• Anonym (varför vin)

Varför allt detta vin?

Överallt på FL läser man om hur viktigt det är att kunna unna sig ett glas vin ibland, och hur gott det ska bli med lite vin till middagen. Varför pimplar ni detta vin som om det vore vatten? Inser ni inte hur skadligt det kan vara? Jag är själv finländare, men har jobbat i Sverige och träffat många människor. Det verkar vara väldigt vanligt att ni dricker ett glas vin till maten, sedan tar ni glaset och sätter er i vardagsrummet framför TVn. Och så förstås fredagsmyset med lite vin.

När jag jobbade i Sverige hörde jag väldigt mycket om hur mycket finnarna dricker. Men svenskarna är nog inte ett dugg bättre som dricker nästan varje dag. I Finland dricker vi mjölk till maten, inget annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-01 14:45
    Var någon som sa att jag har en onödig attityd till Sveriges alkoholkonsumtion. Vill tillägga att så inte är fallet. Jag har märkt att Finland och Sveriges alkoholvanor skiljer sig en del åt, det var därför jag tog upp Finland.
    Vi dricker jävligt mycket här också, tyvärr. Bara kanske på ett annat sätt än vad svenskar gör.
  • Svar på tråden Varför allt detta vin?
  • Anonym (varför vin)
    Fjärilslarv skrev 2015-03-31 20:51:42 följande:
    jag förstod det mkt väl, men hur vet du att alla de du påstår dricker massor med vin, inte dricker alkoholfritt vin?

Det kan jag naturligtvis inte veta, men jag tror faktiskt inte det. Jag kan ju ha fel förstås.  I den här tråden är det bara du som uppgett att du dricker alkoholfritt. 

• vampyria2
    Fjärilslarv skrev 2015-03-31 20:51:42 följande:
    jag förstod det mkt väl, men hur vet du att alla de du påstår dricker massor med vin, inte dricker alkoholfritt vin?
    Det här var nog ibland det dumaste jag har läst här på FL, då har jag ändå läst en hel del konstiga saker här.
    Du kan ju inte på fullaste allvar tro att de som skriver om att de dricker vin sitter och dricker alkoholfritt vin? 

Alla vet att sen vinboxarna slog igenom så har den svenska kvinnan börjat dricka vin som aldrig tidigare och forskarna har slagit larm om att vi är illa ute efter som vi själva inte inser hur mycket vi faktiskt dricker.

Så nej de allra flesta som skriver att de dricker vin dricker inte alkoholfritt.
  • spillerkillern

Jag dricker inte vin, men kan dricka några öl i veckan, sällan mer än 3 öl per vecka och dricker mig sällan berusad. Jag dricker för att det är den godaste drycken enligt mina smaklökar.

• Margaux

För att det är gott och för att det är intressant och spännande! Igår fyllde min man år och han fick en Barbaresco från sitt födelseår! 73... Riktigt bra!!

Idag har vi en Chianti. Men den blir det nog bara ett glas av. Inte lika fängande....

• MammAmma
    LaLola skrev 2015-03-31 20:38:16 följande:

Nä, jag tycker allt vin smakar surt.

Och rödvin smakar jäst :P
  • Förtryckt
    MammAmma skrev 2015-03-31 22:13:34 följande:
    Och rödvin smakar jäst :P
    BILLIGT rödtjut kanske. Knappast Chateauneuf du Pape.
    ---
  • MammAmma
    Förtryckt skrev 2015-03-31 22:33:03 följande:

Det spelar ingen roll vad prislappen visar eller vad dess namn är - i mitt tycke smakar allt vin surt och/eller jäst.
  • SpanskaFlugan
    Förtryckt skrev 2015-03-31 22:33:03 följande:

MammAmma skrev 2015-03-31 22:38:24 följande:

Det spelar ingen roll vad prislappen visar eller vad dess namn är - i mitt tycke smakar allt vin surt och/eller jäst.

Ni har båda rätt. Vi har olika många och olika sorters smaklökar och vi är olika känsliga för olika smaker. Det som för mig bara smakar bittert och surt kan smaka ljuvligt för en annan. Vissa människor är till och med så kallade "supertasters" och ör extremt känsliga gentemot olika smaker. Väldigt intressant fenomen.

Det betyder även att vissas ovilja mot att dricka vin inte har något med att de smakar "fel" eller har barnsliga smaker, de är helt enkelt bara genetiskt predespostionerade till att känna smaker intensivare än andra.
  • Margaux
    SpanskaFlugan skrev 2015-03-31 22:45:41 följande:
    MammAmma skrev 2015-03-31 22:38:24 följande:

Ni har båda rätt. Vi har olika många och olika sorters smaklökar och vi är olika känsliga för olika smaker. Det som för mig bara smakar bittert och surt kan smaka ljuvligt för en annan. Vissa människor är till och med så kallade "supertasters" och ör extremt känsliga gentemot olika smaker. Väldigt intressant fenomen.

Det betyder även att vissas ovilja mot att dricka vin inte har något med att de smakar "fel" eller har barnsliga smaker, de är helt enkelt bara genetiskt predespostionerade till att känna smaker intensivare än andra.
    Vin kräver som så mycket annat träning, det är per definition surt(pH under 3) och rödvin oftast också astringent(tannin) så i början behöver man söta och mjuka viner för att vänja sig.... Svårt att hoppa rätt på Châteauneuf-du-Pape liksom....

Ca 5% är supersmakare, de flesta kvinnor. Jag är en sån... Inte alltid kul. Mycket petig!
  • MammAmma
    SpanskaFlugan skrev 2015-03-31 22:45:41 följande:

Jag har hört talas om 'supertasters' förr och det stämmer verkligen! Jag är okej med kål och broccoli och jag dricker kaffe ibland trots att jag inte tycker att det smakar bra, men allt annat som 'supertasters' sägs oftast ogilla stämmer absolut in på mig.

Jag gillar för övrigt inte smaken av några alkoholhaltiga drycker överhuvudtaget.
Svar på tråden Varför allt detta vin?