenting jag bryr mig mindre om Skrattande

Trovärdigheten är ungefär lika hög som Bagdad Bobs.

Jag hade inte väntat mig någon annan reaktion från dig. Förhoppningsvis finns det folk som inte är helt förblindande av SDs retorik.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-07-07 21:11:46 följande:
    Finns fler variabler och självklart hämmar stor import av lågkvalificerad billig arbetskraft inflationstendenser. Räntan måste hållas onaturligt låg för att boosta konjunkturen och pressa ned arbetslösheten. Ska bli intressant att se vad som händer vid nästa lågkonjunktur när vi har minusränta i högkonjunktur.

Att Riksbanken är helt självständig är en sanning med stor modifikation. Riksbanken samarbetar med finansdepartementet, samt andra statliga myndigheter såsom Riksgälden, Finansinspektionen och Konjunkturinstitutet. Ibland genomför man gemensamma insatser och projekt.
    Men, menar inte du att alla importerade billiga arbetskrafter inte arbetar, de är ju bara en kostnad har du sagt.

Hur kan de ha lågavlönade jobb om de inte bidrar till sin egen försörjning utan ligger samhället till last Drömmer 

Eller är det för att de inte har ok löner de inte bidrar - det har väl Sandro Scocco pratat om som skälet till kostnaderSolig

Appropå att hålla isär saker - vem sa att regeringen var ansvarig för räntenivån? och vilken nivå på arbetslöshet hade vi nuDrömmer
    gabi1969 skrev 2018-07-07 15:48:49 följande:
    Det fanns en tid då arbetslösheten passerade 3% då ylade sossarna om hur hemskt det var. Idag bekämpar man inflation istället. Arbetslösheten är en regulator mot inflation. Priset är arbetslöshet. 

Man kan trixa med siffror sänka målsättningen plötsligt har man lyckats. Det är ett spel floskler och ljugande hela tiden. Jag tror inte på det som påstås
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_riksbanks_oberoende

"Riksbankens oberoende är en sammanfattande beteckning på Sveriges riksbanks långtgående oberoende gentemot riksdagen, vars innebörd är en separering av beslutsfattanet så att riksdagen sköter finanspolitiken och att en politiskt oberoende riksbanken sköter penningpolitiken. Ett huvudmotiv för denna ordning är att penningpolitiken behöver skötas av en separat och oberoende organisation för att öka den penningpolitiska trovärdigheten och minimera risken för inflation. Centralbankers oberoende gentemot det parlamentariska systemet kan ses som en gradfråga, men det formella beslutet att Sveriges riksbank skall ha en självständig ställning gentemot riksdag och regering trädde i kraft den 1 januari 1999. Regeringen motiverade beslutet med att det skulle ge "penningpolitiken en långsiktighet som skulle förbättra trovärdigheten för politikens prisstabilitetsmål". [1] De mest grundläggande om Riksbanken, till exempel att inga andra myndigheter har beslutanderätt över Riksbanken i penningpolitiska frågor, har lagts i regeringsformen och är således grundlag. I EU-fördraget, som är bindande för Sverige, stadgas också att Riksbanken (och övriga centralbanker i medlemsländerna) skall vara självständiga och finansiellt oberoende. Medlemsländernas regeringar förbinder sig genom fördraget att respektera instruktionsförbudet och självständigheten i stort."

https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/organisation/direktionen/

"Direktionen beslutar om räntan

Sex gånger om året har direktionen ett så kallat penningpolitiskt möte. Då beslutar ledamöterna om reporäntan. Hur de resonerat och röstat vid mötet offentliggörs i ett protokoll ungefär två veckor efter mötet. Beslutet om räntan är ett majoritetsbeslut med utslagsröst för riksbankschefen. Om någon av ledamöterna haft en annan uppfattning så framgår det i protokollet.

Två gånger om året lämnar direktionen en skriftlig redogörelse för penningpolitiken till riksdagens finansutskott."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Penningpolitik

"Penningpolitik, även monetär politik, är en av de två delar som den ekonomiska politiken generellt sett brukar delas upp i. Den andra delen kallas för finanspolitik. Penningpolitik handlar om hur mycket pengar som ska finnas i ekonomin och hur hög räntan ska vara. Penningpolitiken kan styras av landets regering eller av landets riksbank. I Sverige och övriga Europa bedrivs penningpolitiken av en mer eller mindre självständig centralbank, i Sverige kallad Riksbanken. I de flesta länder är penningpolitikens roll att försöka se till att ekonomin växer i en stadig takt och att inflationen hålls nere. I Sverige är penningpolitikens mål att hålla en låg och stabil inflationstakt."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanspolitik

"Finanspolitik är en av de två delar i vilken den makroekonomiska stabiliseringspolitiken (även kallad ekonomisk politik) vanligen indelas; den andra delen är penningpolitik.

Finanspolitiken verkar på den samlade efterfrågan via den offentliga sektorns utgifter och inkomster. Genom att justera skatter och avgifter eller offentliga transfereringar och investeringar, påverkas den totala efterfrågan på varor och tjänster och därmed exempelvis sysselsättningen och priser."

• Gabbe75

Givetvis finns det invandrare som arbetar. Jag har aldrig påstått någonting annat. Däremot är sysselsättningsnivån bland utrikesfödda alldeles för låg. Subventioner och anställningsstöd till svårintegrerade skapar undanträngningseffekter på arbetsmarknaden. Det skapar också en lönepress nedåt.

• nattuw
    Padirac skrev 2018-07-07 21:16:23 följande:
    SD är ett rasistiskt parti  med rötter i nazism och ett principprogram som hämtat ur nazistisk idétradition.
    Så mellan 1/5 till 1/4 av svenskarna har enligt de senaste väljarundersökningarna blivit nazister. Annars skulle de inte rösta på ett nazistparti.

Vi får väl hoppas att de aldrig kommer tillbaka till de partier de en gång tillhörde för vi vill ju inte att nazisterna skall komma tillbaka och infiltrera övriga partier.
  • Gabbe75
    nattuw skrev 2018-07-07 22:09:11 följande:
    Så mellan 1/5 till 1/4 av svenskarna har enligt de senaste väljarundersökningarna blivit nazister. Annars skulle de inte rösta på ett nazistparti.

Vi får väl hoppas att de aldrig kommer tillbaka till de partier de en gång tillhörde för vi vill ju inte att nazisterna skall komma tillbaka och infiltrera övriga partier.
    Eller hur? Skrattande

Bland männen är dessutom SD sedan länge det största partiet. Man skulle ju nästan kunna tro att det marscherar omkring massor av svenska män i naziuniform på varenda väg i Sverige numera. Märkligt eftersom jag inte sett till en enda... 

NMR å andra sidan har jag aldrig sett. Bara hört talas om. Händelsevis befinner jag mig inte i Almedalen längre, hade jag gjort det hade jag nog gått förbi dem och kanske pratat med dem. Vem vet, de kanske inte är så hemska trots allt? Känner ingen direkt rädsla för dem. Kanske är de helt vanliga filurer som tycker att SD:s politik inte är tillräcklig?  
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?