• Anonym (varför vin)

Varför allt detta vin?

Överallt på FL läser man om hur viktigt det är att kunna unna sig ett glas vin ibland, och hur gott det ska bli med lite vin till middagen. Varför pimplar ni detta vin som om det vore vatten? Inser ni inte hur skadligt det kan vara? Jag är själv finländare, men har jobbat i Sverige och träffat många människor. Det verkar vara väldigt vanligt att ni dricker ett glas vin till maten, sedan tar ni glaset och sätter er i vardagsrummet framför TVn. Och så förstås fredagsmyset med lite vin.

När jag jobbade i Sverige hörde jag väldigt mycket om hur mycket finnarna dricker. Men svenskarna är nog inte ett dugg bättre som dricker nästan varje dag. I Finland dricker vi mjölk till maten, inget annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-01 14:45
    Var någon som sa att jag har en onödig attityd till Sveriges alkoholkonsumtion. Vill tillägga att så inte är fallet. Jag har märkt att Finland och Sveriges alkoholvanor skiljer sig en del åt, det var därför jag tog upp Finland.
    Vi dricker jävligt mycket här också, tyvärr. Bara kanske på ett annat sätt än vad svenskar gör.
  • Svar på tråden Varför allt detta vin?
  • Anonym (Henny)
    Anonym (varför vin) skrev 2015-03-31 20:01:20 följande:

Tycker du? Jag är 23 år gammal och bär definitivt inte fotriktiga skor :)

Förstör stämningen? Trampade jag på en öm tå månntro? Jag ifrågasätter bara varför det finns ett behov  av att dricka alkohol flera gånger i veckan.

Nu dricker jag iofs alkohol, men tycker mig ana att du inte trodde jag gjorde det. Är man tråkig om man inte dricker alkohol? Det är just sådana åsikter som fick mig att starta den här tråden.

För min del har det inget med behov att göra, jag dricker vin för att det är så förbannat gott! Och det är inte alkohol jag dricker, det är vin, som innehåller bland annat alkohol. Man säger ju till exempel inte att att man dricker laktos när man dricker mjölk? Mmm, tar en klunk, känner den kryddiga, fylliga aromen med en aning trä och torkad frukt i smaken, njuter
  • Anonym (varför vin)
    Anonym (Henny) skrev 2015-03-31 20:18:58 följande:
    För min del har det inget med behov att göra, jag dricker vin för att det är så förbannat gott! Och det är inte alkohol jag dricker, det är vin, som innehåller bland annat alkohol. Man säger ju till exempel inte att att man dricker laktos när man dricker mjölk? Mmm, tar en klunk, känner den kryddiga, fylliga aromen med en aning trä och torkad frukt i smaken, njuter

Nä, sant. Många dricker säkert för smaken. Dock kommer vi inte ifrån att alkohol och mjölk är en ganska dålig jämförelse. Vi vet säkert båda två vad en för kraftig alkoholkonsumtion kan leda till. Mjölk är inte lika riskfyllt, såvida man inte är laktosintolerant då.

Förresten, en aning trä och torkad frukt? Känner ni faktiskt sådana smaker? Skrattande är som sagt ingen vindrickare hehe.

• Anonym (asta kvarts)
    Anonym (varför vin) skrev 2015-03-31 20:18:24 följande:

www.familjeliv.se/forum/thread/75091882-vad-dricker-man-i-pask

www.familjeliv.se/forum/thread/75075230-tycker-att-sambo-dricker-for-mycket-under-graviditet

www.familjeliv.se/forum/thread/75045254-varfor-farjag-inte-dricka-ensam-nagon-som-vet

www.familjeliv.se/forum/thread/74843727-ar-han-alkoholist

Några trådar som behandlar vin från de senaste dagarna. Men det spelar egentligen ingen roll. Diskussionerna förekommer utanför FL också.

Ps. Vill inte hänga ut er nu, TS. Ville bara svara på asta kvarts inlägg.

Fattar inte vad du är ute efter. Motbokens återkomst? eller vad är din tanke?
  • Förtryckt
    Anonym (varför vin) skrev 2015-03-31 20:23:45 följande:

Nä, sant. Många dricker säkert för smaken. Dock kommer vi inte ifrån att alkohol och mjölk är en ganska dålig jämförelse. Vi vet säkert båda två vad en för kraftig alkoholkonsumtion kan leda till. Mjölk är inte lika riskfyllt, såvida man inte är laktosintolerant då.

Förresten, en aning trä och torkad frukt? Känner ni faktiskt sådana smaker? Skrattande är som sagt ingen vindrickare hehe.

Känner skog, röda bär, typ solvärmen på trä och sten, den doften. En Rioja är mer "träig" (även om det är en god träsmak typ ekfats-smak) än t ex en Beaujolais (mer färsk druvsmak) eller en Merlot (svarta bär och örter). Medan en Syrah har en ton av utegrillad mat.
    ---
  • Anonym (varför vin)
    Anonym (asta kvarts) skrev 2015-03-31 20:25:03 följande:
    Fattar inte vad du är ute efter. Motbokens återkomst? eller vad är din tanke?

Nä, naturligtvis inte. Det tror jag faktiskt att du själv förstår. Tycker du det är konstigt att man ifrågasätter en allt ökande alkoholkonsumtion samtidigt som missbruket och psykisk ohälsa pga för hög alkoholkonsumtion hela tiden ökar?

Nej, man är inte missbrukare för att man dricker på helgerna. Men ett missbruk har sin början någonstans, kanske just på fredagsmyset. 

• Anonym (asta kvarts)
    Förtryckt skrev 2015-03-31 20:27:41 följande:
    Känner skog, röda bär, typ solvärmen på trä och sten, den doften. En Rioja är mer "träig" (även om det är en god träsmak typ ekfats-smak) än t ex en Beaujolais (mer färsk druvsmak) eller en Merlot (svarta bär och örter). Medan en Syrah har en ton av utegrillad mat.
    Men "yrsla" Var kommer den in?
  • Anonym (varför vin)

Jag vet inte om ni medvetet missförstår mig, eller om ni bara har svårt att ta till er vad jag säger.

Jag har ingenting emot folk som dricker, jag dricker själv. Det jag ifrågasätter är vår alkoholkultur. I många kretsar anses man som konstig om man inte dricker. I många kretsar dricker man vin till maten "för att det hör till". 

• Anonym (Henny)

Förresten, en aning trä och torkad frukt? Känner ni faktiskt sådana smaker?  är som sagt ingen vindrickare hehe.

Trä och torkad frukt är vanligt att man kan känna i rödvin, ja. Andra vanliga smaker är kaffe, choklad, kryddor, gräs, löv etc. Det är bara att blunda och njuta! Jag har min egen maxgräns på 7 glas i veckan (anses av forskningen vara under riskgränsen), blir aldrig berusad och dricker inte sprit.
  • LaLola

Nä, jag tycker allt vin smakar surt.
  • Förtryckt
    Anonym (asta kvarts) skrev 2015-03-31 20:30:36 följande:
    Men "yrsla" Var kommer den in?
    Nu vet jag inte vad du menar. Med mina två glas vin varje fredag och lördag så har jag inte upplevt den smaken.
    ---
Svar på tråden Varför allt detta vin?