• Tom Araya

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2018-07-19 00:45:24 följande:
    Jag har jobbat med muslimer, mina barn har muslimska kompisar. Min egen eller mina barns kultur och språk har inte påverkats av detta. Det har inte heller skett någon anpassning på min arbetsplats eller på mina barns skolor pga muslimer.
    Men det gör det på många andra.
    KillBill skrev 2018-07-19 00:45:24 följande:
    Kan du utveckla vad du menar så att jag förstår? Vem är det som tvingas anpassa sig? Är det du? Kan du i så fall beskriva på vilket sätt du har tvingats anpassa dig?
    Det finns mängder av anpassningar man gör på skolor, på arbetsplatser, inom vården, på myndigheter e.t.c. och på vissa orter finns det även sk "moralpoliser" bland invandrade grupper som ser till att landsmän eller de som tillhör en religiös grupp inte avviker från den egna kulturens moraliska regler.

Exakt vem/vilka som behöver vara del av dessa anpassningar hänger på i vilka miljöer man är i och vilken verksamhet man är en del av till vardags.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2018-07-19 00:37:54 följande:
    Eftersom samtliga partier i riksdagen tar kraftigt avstånd ifrån och bekämpar hederskultur och islamism så kan det rimligen inte vara det du menar. När det gäller religionsfrihet så ställer i princip alla partier upp på den (reservation för SD och Islam).
    I praktiken har de inte gjort det, särskilt inte det rödgröna blocket och centerpartiet.

S och M har i alla fall börjat erkänna sin naivitet i detta. Mp och c fortsätter i huvudsak som de gjort tidigare.

Här tror jag det starka stödet för sd tvingat övriga partier att ta problemen på större allvar än de gjort tidigare.
    KillBill skrev 2018-07-19 00:37:54 följande:
    Menar du att Sverige inte borde acceptera kulturutövning av samer, judar, romer, muslimer och andra i vårt samhälle eller vad menar du egentligen?
    Nej, det är en väsentlig skillnad mellan att acceptera kulturutövning hos individer i deras privatliv och att anpassa samhället efter främmande kulturer. Det hoppas jag även du förstår.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2018-07-19 01:48:34 följande:

Men det gör det på många andra.Det finns mängder av anpassningar man gör på skolor, på arbetsplatser, inom vården, på myndigheter e.t.c. och på vissa orter finns det även sk "moralpoliser" bland invandrade grupper som ser till att landsmän eller de som tillhör en religiös grupp inte avviker från den egna kulturens moraliska regler.

Exakt vem/vilka som behöver vara del av dessa anpassningar hänger på i vilka miljöer man är i och vilken verksamhet man är en del av till vardags.

Nu får du faktiskt prata ur skägget. Vad är det för anpassningar som sker för muslimer på skolor och arbetsplatser i Sverige, jag förstår nämligen inte vad du pratar om.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Abegayle70
    Tom Araya skrev 2018-07-19 00:05:45 följande:

Judar är en sk nationell minoritet och jiddisch är ett minoritetsspråk i Sverige. Detta ger en särställning som svenska myndigheter i lag måste anpassa sig till på helt andra sätt och med andra krav än vad det gäller de flesta andra folk, språk och kulturer.

Jag är övertygad om att bl.a. frågan om icke medicinskt motiverad omskärelse av pojkar är något som politiker knappt talar om, är direkt orsakat av judars särställning och som gjuts ännu mer fast av att det invandrat/invandrar många av katolsk och muslimsk bakgrund, varav det senare också tillämpar omskärelse av pojkar.

Vi har alltså samma särställning som samer tornedalsfinnar finländare och romer när det gäller språk.

Vad gäller omskärelse så här jag blandade känslor för det. Kan på sätt och vis förstå de föräldrar som vill föra traditionen vidare men ändå inte. Nu har jag inga barn själv, men hade jag fått en pojke så hade han inte blivit omskuren. Det hade han fått sköta själv när han fyllt 18.

Annars verkar särställningen vara att det är ok att hata oss om man hjälpligt döljer det som kritik mot staten Israel...
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-07-19 10:42:51 följande:
    Vi har alltså samma särställning som samer tornedalsfinnar finländare och romer när det gäller språk.
    Vad gäller omskärelse så här jag blandade känslor för det. Kan på sätt och vis förstå de föräldrar som vill föra traditionen vidare men ändå inte. Nu har jag inga barn själv, men hade jag fått en pojke så hade han inte blivit omskuren. Det hade han fått sköta själv när han fyllt 18.

Annars verkar särställningen vara att det är ok att hata oss om man hjälpligt döljer det som kritik mot staten Israel...
    Men det är fullt möjligt att vara mycket kritsk till Israel utan att man är antisemit eller ifrågasätter staten Israels självklara rätt att existera.

Just idag kan man väl om man tror på människors lika värde bara se med sorg på det beslut som fattats i Knesset
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Abegayle70
    FDFMGA skrev 2018-07-19 11:09:18 följande:

Men det är fullt möjligt att vara mycket kritsk till Israel utan att man är antisemit eller ifrågasätter staten Israels självklara rätt att existera.

Just idag kan man väl om man tror på människors lika värde bara se med sorg på det beslut som fattats i Knesset

Ja det är inget beslut jag helhjärtat stödjer... Jag har tyckt det har varit bra med att arabiska också varit officiellt språk.

Fortfarande gäller vår nationella lag att oavsett skall minoriters önskemål beaktas.
  • Abegayle70
    FDFMGA skrev 2018-07-19 11:09:18 följande:

Men det är fullt möjligt att vara mycket kritsk till Israel utan att man är antisemit eller ifrågasätter staten Israels självklara rätt

Har du förresten läst om Fi politikern som drömmer om att deportera alla judar från Israel samtidigt som hon seglar med shit to Gaza?

Hon försöker dsmage control med att det "bara är kritik mot Israels pokitik".
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-07-19 11:45:15 följande:
    Har du förresten läst om Fi politikern som drömmer om att deportera alla judar från Israel samtidigt som hon seglar med shit to Gaza?
    Nej, FI:s inflytande i Sverige och världen kan jämföras med att kasta ett tandborstglas med vatten över taket på ett av de brandhotade husen i Ljusdal och konstatera att insatsen är lyckad och fullbordad.

Dessvärre kan man inte säga detsamma om de lagändringar Knesset har beslutat om.

Du har tidigare skrivit att det inte finns några skillnader avssende rättigheter och skyldigheter för medborgare i Israel, oavsett om de är araber eller judar.

Anser du att detta gäller fortfarande?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    Abegayle70 skrev 2018-07-19 10:42:51 följande:

Jag tycker det är väldigt viktigt att kunna sära på antisemitism och kritik mot Israel, för det är inte samma sak.

Jag hatar inte Sverige och svenskar för att jag kritiserar politiken och samhällsutvecklingen i Sverige.
  • Tom Araya
    Abegayle70 skrev 2018-07-19 11:45:15 följande:

Såklart hatare (antisemiter i detta fall) även utnyttjar möjligheten att kritisera, när den finns, för att spä på och sprida hatet. Det betyder dock inte att man inte kan kritisera utan att också hata.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?