• Anonym (Sofia)

Påpeka för överviktiga

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Påpeka för överviktiga
  • Lord Hans
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:05:10 följande:

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

Nej, du gör det inte i välmening, du gör det i meningen att du känner dig överlägsen alla andra.
  • Aniiee
    Anton Chigurh skrev 2015-04-02 09:47:03 följande:
    Som sagt....!!!

Sk "trivselkilon" räknar jag iofs inte som övervikt. Jag snackar övervikt.

Och ja. Jag vet.....inget konstigt med det.

Mvh
    Sorrry, darlig, men dnu har du fel för en gångs skull. Jag känner folk med både 15 och 30 och 50 kg övervikt som trivs med det, och till och med aktivt ser till att det väger som de gör.

Så tala för dig själv, och kanske för dina vänner, men tala inte för alla. Du gör dig bara dum.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (oartigt)

Jag hade nitat dig ts helt allvarligt. Om jag vill ha den chipspåsen så ska du inte komma o försöka läxa upp mig.

Jag VET att jag är tjock

jag VET att den chipspåsen inte är bra för mig ( inte för någon egentligen)

Jag VET att folk tittar snett så ge fan i o tilltala mig om du inte har nåt vänligt o säga.

• Anton Chigurh
    Aniiee skrev 2015-04-02 11:26:23 följande:
    Sorrry, darlig, men dnu har du fel för en gångs skull. Jag känner folk med både 15 och 30 och 50 kg övervikt som trivs med det, och till och med aktivt ser till att det väger som de gör.

Så tala för dig själv, och kanske för dina vänner, men tala inte för alla. Du gör dig bara dum.
    50 (femtio) kilos övervikt...och trivs med det. Sorry darling. Men det är min fulla övertygelse att det är lögn och förbannad dikt. Oavsett vad dom själva påstår. Och, jag säger precis vad fan jag känner för. Det vet du. Darling.Hjärta
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:22:24 följande:

Jag menar alltså tjockisar och inte de som har något extra kg... Om man har någon behandling som påverkar vikten är det väl en extra anledning att inte köpa 2 påsar chips och 2 liter läsk en vanlig tisdag?

Hur vet du att dom ska äta det på tisdagen? Hur vet du att dom inte handlar inför helgen?
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:38:33 följande:

Det känns som att folk överdriver och övertolkar allt. Jag ser inte ner på överviktiga och jag säger inget för att vara elak! Försöker komma med tips och peppa på ett vänligt sätt. Om någon har jättemycket läsk i sin kundvagn kan jag säga: "Ska du verkligen köpa sådär mycket läsk? Vatten är en bättre måltidsdryck."

Men du vet ju inte varför dom handlar massa läsk? Dom har kanske familj, ska ha kalas eller vad som helst.

Jag är tjock. Jag köper MYCKET läsk. Men jag dricker enbart 1-2 glas om vi har gäster nån gång eller är bortbjudna. Dock har jag en smal och vältränad man som älskar läsk och kan dricka det när som helst, så det går åt en hel del här hemma. Detsamma gäller kakor, chips, pommes m.m. Jag äter det väldigt sällan och väldigt liten. Men min man älskar det så jag köper hem det.

Så bara för att en tjock person har läsk och chips i sin vagn så betyder det ju inte att dom kommer att äta det.

Sen är det inte någonting som du har att göra med ändå. I stort sätt alla tjocka vet att dom är tjocka och dom vet vad dom inte borde äta. Väljer dom ändå att göra det så är det inget som du behöver påpeka om dom inte har bett om din åsikt.
  • Brumma
    Anton Chigurh skrev 2015-04-02 11:38:07 följande:

50 (femtio) kilos övervikt...och trivs med det. Sorry darling. Men det är min fulla övertygelse att det är lögn och förbannad dikt. Oavsett vad dom själva påstår. Och, jag säger precis vad fan jag känner för. Det vet du. Darling.

