• Anonym (varför vin)

Varför allt detta vin?

Överallt på FL läser man om hur viktigt det är att kunna unna sig ett glas vin ibland, och hur gott det ska bli med lite vin till middagen. Varför pimplar ni detta vin som om det vore vatten? Inser ni inte hur skadligt det kan vara? Jag är själv finländare, men har jobbat i Sverige och träffat många människor. Det verkar vara väldigt vanligt att ni dricker ett glas vin till maten, sedan tar ni glaset och sätter er i vardagsrummet framför TVn. Och så förstås fredagsmyset med lite vin.

När jag jobbade i Sverige hörde jag väldigt mycket om hur mycket finnarna dricker. Men svenskarna är nog inte ett dugg bättre som dricker nästan varje dag. I Finland dricker vi mjölk till maten, inget annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-01 14:45
    Var någon som sa att jag har en onödig attityd till Sveriges alkoholkonsumtion. Vill tillägga att så inte är fallet. Jag har märkt att Finland och Sveriges alkoholvanor skiljer sig en del åt, det var därför jag tog upp Finland.
    Vi dricker jävligt mycket här också, tyvärr. Bara kanske på ett annat sätt än vad svenskar gör.
  • Svar på tråden Varför allt detta vin?
  • Anonym (nope)
    AngelOfHarlem skrev 2015-04-01 12:44:55 följande:

Jag har ingen vuxen i min bekantskapskrets som dricker mjölk till maten. Är det ett regionalt fenomen? Dricks det mer mjölk bland vuxna på landsbygden än i städerna?

Vi bor på landet och jag känner nog ingen vuxen som dricker mjölk till maten.
  • Anonym (numera nykterist)

TS du har rätt det dricks alldeles för mycket alkohol i det här landet.
    Jobbar själv på förskola och det är stor del av mina kollegor som dricker både fredag och lördag varje vecka. Ibland något glas vin mitt i veckan också.

Själv slutade jag dricka alkohol för många år sedan.Har druckit/smakat alkohol max 5 gånger de senaste åtta åren.

Har sett alkoholens baksida, alldeles för nära. Min pappa har nämligen problem, men inser det tragiskt nog inte själv.

Det dricks för mycket i alla åldrar, och det för med sig en massa andra tråkigheter som förutom alkoholskador, misshandel osv. 
    Tänk allas om kör bil onykter osv.

Tycker helt klart vi skulle införa motbok i Sverige.

Tänk vad all alkoholrelaterad vård kostar oss skattebetalare, det är så sjukt.

• Förtryckt
    Anonym (nope) skrev 2015-04-01 12:49:19 följande:
    Vi bor på landet och jag känner nog ingen vuxen som dricker mjölk till maten.
    Jag känner folk som dricker mjölk till maten och som älskar mjölk. Men de är absolutister.
    ---
  • Anonym (abs)
    Anonym (numera nykterist) skrev 2015-04-01 13:05:10 följande:

TS du har rätt det dricks alldeles för mycket alkohol i det här landet.
    Jobbar själv på förskola och det är stor del av mina kollegor som dricker både fredag och lördag varje vecka. Ibland något glas vin mitt i veckan också.

Varför är det för mycket menar du?
  • Kyrkby
    Förtryckt skrev 2015-04-01 13:06:52 följande:
    Jag känner folk som dricker mjölk till maten och som älskar mjölk. Men de är absolutister.
    Jag älskar oxså mjölk, men är en attan till att " supa ".Skål
  • Förtryckt
    Anonym (abs) skrev 2015-04-01 13:09:43 följande:
    Varför är det för mycket menar du?

Hahaha håller med. 

Kan inte såna personer tala om för folk i Medelhavsländerna att ett par glas vin i veckan är för mycket och att man då troligen är alkis?

---
  • Anonym (fakk)

Jävla pretton. "Vadå jag dricker MINSANN bara ett glas vin om året, är jag en alkoholist för det???! är det MYCKET!? Alla som dricker mer än så är ju i RISKZONEN det är ett jävla RISKBETEENDE!!!"

Go f... er själva. Jag dricker två flaskor vin och tio öl i veckan. Jag trivs med det och är en bra människa. Fattar inte hur alla här orkar ha så jävla mycket åsikter om hur andra lever sina liv!

• Anonym (fakk)

För övrigt kan väl ingen ha missat att mjölk verkligen inte är bra att dricka, så om nån dricker ett glas vin till maten och en annan ett glas mjölk så går ju det ändå på ett ut.

• Anonym (varför vin)
    Förtryckt skrev 2015-04-01 14:18:01 följande:

Hahaha håller med. 

Kan inte såna personer tala om för folk i Medelhavsländerna att ett par glas vin i veckan är för mycket och att man då troligen är alkis?

Nä, man är inte alkis för att man dricker ett par glas i veckan. Finns ingen i tråden som påstått det.

Återigen. Jag syftar på de som dricker fler än 3 ggr i veckan, och mer än "ett par glas" i veckan. Varför fortsätter ni att se förbi vad jag skrivit?

Och som sagt, bara för att folk i Medelhavsländerna dricker mera än vad vi här uppe gör betyder det inte att vi inte kan eller får diskutera vår konsumtion. Det finns alltid någon som dricker mer alkohol, äter mer skräpmat, duschar mera sällan osv. 

20% av svenskarna har en riskkonsumtion. Tyck vad ni vill om det, men jag anser att det är ganska mycket. Och jag tror faktiskt att en hel del av dessa 20% är s.k. skåpsupare.

• Anonym (fakk)
    Anonym (varför vin) skrev 2015-04-01 14:25:03 följande:

Nä, man är inte alkis för att man dricker ett par glas i veckan. Finns ingen i tråden som påstått det.

Återigen. Jag syftar på de som dricker fler än 3 ggr i veckan, och mer än "ett par glas" i veckan. Varför fortsätter ni att se förbi vad jag skrivit?

Och som sagt, bara för att folk i Medelhavsländerna dricker mera än vad vi här uppe gör betyder det inte att vi inte kan eller får diskutera vår konsumtion. Det finns alltid någon som dricker mer alkohol, äter mer skräpmat, duschar mera sällan osv. 

20% av svenskarna har en riskkonsumtion. Tyck vad ni vill om det, men jag anser att det är ganska mycket. Och jag tror faktiskt att en hel del av dessa 20% är s.k. skåpsupare.

Ja? Men varför bryr du dig? Alla skåpsupare missköter inte sina relationer eller sina jobb, det är helt vanliga svenssons som råkar gilla att bli rusiga mitt i veckorna. Och? Förstår inte problemet.
Svar på tråden Varför allt detta vin?