• Anonym (varför vin)

Varför allt detta vin?

Överallt på FL läser man om hur viktigt det är att kunna unna sig ett glas vin ibland, och hur gott det ska bli med lite vin till middagen. Varför pimplar ni detta vin som om det vore vatten? Inser ni inte hur skadligt det kan vara? Jag är själv finländare, men har jobbat i Sverige och träffat många människor. Det verkar vara väldigt vanligt att ni dricker ett glas vin till maten, sedan tar ni glaset och sätter er i vardagsrummet framför TVn. Och så förstås fredagsmyset med lite vin.

När jag jobbade i Sverige hörde jag väldigt mycket om hur mycket finnarna dricker. Men svenskarna är nog inte ett dugg bättre som dricker nästan varje dag. I Finland dricker vi mjölk till maten, inget annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-01 14:45
    Var någon som sa att jag har en onödig attityd till Sveriges alkoholkonsumtion. Vill tillägga att så inte är fallet. Jag har märkt att Finland och Sveriges alkoholvanor skiljer sig en del åt, det var därför jag tog upp Finland.
    Vi dricker jävligt mycket här också, tyvärr. Bara kanske på ett annat sätt än vad svenskar gör.
  • Svar på tråden Varför allt detta vin?
  • Anonym (vatten 2)
    nymedlem skrev 2015-03-30 20:05:59 följande:
    Jag känner ingen som inte dricker mjölk till maten. Trodde jag de flesta svenskar gör. Vin dricker jag extremt sällan.

Det var många år sen jag drack mjölk till maten..
  • Anonym (Henny)
    nymedlem skrev 2015-03-30 20:05:59 följande:

Jag känner ingen som inte dricker mjölk till maten. Trodde jag de flesta svenskar gör. Vin dricker jag extremt sällan.

Nänä, barn dricker mjölk, jag känner ingen vuxen som dricker mjölk till maten. Mjölken har man i kaffet!
  • nymedlem
    sextiotalist skrev 2015-03-30 20:11:13 följande:

De enda jag känner som dricker mjölk till maten regelbundet är barn.

Sambon gör det ibland. Men varken jag eller tonåringen gör det.

Ha ha....här är det tvärtom. Jag och sambon dricker mer mjölk än barnen. Älskar mjölk
  • Anonym (A)

Att inte dricka mer vin än det man har bestämt sig från början för att dricka kan knappast ses som något problem!

• Anonym (Aw)

Det är lill-lördag, after work, fredagsmys och sen en redig krogrunda på lördagen= den genomsnittlige svensken.

• Penida
    Aniiee skrev 2015-03-30 20:04:12 följande:

Sverige tillhör brännvinsbältet/vodkabältet, precis som Finland. Att supa sig tokfull varje helg är inget konstigt (eller, VAR inget konstigt fram till någon gång på 90-talet). Sen, som de extrema (på oftast ett bra sätt) som svenskar är, tog vi till oss vinkulturen från medelhavet, UTAN att ge upp brännvinsbältesvanorna. Så nuförtiden gör svensken bådadera. (ALLA gör naturligtvis inte så....)

Min antropologiska sida finner det ytterst fascinerande....

Efter att ha bott utomlands i många år tycker jag att svenskars syn på alkoholhaltiga drycker och när man ska dricka dem generellt sett är ganska intressant  då det oftast är fokuserat till helgen för att inte tala om till storhelger här, att ta ett glas vin en vanlig tisdag anses tydligen helkonstigt. Där jag har bott var det inga konstigheter.
    Jag dricker vin när jag är sugen. Oftast då nåt glas. Jag kan skippa det på en fest men känna att det passar en tisdag i badet med en bra bok.

Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (Gott)

Dricker vin varje helg. Det är gott. 2-6 glas/helg. Dricker aldrig sprit eller öl. Annars dricker jag vatten. Känner ingen oro faktiskt.

• Jennie med ie
    Penida skrev 2015-03-30 20:35:10 följande:
    Efter att ha bott utomlands i många år tycker jag att svenskars syn på alkoholhaltiga drycker och när man ska dricka dem generellt sett är ganska intressant  då det oftast är fokuserat till helgen för att inte tala om till storhelger här, att ta ett glas vin en vanlig tisdag anses tydligen helkonstigt. Där jag har bott var det inga konstigheter.
    Jag dricker vin när jag är sugen. Oftast då nåt glas. Jag kan skippa det på en fest men känna att det passar en tisdag i badet med en bra bok.
    Jag fungerar också så. Förrutom att jag såklart inte kör under alkoholpåverkan så dricker jag vin när jag är sugen och det passar till maten eller sysselsättningen så att säga, inte utifrån veckodag.
  • Anonym (Henny)
    Aniiee skrev 2015-03-30 20:04:12 följande:

Sverige tillhör brännvinsbältet/vodkabältet, precis som Finland. Att supa sig tokfull varje helg är inget konstigt (eller, VAR inget konstigt fram till någon gång på 90-talet). Sen, som de extrema (på oftast ett bra sätt) som svenskar är, tog vi till oss vinkulturen från medelhavet, UTAN att ge upp brännvinsbältesvanorna. Så nuförtiden gör svensken bådadera. (ALLA gör naturligtvis inte så....)

Min antropologiska sida finner det ytterst fascinerande....

Känner ingen vuxen som super sig tokfull, det hör väl ungdomen till? Lite smålullig efter en god middag med tillhörande drycker är nog max bland de jag känner.
  • LaLola

Jag tycker också att vissa hinkar i sig vin (dricker det flera gånger i veckan) o förstår inte grejen...
    Men jag tycker ju att vin är odrickbart. Kräks
    Om jag gillade det kanske jag skulle förstå.....

Svar på tråden Varför allt detta vin?