• Anonym (varför vin)

Varför allt detta vin?

Överallt på FL läser man om hur viktigt det är att kunna unna sig ett glas vin ibland, och hur gott det ska bli med lite vin till middagen. Varför pimplar ni detta vin som om det vore vatten? Inser ni inte hur skadligt det kan vara? Jag är själv finländare, men har jobbat i Sverige och träffat många människor. Det verkar vara väldigt vanligt att ni dricker ett glas vin till maten, sedan tar ni glaset och sätter er i vardagsrummet framför TVn. Och så förstås fredagsmyset med lite vin.

När jag jobbade i Sverige hörde jag väldigt mycket om hur mycket finnarna dricker. Men svenskarna är nog inte ett dugg bättre som dricker nästan varje dag. I Finland dricker vi mjölk till maten, inget annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-01 14:45
    Var någon som sa att jag har en onödig attityd till Sveriges alkoholkonsumtion. Vill tillägga att så inte är fallet. Jag har märkt att Finland och Sveriges alkoholvanor skiljer sig en del åt, det var därför jag tog upp Finland.
    Vi dricker jävligt mycket här också, tyvärr. Bara kanske på ett annat sätt än vad svenskar gör.
  • Svar på tråden Varför allt detta vin?
  • Anonym (varför vin)
    Förtryckt skrev 2015-04-01 14:49:29 följande:

Detta har du säkert källa på? Man kan inte kasta ur sig procent och skit utan att kunna verifiera det.

www.alna.se/fragor-fakta
  • Anonym (varför vin)
    Anonym (abs) skrev 2015-04-01 14:58:13 följande:

Nja, det har varit lika olika bud om vad du egentligen menar, det har svängt en del, så du kan knappast förebrå andra för att inte riktigt greppa vad det egentligen är du åsyftar. I trådstarten verkar du anse att de som skriver att de unnar sig ett glas vin ibland, och hur gott det ska bli med lite vin till middagen, egentligen "pimplar vin som om det vore vatten".

Efter några inlägg är din definition av risk bruk att man dricker lite vin på fredagskvällen varje vecka.

Sen menar du i stället de som dricker både på helgen och på vardagar. Lite på helgen är okej.

Därefter handlar det om mer än en dag i veckan.

Nästa variant är att du egentligen menar de som dricker 1-3 glas 5-7 dagar i veckan.

Nånstanns där i mitten är det attityden att man är konstig som inte dricker som du är ute efter, inte alls vilket intag som innebär riskbruk, samt "det hör till"-synen.

Och nu syftar du på de som dricker fler än 3 ggr i veckan, och mer än "ett par glas" i veckan.

Ja, jag har ingen magisk gräns som någon trodde. Det jag vill diskutera är riskbruket. Om det uppstår vid 4 eller 14 glas i veckan vet jag inte och inte spelar det häller någon roll. Det är inte de som dricker x antal gånger/gglas i veckan jag vill nå ut till, utan de som dricker ppå ett sådant sätt att de uppnått ett riskbruk. Gränserna för det varierar naturligtvis.
  • Anonym (abs)
    Anonym (varför vin) skrev 2015-04-01 15:08:08 följande:
    Ja, jag har ingen magisk gräns som någon trodde. Det jag vill diskutera är riskbruket. Om det uppstår vid 4 eller 14 glas i veckan vet jag inte och inte spelar det häller någon roll. Det är inte de som dricker x antal gånger/gglas i veckan jag vill nå ut till, utan de som dricker ppå ett sådant sätt att de uppnått ett riskbruk. Gränserna för det varierar naturligtvis.
    Nämn då inga sådana gränser om du inte vill att man ska utgå från dem när man bemöter det du skriver.
  • Anonym (varför vin)
    Anonym (abs) skrev 2015-04-01 15:10:16 följande:

Nämn då inga sådana gränser om du inte vill att man ska utgå från dem när man bemöter det du skriver.

Sant.
  • Anders 386

Jovisst dricker vi för mycket alkohol för att det ska vara nyttigt. Väldigt många svenskar är alkoholberoende och "måste" ha några glas oftast både fredag o lördag. Största problemet är väl inte hälsan utan hur man bär sig åt under påverkan av alkohol. Mycket som sägs som aldrig borde bli sagt. Dessutom mår många dåligt dan efter alkoholdrickande, men dom fattar inte att det är alkoholens biverkningar som får dom att må dåligt. Och sen börjar arbetsveckan igen utan att man fått den rekriation som man så väl behöver.Det här gäller även mig själv.(även om det för mig är mer vodka o whiskey än vin.)

• Anonym (Henny)

Under 9 glas vin för kvinnor och 14 glas för män (om jag minns rätt) per vecka innebär ingen risk enligt forskningen, googla själva och kolla. De allra flesta dricker INTE för att bli fulla utan för att det är så förbannat gott, men det är förstås synd om dem som blir beroende, men återigen, de flesta blir inte det.

(Sen måste man skilja på överkonsumtion och alkoholism, de finns de som dricker för mycket och riskerar leverskador etc (typ många fransmän), men alla dessa är inte beroende.)

• Anonym (Anonym(y-kromosom))
    Förtryckt skrev 2015-04-01 09:09:47 följande:
    Ja men naturligtvis har du rätt kära y-kromosom. Jag dricker BARA för att bli full. Mina 2 - 4 glas rödtjut i veckan ger mig en sån härlig fylla ser du! Att jag sen väljer mitt sortiment försiktigt och har en liten samling ädla viner, det är skitsamma! Lilla vinpluntan är med i kavajens innerficka på jobbet också! Som den rasande alkoholist jag är.

Gud vad bra att vi har dig, y-kromosom. Familjeliv.se skulle vara fattigt utan dig.

fjant som inte törs stå för att du tycker om att bli full och gått på reklam.
  • Förtryckt
    Anonym (Anonym(y-kromosom)) skrev 2015-04-01 20:19:06 följande:

Och annars då? Ska du göra något trevligt i påsk?
    ---
  • Anonym (Henny)
    Anonym (Anonym(y-kromosom)) skrev 2015-04-01 20:19:06 följande:

Det är nog du som tycker om att bli full, själv avskyr jag det, jag tycker inte om att tappa kontrollen. Har nog inte varit berusad sen jag var 20 ungefär. Men jag ÄLSKAR vin.
  • DeLo
    Förtryckt skrev 2015-04-01 09:17:09 följande:
    Hahaha! Sure! Men okej, Vilket vin då? Något galet vietnamesiskt vin eller?
    Näpps, allmänt känt att vin renas i fiskars urinblåsa eller gelatin.
Svar på tråden Varför allt detta vin?