• Anonym (varför vin)

Varför allt detta vin?

Överallt på FL läser man om hur viktigt det är att kunna unna sig ett glas vin ibland, och hur gott det ska bli med lite vin till middagen. Varför pimplar ni detta vin som om det vore vatten? Inser ni inte hur skadligt det kan vara? Jag är själv finländare, men har jobbat i Sverige och träffat många människor. Det verkar vara väldigt vanligt att ni dricker ett glas vin till maten, sedan tar ni glaset och sätter er i vardagsrummet framför TVn. Och så förstås fredagsmyset med lite vin.

När jag jobbade i Sverige hörde jag väldigt mycket om hur mycket finnarna dricker. Men svenskarna är nog inte ett dugg bättre som dricker nästan varje dag. I Finland dricker vi mjölk till maten, inget annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-01 14:45
    Var någon som sa att jag har en onödig attityd till Sveriges alkoholkonsumtion. Vill tillägga att så inte är fallet. Jag har märkt att Finland och Sveriges alkoholvanor skiljer sig en del åt, det var därför jag tog upp Finland.
    Vi dricker jävligt mycket här också, tyvärr. Bara kanske på ett annat sätt än vad svenskar gör.
  • Svar på tråden Varför allt detta vin?
  • tobbe01
    Anonym (varför vin) skrev 2015-03-30 15:21:08 följande:

Överallt på FL läser man om hur viktigt det är att kunna unna sig ett glas vin ibland, och hur gott det ska bli med lite vin till middagen. Varför pimplar ni detta vin som om det vore vatten? Inser ni inte hur skadligt det kan vara? Jag är själv finländare, men har jobbat i Sverige och träffat många människor. Det verkar vara väldigt vanligt att ni dricker ett glas vin till maten, sedan tar ni glaset och sätter er i vardagsrummet framför TVn. Och så förstås fredagsmyset med lite vin.

När jag jobbade i Sverige hörde jag väldigt mycket om hur mycket finnarna dricker. Men svenskarna är nog inte ett dugg bättre som dricker nästan varje dag. I Finland dricker vi mjölk till maten, inget annat.

Lägg ner Jarmo vi fattar att det är du. Vi vet vad du dricker och inte är det mjölk. Mjölk till maten är dessutom det mest äckliga man kan tänka sig. Spädkalvar och småbarn dricker mjölk men inte vuxet folk.
  • Anonym (varför vin)
    fransyska skrev 2015-03-31 19:21:03 följande:

Ts, du låter som en riktigt tråkig kärring! En sån där surkärring i fotriktiga skor som alltid förstör stämningen för alla andra.

Tycker du? Jag är 23 år gammal och bär definitivt inte fotriktiga skor :)

Förstör stämningen? Trampade jag på en öm tå månntro? Jag ifrågasätter bara varför det finns ett behov  av att dricka alkohol flera gånger i veckan.

Nu dricker jag iofs alkohol, men tycker mig ana att du inte trodde jag gjorde det. Är man tråkig om man inte dricker alkohol? Det är just sådana åsikter som fick mig att starta den här tråden.

• Anonym (rådig)
    Anonym (varför vin) skrev 2015-03-31 20:01:20 följande:

Tycker du? Jag är 23 år gammal och bär definitivt inte fotriktiga skor :)

Förstör stämningen? Trampade jag på en öm tå månntro? Jag ifrågasätter bara varför det finns ett behov  av att dricka alkohol flera gånger i veckan.

Nu dricker jag iofs alkohol, men tycker mig ana att du inte trodde jag gjorde det. Är man tråkig om man inte dricker alkohol? Det är just sådana åsikter som fick mig att starta den här tråden.

Hej. Du nappa inte på alla dessa provokationer. Folk verkar älska att visa sina sämsta sidor här. Men också. Försök att inte döma folk som vill ta ett glas vin

Det är deras sak.
  • Anonym (varför vin)
    Anonym (rådig) skrev 2015-03-31 20:05:51 följande:
    Hej. Du nappa inte på alla dessa provokationer. Folk verkar älska att visa sina sämsta sidor här. Men också. Försök att inte döma folk som vill ta ett glas vin

Det är deras sak.

