• Anonym (Sofia)

Påpeka för överviktiga

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Påpeka för överviktiga
  • HerrFantasi

Vad kunderna handlar är deras ensak.

Alla tjocka (och smala) personer har säkert fått höra och läsa intill leda, tusentals gånger, vad man ska och inte ska äta. Sådant står i tidningarna varenda eviga dag och man behöver inte vara högutbildad för att känna till det.

Dessutom är kostens energiinnehåll en överskattad faktor. Finns många andra faktorer som kan orsaka övervikt; arvsanlag, sjunkande hormonnivåer och ämnesomsättning med åldern, vissa mediciner, virus, sömnbrist, kronisk stress, oregelbundna vanor, dålig tuggning och matsmältning, rubbad tarmflora, dagens krav på IT-användning, tättbebyggd och ful närmiljö, infrastruktur ej anpassad för förflyttning till fots, medelst cykel, skidor, spark m.m.

• nernu

De allra flesta vet redan att de borde äta mindre chips... Så dina tips ger förmodligen ingenting. Lika bra att vara tyst.

• Anonym (Fatta liksom.)
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 14:45:26 följande:

Det känns som att jag blir väldigt missförstådd i denna tråd. Jag ger mig inte på folk eller är taskig utan jag försöker uppmuntra och peppa. Säger ju inte "Köp inte chips, tjockis" utan ger alltid råd och tips med ett leende. Morotsstavar med dipp är lika gott som chips :)

Alla kommentarer om kött eller klädstil är ju helt irrelevanta. Det här handlar inte om personliga åsikter utan om hälsa och välmående.

Men nu har jag fått lära mig att alla tjocka tydligen har cancer och därför är det synd om dem. Ojoj. 

Att man har varit gravid är ingen ursäkt. Jag har två barn, och visst var jag inte i kanonform i direkt, men efter 2 månaders träning och rätt kost är det inga problem att vara i god hälsosam form!

Du fattar uppenbarligen inte vad du gör för fel?! Allvarligt tycker du fortfarande det du gör är ok?!
  • molly50
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:05:10 följande:

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

Varför känner du att du måste påpeka andra människors övervikt? Stör det dig på något vis?
    Du vet ju inte varför de är överviktiga. Det finns både sjukdomar och mediciner som kan göra att man går upp i vikt.
    Och då hjälper inte dina kostråd speciellt bra.
    Mattias och Hannah.
  • MaudP

Du låter sjukt naiv. Att du kom i form efter dina graviditeter är fullständigt irrelevant. Du är ingen mall för hur människor fungerar. Herregud.

Du vet att de som är feta vet oftast om det och de vet också att grönsaksstavar och yoghurtdipp är ett bättre alternativ än chipspåsarna de har i varukorgen. Det begriper du väl ändå?

Det är sällan ett kunskapsproblem. Orsakerna till överätning/val av onyttiga matvaror/dålig karaktär kan vara olika, men att gå fram till en människa oombedd och ge "goda" råd är såklart helt förkastligt.

Det förstår du nu själv om du tänker efter.

• tobbe01
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:05:10 följande:

Vad tycker ni?

Men hallå! Du skämtar?
  • Mandel

Kommenterar du okända människor eller bara vänner/släktingar/arbetskamrater/familjen?

De flesta människor vet om att de är tjocka om de nu är det och säger du till dem att inte köpa en massa godis så kan jag nästan garantera att nästa gång när du inte ser så köper de istället tredubbel ranson. Dina gliringar gjorde alltså ingen som helst nytta utan mer skada...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (lol)

Hahaha hade någon sagt de till mig finns de bara en sak å kontra med

"Jag må vara tjock från axlarna å ner, men de finns bote medel för de. Men där du e tjock från axlarna å upp finns de ta me fan inget botemedel för"????????

• Anonym (De vet nog själva)

Mask i magen hjälper mot fetma

• Anonym (polly)

Jag är tjej 162 cm. Om jag väger under 80 kilo är jag fullkomligt nöjd med mig själv. Chockar det dig TS att det finns tjocka människor som är nöjda och känner sig snygga och sexiga. Låt alla andra vara och respektera andra människors privatliv.

Svar på tråden Påpeka för överviktiga