• Anonym (Sofia)

Påpeka för överviktiga

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Påpeka för överviktiga
  • Anonym (Crazy Cat)

Sofia, du har uppenbarligen en viktig mission att fylla i dina medmänniskors liv i ditt korståg mot ohälsa. Här ska du få lite fler missionsfält att fylla:

* Sök upp närmaste klubblokal för Hells Angles och upplys dem om skadeverkningarna av organiserad brottslighet. Uppmana dem - i all välmening förstås - att sälja sina tunga motorcyklar och köpa cyklar istället. Bättre för både hälsan och miljön.

* Uppsök de sunkigaste knarkarkvartar du kan hitta och tala om för amfetaministen och heroinisten att rysk rot och ginseng är bra mycket bättre för hälsan än amfetamin och heroin. Och glöm för all del inte bort alkisen som sitter med sin halvpanna i en hörna. Tala om för honom/ henne att alkohol kan allvarligt skada din hälsa och uppmana vänligt att dricka linfröavkok istället.

* Gör en liten resa till Danmark och besök Kristiania. Gå fram till dem som sitter förnöjt med sin joint och förmå honom/henne att prova transcendental meditation och frigörande andning istället.

Bli inte förvånad om nån frågar om de är med i Dolda Kameran.

• MsFry

Det är ju helfestligt att du undrar om det beteendet är okej.

Själv brukar jag glatt påpeka för folk att de är fula och komma med tips om skönhetsprodukter, klädval och frisörtips. Det har hittills resulterat i många tårar hos fulisarna men det känns värt det med den goda gärningen jag gör, ingen vill ju vara ful liksom. Jag hjälper dem ju komma till insikt bara. Ser mig själv lite som ett helgon faktiskt.

• Ess

VILKET HÄRLIGT MEDMÄNSKLIGT ENGAGEMANG!!
    Men varför stoppa vid överviktiga?
    Varför inte sprida ditt budskap även till de som är väldigt smala?
    Fråga dem om de verkligen äter varierat så att dom får i sig alla näringsämnen.
    Sen de som varken är tjocka eller smal, kan du ju alltid göra uppmärksamma på att de har stor näsa eller liknande, och ge ett välment råd hur man bäst döljer det.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:05:10 följande:

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

Jag tycker att det är fruktansvärt beteende! Usch! Alla människor tar ansvar för vad de gör och ingen är perfekt. Att det är i "välmening" köper jag inte för en sekund, det är ingen som har bett om att du ska stå och få dem att skämmas. Går du runt på krogen och säger åt folk att sluta dricka alkohol eftersom det har en massa negativa följder? Säger du åt alla som röker? Alla som tar bilen istället för att gå? Alla som inte handlar ekologiskt? Alla som inte tar med sig en egen påse till affären utan istället köper en plastpåse? 
  • nymedlem
    Anonym (Crazy Cat) skrev 2015-04-01 18:24:27 följande:

Sofia, du har uppenbarligen en viktig mission att fylla i dina medmänniskors liv i ditt korståg mot ohälsa. Här ska du få lite fler missionsfält att fylla:

* Sök upp närmaste klubblokal för Hells Angles och upplys dem om skadeverkningarna av organiserad brottslighet. Uppmana dem - i all välmening förstås - att sälja sina tunga motorcyklar och köpa cyklar istället. Bättre för både hälsan och miljön.

* Uppsök de sunkigaste knarkarkvartar du kan hitta och tala om för amfetaministen och heroinisten att rysk rot och ginseng är bra mycket bättre för hälsan än amfetamin och heroin. Och glöm för all del inte bort alkisen som sitter med sin halvpanna i en hörna. Tala om för honom/ henne att alkohol kan allvarligt skada din hälsa och uppmana vänligt att dricka linfröavkok istället.

* Gör en liten resa till Danmark och besök Kristiania. Gå fram till dem som sitter förnöjt med sin joint och förmå honom/henne att prova transcendental meditation och frigörande andning istället.

Bli inte förvånad om nån frågar om de är med i Dolda Kameran.

Klockrent!
  • elyse

Tjocka vet att de är det. De flesta vet också vad som är hälsosam mat och vad som är onyttigt. Däri ligger inte problemet. 

• Anonym (M)
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:05:10 följande:

Vad tycker ni?

Jag håller med din man och förstår att din son skäms.

Jag kan tala om för dig att jag har ett BMI på 44 (som mest BMI 69 och således gått ner 80 kg) och hade du kommenterat vad jag stoppar i min vagn hade jag blivit vansinnig. Du har ingen rätt att säga vad jag får och inte får handla. Om jag köper en godispåse och läsk en vanlig tisdag kan det bero på att jag håller "fredag" den dagen. Alla arbetar nämligen inte måndag till fredag.

Kontentan är sköt du ditt så sköter jag mitt.
  • Anonym (eh)
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 14:45:26 följande:

Det känns som att jag blir väldigt missförstådd i denna tråd. Jag ger mig inte på folk eller är taskig utan jag försöker uppmuntra och peppa. Säger ju inte "Köp inte chips, tjockis" utan ger alltid råd och tips med ett leende. Morotsstavar med dipp är lika gott som chips :)

Alla kommentarer om kött eller klädstil är ju helt irrelevanta. Det här handlar inte om personliga åsikter utan om hälsa och välmående.

Men nu har jag fått lära mig att alla tjocka tydligen har cancer och därför är det synd om dem. Ojoj. 

Att man har varit gravid är ingen ursäkt. Jag har två barn, och visst var jag inte i kanonform i direkt, men efter 2 månaders träning och rätt kost är det inga problem att vara i god hälsosam form!

Så du pikar folk istället för att säga rätt ut att dom är tjocka? Och du tycker inte du är taskig?
  • HerrFantasi
    Anonym (polly) skrev 2015-04-01 18:22:54 följande:

Jag är tjej 162 cm. Om jag väger under 80 kilo är jag fullkomligt nöjd med mig själv. Chockar det dig TS att det finns tjocka människor som är nöjda och känner sig snygga och sexiga. Låt alla andra vara och respektera andra människors privatliv.

Klockrent!
Svar på tråden Påpeka för överviktiga