Sant på alla punkter. Visst är det deras sak absolut, men man kan ju diskutera ändå :) Jag dömer ingen, men faktum är att nästan 50 % av svenskarna (har ingen källa på oss finländare, kan vara precis lika hög procent här), dricker alkohol minst en gång i veckan. Det är väldigt mycket tycker jag.

• Dixie
    Anonym (varför vin) skrev 2015-03-30 15:35:30 följande:

Nej, det där har jag funderat på. Dricker ni lite mjölk överlag i Sverige? Jag kan säga att här dricks det i princip enbart mjölk till maten, oavsett om man äter hemma eller på restaurang. Konstigt att det skiljer sig så på en så "vardaglig" punkt.

mjölk till maten skulle jag aldrig välja - mjölk har jag bara i kaffet! Jag dricker alltid vatten till maten på vardagar, har dock svårt att se varför 1-2 glas vin på fre/lördag skulle vara ett riskbeteende. 
  • Anonym (asta kvarts)
    Anonym (varför vin) skrev 2015-03-30 15:21:08 följande:

Jag har lyckats missa alla "vintrådar" här på FL. Tycker absolut inte att alkohol är ngt stort diskussionsämne här (om du menade vin med alkohol?) Du kanske menade nattvardsvin.........nä det har jag inte sett ngn tråd om heller. 
  • Anonym (varför vin)
    Dixie skrev 2015-03-31 20:11:59 följande:
    mjölk till maten skulle jag aldrig välja - mjölk har jag bara i kaffet! Jag dricker alltid vatten till maten på vardagar, har dock svårt att se varför 1-2 glas vin på fre/lördag skulle vara ett riskbeteende. 

Vet inte om jag uttyckt mig dåligt i TS eller. Eller jo det ser jag att jag har gjort. Jag syftar egentligen inte på de som dricker 1-2 glas vin/helg. Mer på de som dricker 1-3 glas 5-7 dagar i veckan.

• tobbe01
    Anonym (varför vin) skrev 2015-03-31 20:11:56 följande:

Sant på alla punkter. Visst är det deras sak absolut, men man kan ju diskutera ändå :) Jag dömer ingen, men faktum är att nästan 50 % av svenskarna (har ingen källa på oss finländare, kan vara precis lika hög procent här), dricker alkohol minst en gång i veckan. Det är väldigt mycket tycker jag.

ie saa peittää
  • Dixie
    Anonym (varför vin) skrev 2015-03-31 20:13:36 följande:

Vet inte om jag uttyckt mig dåligt i TS eller. Eller jo det ser jag att jag har gjort. Jag syftar egentligen inte på de som dricker 1-2 glas vin/helg. Mer på de som dricker 1-3 glas 5-7 dagar i veckan.

ok - det kan jag ju hålla med om att det kan vara oroväckande om man dricker i princip varje dag! 
  • Anonym (varför vin)
    Anonym (asta kvarts) skrev 2015-03-31 20:12:54 följande:
    Jag har lyckats missa alla "vintrådar" här på FL. Tycker absolut inte att alkohol är ngt stort diskussionsämne här (om du menade vin med alkohol?) Du kanske menade nattvardsvin.........nä det har jag inte sett ngn tråd om heller. 

www.familjeliv.se/forum/thread/75091882-vad-dricker-man-i-pask

www.familjeliv.se/forum/thread/75075230-tycker-att-sambo-dricker-for-mycket-under-graviditet

www.familjeliv.se/forum/thread/75045254-varfor-farjag-inte-dricka-ensam-nagon-som-vet

www.familjeliv.se/forum/thread/74843727-ar-han-alkoholist

Några trådar som behandlar vin från de senaste dagarna. Men det spelar egentligen ingen roll. Diskussionerna förekommer utanför FL också.

Ps. Vill inte hänga ut er nu, TS. Ville bara svara på asta kvarts inlägg.

Svar på tråden Varför allt detta vin?