• Anonym (Sofia)

Påpeka för överviktiga

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Påpeka för överviktiga
  • Anonym (Hmm)

Först och främst ska man inte döma alla överviktiga/underviktiga människor, det kan vara en sjukdom/medicin som gör att man går upp i vikt av den orsaken. Men det är ju svårt och veta om man träffar en random på Coop. Jag tror dessa månniskor är medveten om sin kroppsvikt. Men det är deras kropp och dom som får leva med x antal sjukdomar på köpet.

Men fetma verkar tydligen vara mer accepterat i samhället än ex alkohol/rökning. Allt är ju skadligt för kroppen fast i olika former..

Folk klagar på att rökare kostar staten så mycket pengar men tycker det är samma sak med fetma ang operationer.

Att påpeka någons vikt kan vara otroligt kränkande. Personen kanske kämpar varje dag med vikten. Kanske köper gott till sin familj men själv går på en strikt diet. Sen finns det såklart dom som inte gör det heller. Men varför lägga sig i hur andra ser ut?

• Anonym (vad äre me folk)
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:05:10 följande:

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

Ja, det är oartigt. Om personen ifråga själv bad om råd är det helt ok. Men att ta på sig uppgiften som uppfostrare av främmande människor som inte ser ut som normen är både oartigt och framfusigt.

Skulle du uppskatta om en främling kommenterade din klädsel tex och gav dig tips om hur du skull klä dig för att se mer välvårdad ut?
    Eller gav tips om hur du skulle få en mer klädsam frisyr, mer passande make up, osv?

Person med övervikt ä säkert inte omedvetna om att de väger för mycket. Och ytterst få överviktiga är omedvetna om hur de bör/ska äta och träna för att gå ner i vikt. Omgivningen kommentarer, hur välvilligt de än är menade,  sårar och alienerar bara mer istället för att "peppa".

Men det måste kännas skönt att leka världsuppfostrare för det är av den anledningen du gör det. För att känna dig bättre. Inte för någon annans skull.
  • Anton Chigurh

Överviktiga vet om att dom är överviktiga.

Överviktiga vill inte påminnas om att dom är överviktiga.

Överviktiga vill inte påminnas om att dom är överviktiga, även om det måhända sker på ett.....humant (?) sätt.

Överviktiga som säger att dom trivs med sin övervikt. Dom ljuger som en anabolstinn häst travar.

Överviktiga är också människor.

Överviktiga  har också känslor.

Jag känner många överviktiga människor. Jag har inte för vana att komma med pekpinnar. Även att jag är expert i ämnet. 

Glad påsk.

MVH...//Antonhappy_easter.gif 

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (polly)
    Anton Chigurh skrev 2015-04-02 09:25:23 följande:

Överviktiga vet om att dom är överviktiga.

Överviktiga vill inte påminnas om att dom är överviktiga.

Överviktiga vill inte påminnas om att dom är överviktiga, även om det måhända sker på ett.....humant (?) sätt.

Överviktiga som säger att dom trivs med sin övervikt. Dom ljuger som en anabolstinn häst travar.

Överviktiga är också människor.

Överviktiga  har också känslor.

Jag känner många överviktiga människor. Jag har inte för vana att komma med pekpinnar. Även att jag är expert i ämnet. 

Glad påsk.

MVH...//Anton 

Jag tycker det är konstigt att du vet hur alla överviktiga känner sig. Jag som trodde alla människor var olika. Jag visste inte att alla överviktiga tänkte på samma sätt. Gäller det för smala också? Jag har inget problem med att vara överviktig och har ingen önskan att vara smal på de sätt samhället vill att jag ska se ut. Jag har vägt mellan 60-100 kilo och är 162 cm. Jag är absolut mest nöjd med mig själv när jag är mellan 72-80 kilo.
  • detkanskefunkar

Jag kan inte låta bli att tro att hela den här tråden är ett enda stort aprilskämt.

Men OM du nu mot all förmodan menar allvar ts så måste jag säga att du är mer än oartig. Att kommentera främmande människors matvanor! Herregud!
    Om du skulle komma fram till mig och göra det så skulle jag i hemlighet misstänka att du nog är förståndshandikappad på något vis.

