• Anonym (varför vin)

Varför allt detta vin?

Överallt på FL läser man om hur viktigt det är att kunna unna sig ett glas vin ibland, och hur gott det ska bli med lite vin till middagen. Varför pimplar ni detta vin som om det vore vatten? Inser ni inte hur skadligt det kan vara? Jag är själv finländare, men har jobbat i Sverige och träffat många människor. Det verkar vara väldigt vanligt att ni dricker ett glas vin till maten, sedan tar ni glaset och sätter er i vardagsrummet framför TVn. Och så förstås fredagsmyset med lite vin.

När jag jobbade i Sverige hörde jag väldigt mycket om hur mycket finnarna dricker. Men svenskarna är nog inte ett dugg bättre som dricker nästan varje dag. I Finland dricker vi mjölk till maten, inget annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-01 14:45
    Var någon som sa att jag har en onödig attityd till Sveriges alkoholkonsumtion. Vill tillägga att så inte är fallet. Jag har märkt att Finland och Sveriges alkoholvanor skiljer sig en del åt, det var därför jag tog upp Finland.
    Vi dricker jävligt mycket här också, tyvärr. Bara kanske på ett annat sätt än vad svenskar gör.
  • Svar på tråden Varför allt detta vin?
  • Anonym (varför vin)
    Sephrenia89 skrev 2015-03-30 15:44:04 följande:

Risk beteende och ett missbruk är långt ifrån varandra.

Jag har tyvärr druckit öl varje kväll i små mängder under en jobbig period och ser idag hur dumt det var men ser inte att några öl på helgen skulle skada mig idag för det är något jag unnar mig inte använder för att ta mig igenom något och måste ha.

Dricke aldrig "ren mjölk".. dricker vatten under alla vakna timmar förutom när jag äter.

Ja, det har du rätt i. Syftade egentligen mer på de som dricker på vardag+helg. Jag har fått uppfattningen av att många dricker små mängder, men ofta, utan att anse att det är något problem. 

Men nä, några öl/vinglas under fredagen tror jag inte heller är livsfarligt.

• Anonym (mmmm)

Finns väl inget bättre än ett riktigt gott glas vin till god mat?! Förstår inte alls varför man inte ska unna sig det? Däremot mjölk ....ingen vuxen människa behöver dricka mjölk. Då är vatten ett betydligt bättre alternativ.

• Påven Johanna

Jag dricker alldeles för lite vin. Jag måste bättra mig vad gäller det.

• Anonym (Qwe)

Jag är svensk men bott i Finland och jag måste då säga att det dricks betydligt mer i Finland än i Sverige!

• SpanskaFlugan
    Påven Johanna skrev 2015-03-30 19:42:56 följande:

Jag dricker alldeles för lite vin. Jag måste bättra mig vad gäller det.

Tänk, det var min tanke med när jag såg rubriken! Vore väldigt gott med ett glas rött nu, men det får vänta tills jag är hemma igen.
  • Anonym (Henny)

Mmmmm, ett glas rödvin, finns det något godare? Längtar till fredag, Rhône tror jag står på programmet . Och mjölk dricker jag aldrig.

• Aniiee

Sverige tillhör brännvinsbältet/vodkabältet, precis som Finland. Att supa sig tokfull varje helg är inget konstigt (eller, VAR inget konstigt fram till någon gång på 90-talet). Sen, som de extrema (på oftast ett bra sätt) som svenskar är, tog vi till oss vinkulturen från medelhavet, UTAN att ge upp brännvinsbältesvanorna. Så nuförtiden gör svensken bådadera. (ALLA gör naturligtvis inte så....)

Min antropologiska sida finner det ytterst fascinerande....

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • nymedlem

Jag känner ingen som inte dricker mjölk till maten. Trodde jag de flesta svenskar gör. Vin dricker jag extremt sällan.

• sextiotalist
    nymedlem skrev 2015-03-30 20:05:59 följande:

Jag känner ingen som inte dricker mjölk till maten. Trodde jag de flesta svenskar gör. Vin dricker jag extremt sällan.

De enda jag känner som dricker mjölk till maten regelbundet är barn.

Sambon gör det ibland. Men varken jag eller tonåringen gör det.
  • Ann O Nym

Det är skillnad på att dricka ett glas vin eller två några gånger i veckan och att dricka en flaska några gånger i veckan. Jag ser inga som helst konstigheter med att ta ett glas vin eller två för att det faktiskt är gott.

Svar på tråden Varför allt detta vin?