• Anonym (Sofia)

Påpeka för överviktiga

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Påpeka för överviktiga
  • trollefur

Jag är tjock men jag behöver nödvändigtvis inte ha nån som talar om det för mig? De flesta vet nog om det själva och det kan nog bli omvänd effekt om nån kommer o talar om hur och vad man ska äta.

• EnGladPingvin

Jag är väldigt noga med vad jag äter båda ur hälsosynpunkt och för att hålla vikten. Har gjort en viktresa själv och vill aldrig mer vara överviktig. Blir ofta förundad och chockad över vad folk äter, men aldrig att jag skulle få för mig att påpeka det för dem. Det är verkligen inte något jag har att göra med. Får jag frågor om vad jag äter är jag noga med att säga att jag äter som jag gör för det får mig att må bra, jag lägger mig inte i eller dömer andra för vad de äter. Vill de ha råd får de fråga om det.

Och nej TA, jag tror inte du gör det i all välmening. Jag tror du gör det för det får dig att må bra över dig själv och du får känna dig lite bättre än andra.

• Twixi
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 14:45:26 följande:

Det känns som att jag blir väldigt missförstådd i denna tråd. Jag ger mig inte på folk eller är taskig utan jag försöker uppmuntra och peppa. Säger ju inte "Köp inte chips, tjockis" utan ger alltid råd och tips med ett leende. Morotsstavar med dipp är lika gott som chips :)

Alla kommentarer om kött eller klädstil är ju helt irrelevanta. Det här handlar inte om personliga åsikter utan om hälsa och välmående.

Men nu har jag fått lära mig att alla tjocka tydligen har cancer och därför är det synd om dem. Ojoj. 

Att man har varit gravid är ingen ursäkt. Jag har två barn, och visst var jag inte i kanonform i direkt, men efter 2 månaders träning och rätt kost är det inga problem att vara i god hälsosam form!

Du är ju på riktigt inte klok i huvudet.

Alla människor fungerar INTE SOM DU och tycker INTE SAMMA SOM DU! Förstår du på allvar inte det själv? Förstår du på allvar inte att du förmodligen förstör och kränker mer än vad du hjälper?

Du vet ALDRIG varför en persons livssituation ser ut som den gör och har därmed INGEN RÄTT att lägga dig i!

För övrigt har du INGEN RÄTT att påpeka för andra människor vare sig de är överviktiga eller ej vad de bör äta. I detta land har man själv rätt att bestämma vad man ska äta eller ej utan att behöva höra andras åsikter.

De flesta människor har full koll själva på vad som är nyttigt och onyttigt och behöver inte dina "välmenande" tips. Det spelar ingen roll att du uttrycker dig på ett "snällare" sätt utan du kränker fortfarande lika mycket!

Varför frågar du ens vad andra tycker om du uppenbarligen inte lyssnar när ALLA förklarar för dig att det du gör är att kränka och förstöra istället för att hjälpa?
  • Anonym (inspirera)

Det är värre när folk säger något elakt med ett leende än med ett surt uttryck.

Jag är överviktig och äter fel, men jag har gått ner rejält en gång i tiden. Om något då påpekade att "får du ta en tårtbit" tog jag två. De visste inte att jag sparat kalorier hela veckan. 

Vill du verkligen göra en insats så fortsätter du träna och ha en sund livstil och inspirerar i stället folk till att göra likadant. Det gör man INTE genom att ge "goda råd". Så ta till dig av kritiken om det nu är nytta du vill göra. Vill du vara medvetet elak ska du fortsätta i samma stil som nu.

• Madmoiselle

Jag fattar vad det här är för tråd, att du är en sådan med svans som är rädd för solen, men det finns ändå de som resonerar såhär så jag svarar ändå.

Du är fruktansvärt oförskämd! Du har inget att göra med vad folk äter och inte, sköt ditt eget liv så sköter de sitt. Du vet inte varför någon är överviktig eller hur de lever i övrigt. Jag förstår inte denna häxjakt på överviktiga eller att vissa tar sig hur stora friheter som helst att säga och göra saker som sårar andra människor.

• Anonym (von Fiin)

Jag känner inga överviktiga som inte är helt medvetna om sitt viktproblem.

Många av dem vet faktiskt precis hur man ska göra i teorin, de bara fixar inte att göra det, av olika anledningar.

Ts, du är endast och allenast oförskämd, lägg ner detta oskick genast. Skicka gärna en fråga till DN:s etikettexpert Magdalena Ribbing annars och fråga hur ditt beteende uppfattas, rent etikettsmässigt. Jag kommer med stort nöje att läsa hennes svar.

• Larmet

Nej för fan! Sköt ditt liv, låt andra vara ifred! Hade jag varit fet och du hade påpekat för mig vad jag borde köpa och inte hade du fått en fet jävla smäll på käften. 

• seriösanvändare

April April...

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Ann-Sofie)
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:38:33 följande:
    Det känns som att folk överdriver och övertolkar allt. Jag ser inte ner på överviktiga och jag säger inget för att vara elak! Försöker komma med tips och peppa på ett vänligt sätt. Om någon har jättemycket läsk i sin kundvagn kan jag säga: "Ska du verkligen köpa sådär mycket läsk? Vatten är en bättre måltidsdryck."
    Det där låter som en mycket dålig ide!
  • Anonym (Lizette)

Jag brukar enbart ge råd om hur andra bör leva sina liv och jag blir tillfrågad. Däremot kan man på andra sätt, utan pekpinnar och moralkakor, försöka påverka människor i en hälsosammare och sundare riktning.

Svar på tråden Påpeka för överviktiga