Dessutom så hjälper det föga att hålla på och tjata på överviktiga människor om vad de inte bör äta. Det får ofta helt omvänd effekt.
    Min mamma som var storrökare berättade att när någon "var på henne" om hur farligt det var att röka och att hon borde sluta så fick det henne bara att tänka på cigaretter ännu mer och bli ännu mer röksugen. Hon var aldrig så röksugen som när någon tjatade på henne om att sluta.
    På ungefär samma sätt fungerar det för många överviktiga. Jag t.ex blir bara ännu mer sugen på de där onyttiga grejerna om någon tjatar på mig om att jag inte borde äta dem.

Så OM du menar allvar ts så bör du ha i åtanke att dina "välmenande" försök kan få helt bakvänd effekt.

• Anton Chigurh
    Anonym (polly) skrev 2015-04-02 09:39:38 följande:
    Jag tycker det är konstigt att du vet hur alla överviktiga känner sig. Jag som trodde alla människor var olika. Jag visste inte att alla överviktiga tänkte på samma sätt. Gäller det för smala också? Jag har inget problem med att vara överviktig och har ingen önskan att vara smal på de sätt samhället vill att jag ska se ut. Jag har vägt mellan 60-100 kilo och är 162 cm. Jag är absolut mest nöjd med mig själv när jag är mellan 72-80 kilo.
    Som sagt....!!!

Sk "trivselkilon" räknar jag iofs inte som övervikt. Jag snackar övervikt.

Och ja. Jag vet.....inget konstigt med det.

Mvh
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Sarakechi

Är det då okej för mig att angripa folk som TS och säga att jag tycker dessa är infantila?

De flesta som är överviktiga VET om det, många lever i förnekelse eller orkar inte göra något åt det, men att någon random ska försöka leka duktig gör mig bara illamående..

• Sarakechi
    Twixi skrev 2015-04-01 21:59:31 följande:
    Du är ju på riktigt inte klok i huvudet.

Alla människor fungerar INTE SOM DU och tycker INTE SAMMA SOM DU! Förstår du på allvar inte det själv? Förstår du på allvar inte att du förmodligen förstör och kränker mer än vad du hjälper?

Du vet ALDRIG varför en persons livssituation ser ut som den gör och har därmed INGEN RÄTT att lägga dig i!

För övrigt har du INGEN RÄTT att påpeka för andra människor vare sig de är överviktiga eller ej vad de bör äta. I detta land har man själv rätt att bestämma vad man ska äta eller ej utan att behöva höra andras åsikter.

De flesta människor har full koll själva på vad som är nyttigt och onyttigt och behöver inte dina "välmenande" tips. Det spelar ingen roll att du uttrycker dig på ett "snällare" sätt utan du kränker fortfarande lika mycket!

Varför frågar du ens vad andra tycker om du uppenbarligen inte lyssnar när ALLA förklarar för dig att det du gör är att kränka och förstöra istället för att hjälpa?
    Är du förvånad? Finns många som snackar på sättet som den citerade gör, folk är ju tappade på skallen, ser ingen annan rimlig förklaring..
  • Sarakechi
    Madmoiselle skrev 2015-04-01 23:01:53 följande:

Jag fattar vad det här är för tråd, att du är en sådan med svans som är rädd för solen, men det finns ändå de som resonerar såhär så jag svarar ändå.

Du är fruktansvärt oförskämd! Du har inget att göra med vad folk äter och inte, sköt ditt eget liv så sköter de sitt. Du vet inte varför någon är överviktig eller hur de lever i övrigt. Jag förstår inte denna häxjakt på överviktiga eller att vissa tar sig hur stora friheter som helst att säga och göra saker som sårar andra människor.

Detta är ju inget ovanligt, men common sense har trillat bort på en del!
  • Anonym (For real?)

Snälla främmande! Du måste ju må dåligt, jag tror att du får någon sorts egoboost av att hålla på sådär. Det finns överviktiga som TRIVS med hur dom ser ut, överviktiga KAN ha mycket bättre hälsa än en smal människa. Varför ska du ge dig på just överviktiga? Har din man kanske någon slags erotisk dröm om dem? Många män har det du vet. Finns så mycket annat ohälsosamt som praktiseras av människor, ger du dig på dem också kanske?

Svar på tråden Påpeka för överviktiga