Jo... för du vet ju bättre vad folk känner än vad de själva gör..

eller inte...
  • molly50
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:38:33 följande:

Det känns som att folk överdriver och övertolkar allt. Jag ser inte ner på överviktiga och jag säger inget för att vara elak! Försöker komma med tips och peppa på ett vänligt sätt. Om någon har jättemycket läsk i sin kundvagn kan jag säga: "Ska du verkligen köpa sådär mycket läsk? Vatten är en bättre måltidsdryck."

Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 14:45:26 följande:

Det känns som att jag blir väldigt missförstådd i denna tråd. Jag ger mig inte på folk eller är taskig utan jag försöker uppmuntra och peppa. Säger ju inte "Köp inte chips, tjockis" utan ger alltid råd och tips med ett leende. Morotsstavar med dipp är lika gott som chips :)

Alla kommentarer om kött eller klädstil är ju helt irrelevanta. Det här handlar inte om personliga åsikter utan om hälsa och välmående.

Men nu har jag fått lära mig att alla tjocka tydligen har cancer och därför är det synd om dem. Ojoj. 

Att man har varit gravid är ingen ursäkt. Jag har två barn, och visst var jag inte i kanonform i direkt, men efter 2 månaders träning och rätt kost är det inga problem att vara i god hälsosam form!

Men förstår du inte att även om du,i ditt tycke,försöker peppa och uppmuntra så kan det få rakt motsatt verkan på den du försöker ge dina "goda" råd till?
    Även om du själv tycker att du är trevlig och artig så är det inte alls säkert att den du pratar med uppfattar dig så. Tvärtom!
    Det kan uppfattas som en ren kränkning och/eller kritik mot deras utseende.
    Förstår du verkligen inte det?

Sedan har du ingen aning om ifall de ska äta/dricka det de har handlat just den dagen eller om de handlar till en annan dag.
    Eller om de har en sjukdom eller äter någon medicin som gör att de gått upp i vikt.
    Eller om de har en familj som de handlar åt medans de själva kämpar med en diet t ex.
    Om du kom fram till mig,som är lite mullig,och började påpeka för mig vad jag har handlat så skulle jag uppfatta dig som en överlägsen typ som ser dig själv som förmer än andra bara för att du är smalare än mig.

Du kanske skulle gå och påpeka för rökare hur dåligt det är att röka och ge dem tipset att köpa chokladcigaretter istället,eller varför inte gå på systemet och rekommendera dem att köpa något alkoholfritt istället för öl,vin eller vad de nu köper?

Om du vänder på saken. Du som är smal. Hur skulle det kännas för dig,tror du,om någon kom fram till dig och påpekade att du köper alldeles för mager mat och borde köpa något mer fettrikt eller kolhydratrikt istället så du går upp lite i vikt?
    Eller om man påpekade din klädsel eller sminkning och gav dig råd om hur du borde klä dig eller sminka dig istället för att se bättre ut?
    Fundera på det så kanske du tänker om innan du börjar dela ut dina "goda" råd i fortsättningen.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (icke-godisätande tjockis)

Har inte läst tråden. Är själv överviktig och ofta när jag köper godis osv så är det inte till mig. Så om någon hade sagt åt mig att inte handla godis så hade det blivit helknasigt. Bara för att man handlar det så betyder det INTE att man äter det. och för det andra så har ingen annan än jag själv med att göra om jag köper godis eller inte. så det så!

• Anonym (Äsch)

Äsch varför påpeka det är väl mycket roligare göra narr av tjockisar, peka och skratta och härma dem när de vaggar fram. Testa att ropa " hoppa Willy, hoppa! nästa gång.

Finns ju inget roligare än klipp med tjocka människor som ramlar eller sätter sig på saker som går sönder och så, typ americas funniest

• amalie79

Vi hade en kvinna på jobbet som var så där gränslös. Hon var 50+ men betedde sig hur som helst. På allvar gick hon fram till ledaren på en kurs vi var på och frågade "varför är du så tjock, är du gravid?

På samma sätt så var hon övertydlig med de invandrare kollegerna, talade jättehögt och tydligt och visade med händerna samtidigt till min kollega- som bott och arbetat i Sverige sedan 1992.

Folk kände ju för att slå henne på käften ibland.

Svar på tråden Påpeka för överviktiga