• Anonym (varför vin)

Varför allt detta vin?

Överallt på FL läser man om hur viktigt det är att kunna unna sig ett glas vin ibland, och hur gott det ska bli med lite vin till middagen. Varför pimplar ni detta vin som om det vore vatten? Inser ni inte hur skadligt det kan vara? Jag är själv finländare, men har jobbat i Sverige och träffat många människor. Det verkar vara väldigt vanligt att ni dricker ett glas vin till maten, sedan tar ni glaset och sätter er i vardagsrummet framför TVn. Och så förstås fredagsmyset med lite vin.

När jag jobbade i Sverige hörde jag väldigt mycket om hur mycket finnarna dricker. Men svenskarna är nog inte ett dugg bättre som dricker nästan varje dag. I Finland dricker vi mjölk till maten, inget annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-01 14:45
    Var någon som sa att jag har en onödig attityd till Sveriges alkoholkonsumtion. Vill tillägga att så inte är fallet. Jag har märkt att Finland och Sveriges alkoholvanor skiljer sig en del åt, det var därför jag tog upp Finland.
    Vi dricker jävligt mycket här också, tyvärr. Bara kanske på ett annat sätt än vad svenskar gör.
  • Svar på tråden Varför allt detta vin?
  • Dr Nail
    Anonym (Henny) skrev 2015-03-30 20:59:02 följande:
    Känner ingen vuxen som super sig tokfull, det hör väl ungdomen till? Lite smålullig efter en god middag med tillhörande drycker är nog max bland de jag känner.
    Bland de jag känner brukar nästan alla supa som svin. Jodå, de är vuxna. Vissa gör det oftare än andra, men jag tror att min umgängeskrets är mer representativ för det här landet. På gott och ont.
  • Dr Nail
    Anonym (varför vin) skrev 2015-03-31 20:33:00 följande:

Jag vet inte om ni medvetet missförstår mig, eller om ni bara har svårt att ta till er vad jag säger.

Jag har ingenting emot folk som dricker, jag dricker själv. Det jag ifrågasätter är vår alkoholkultur. I många kretsar anses man som konstig om man inte dricker. I många kretsar dricker man vin till maten "för att det hör till". 

Har du hört talas om fransmän? Vi har inte en chans med våra svenska vinvanor. Inte en chans.
  • Anonym (Anonym(y-kromosom))
    Förtryckt skrev 2015-03-31 20:46:45 följande:
    Jag garanterar dig att du aldrig suttit på restaurang i Frankrike och ostbrickan kommit in samtidigt som du har ditt hundrafemtiokronorsvin (systembolagspris) kvar i glaset. De smakhöjderna kommer du nog inte uppleva...

Ett tips: Nästa gång du dricker rödvin, lufta flaskan i FLERA timmar innan, dvs korka ur den och ställ den i rumstemp timmar innan det ska avnjutas. Jag kan nästan garantera att det kommer smaka annorlunda.
    Skål
    du blir lika full utan att lufta flaskan. pratet om "ett glas vin" är bara för de som skäms för att de tycker om alkoholens effekt. hade brännvinsfabrikanterna varit lika duktiga på smygreklam (sälja in en livsstil)  hade "ett glas vin" människorna varit "ett glas brännvin" människor istället.
  • Anonym (varför vin)
    Dr Nail skrev 2015-03-31 23:26:53 följande:

Har du hört talas om fransmän? Vi har inte en chans med våra svenska vinvanor. Inte en chans.

Visst har jag hört talas om de där luriga fransmännen någongång. Men nu kan jag inte franska och hänger således inte på franska forum. Får nöja mig med att diskutera med svenskar. Att någon annan gör det värre (bättre? ;) ) betyder inte att våra vinvanor är alarmerande höga.
  • DeLo

Undrar om dessa vinmänniskor vet om att en hel del vin renas i fiskars urinblåsa :D

• Lucky76

För att det är gott! För att det ger mig en härlig känsla i kroppen! För att jag är värd det!

Jag är så skötsam så det nästan är larvigt, har alltid varit. Hela min existens går mer eller mindre ut på att ta hand om andra. Jag jobbar heltid, tar hand om hus, hem och barn (tillsammans med min man) men hittar i alla fall tid för vänner och bekanta. Jag har världens bästa äktenskap som också kräver tid och engagemang. 

När jag är barnledig varannan helg (vi har bara barn från tidigare äktenskap hemma) så dricker jag vin en dag, fredag eller lördag. Jag älskar det! Jag älskar att sitta i min sköna stol på verandan med mitt vin och lyssna på musik, försvinna långt bort i tanken och bara njuta av ruset. Den härliga bubbliga känslan. Känslan av att jag faktiskt fortfarande kan skita i allt och leva i en hydda på stranden i Bali. 

Dagen efter är jag bakis och en hydda på stranden i Bali är det minsta jag vill ha. Jag är en rejäl trygghetsnarkoman egentligen och även om det är slitigt ibland så älskar jag min familj och mitt liv. Jag blir dessutom väldigt bakfull på ganska lite (har alltid blivit) så det tar ett tag innan jag är vinsugen igen. Lite drygt två veckor.

Om detta skulle vara farligt så måste jag säga att jag verkligen inte kunde bry mig mindre. Livet är farligt och vi ska alla dö en dag. De flesta gör något som kanske inte är det mest ultimata för hälsan och detta är min grej. 

Så ja, det är viktigt. Det är viktigt för att jag tycker om det och för att jag är värd det. 

• Anonym (nope)

Här ännu inte smakat ett vin jag tycker om och så har jag varit på otaliga vinprovningar både i Sverige och utomlands.

• Haskel

Det finns flera studier som visar att ett glas rödvin om dagen, enbart är nyttigt.

Håller man sig dessutom till att dricka lite mer, till en dag i veckan, borde riskerna vara små.

• Haskel

Det finns flera studier som visar att ett glas rödvin om dagen, enbart är nyttigt.

Håller man sig dessutom till att dricka lite mer, till en dag i veckan, borde riskerna vara små.

• sahara1989

Jag upplever det helt annorlunda här i Sverige jämfört med andra länder. I andra länder 'är det väldigt vanligt att man dricker vin varje kväll till maten eller tar en drink efter jobbet medan det i Sverige är väldigt vanligt att man "sparar" sig till fredag eller lördag då man super skallen av sig. 

Svar på tråden Varför allt detta vin?