• Anonym (Sofia)

Påpeka för överviktiga

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Påpeka för överviktiga
  • LFF
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 14:45:26 följande:

Det känns som att jag blir väldigt missförstådd i denna tråd. Jag ger mig inte på folk eller är taskig utan jag försöker uppmuntra och peppa. Säger ju inte "Köp inte chips, tjockis" utan ger alltid råd och tips med ett leende. Morotsstavar med dipp är lika gott som chips :)

Alla kommentarer om kött eller klädstil är ju helt irrelevanta. Det här handlar inte om personliga åsikter utan om hälsa och välmående.

Men nu har jag fått lära mig att alla tjocka tydligen har cancer och därför är det synd om dem. Ojoj. 

Att man har varit gravid är ingen ursäkt. Jag har två barn, och visst var jag inte i kanonform i direkt, men efter 2 månaders träning och rätt kost är det inga problem att vara i god hälsosam form!

Har de bett om dina "råd" och "tips"? Om inte, knip igen!
  • Anonym (mensch)

Undra sa flundra om det är fler saker ts stör sig på hos andra? Det brukar vara en viss sorts folk som går över gränsen oavsett vad det gäller. Ofta återfinns dessa självutnämnda världsförbättrare på forum och i bloggkommentarer men även ute i verkliga livet. 

• Anonym (nöjd tjockis)

Jag hade nog tagit det rätt lugnt om jag var du, hade någon påpekat för mig vad jag får/inte får köpa så hade jag gett dig på truten.. Skit i vad andra gör och hur de ser ut! Det finns tjocka människor som trivs med sig själv ändå.

Att vara smal är inte en förbannad garanti på att man är lycklig, tro mig har varit smal också!

• Anonym (Stark tjockis)
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:38:33 följande:

Det känns som att folk överdriver och övertolkar allt. Jag ser inte ner på överviktiga och jag säger inget för att vara elak! Försöker komma med tips och peppa på ett vänligt sätt. Om någon har jättemycket läsk i sin kundvagn kan jag säga: "Ska du verkligen köpa sådär mycket läsk? Vatten är en bättre måltidsdryck."

Säg du dina bantningstips till mig och jag lovar att du kommer lämna affären i ambulans. Eller en liksäck, tänker vara hygglig nog att låta dig välja vilket av alternativen först.

(Fast detta är väl ett april"skämt")
  • Anonym (Lev)
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:05:10 följande:

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

Men snälla................. Du frågar om det är fel eller oartigt att påpeka vad folk (feta och överviktiga ) handlar ?? 

Och det ser ut som att du har fått svar på den frågan ..  Ja det är det både korkat och oartigt  
  • MammAmma
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 14:45:26 följande:

Det känns som att jag blir väldigt missförstådd i denna tråd. Jag ger mig inte på folk eller är taskig utan jag försöker uppmuntra och peppa. Säger ju inte "Köp inte chips, tjockis" utan ger alltid råd och tips med ett leende. Morotsstavar med dipp är lika gott som chips :)

Alla kommentarer om kött eller klädstil är ju helt irrelevanta. Det här handlar inte om personliga åsikter utan om hälsa och välmående.

Men nu har jag fått lära mig att alla tjocka tydligen har cancer och därför är det synd om dem. Ojoj. 

Att man har varit gravid är ingen ursäkt. Jag har två barn, och visst var jag inte i kanonform i direkt, men efter 2 månaders träning och rätt kost är det inga problem att vara i god hälsosam form!

Det spelar ingen roll om du så tar på dig röd clownnäsa och hjular medan du kommer med din ombedda ohyfsade 'uppmuntran'. Har de inte bett dig om det så knip käft.

Jag väljer att tro på att detta är ett aprilskämt - ingen kan vara så ouppfostrad alt socialt efterbliven.
  • nymedlem

Ganska underhållande 1:a aprilskämt eftersom många verkar tro ts

• Anonym (Sedlmayr Karl)
    nymedlem skrev 2015-04-01 15:51:02 följande:

Ganska underhållande 1:a aprilskämt eftersom många verkar tro ts

Nix. Det här är tyvärr FL nivå och så himla allvarligt...............................
  • Anonym (De vet nog själva)

Om någon delat ut gratis skalade morötter hade jag förstås tackat och tagit emot men om någon föreslog att jag skulle köpa dem istället för lördagsgodis hade jag blivit rätt irriterad.

Svar på tråden Påpeka för överviktiga