• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • xxx4

Redan: ja du har varit en stor inspiration under denna långa resa. Du har hela tiden förmedlat att det går bara man inte ger upp. Viktigt med ditt "tjat" om Athen o Serum/penny. Blev ju vår lycka o lyckades ju på första försöket där. Vi är så evigt lyckliga o tacksamma! Stödet att inte ge upp o fortsätta, tänka förändring i behandling har du hela tiden förmedlat. Tack för det!!!

Trex: så glad för er skull v 26 är långt gången o redan klara sig barn som föds nu. Även du väntar ju en Serum baby! Så härligt! Inte lång tid kvar nu. Lycka till! Kramar till alla fina i tråden.

• trex2013
    xxx4 skrev 2016-07-08 13:46:14 följande:

Redan: ja du har varit en stor inspiration under denna långa resa. Du har hela tiden förmedlat att det går bara man inte ger upp. Viktigt med ditt "tjat" om Athen o Serum/penny. Blev ju vår lycka o lyckades ju på första försöket där. Vi är så evigt lyckliga o tacksamma! Stödet att inte ge upp o fortsätta, tänka förändring i behandling har du hela tiden förmedlat. Tack för det!!!

Trex: så glad för er skull v 26 är långt gången o redan klara sig barn som föds nu. Även du väntar ju en Serum baby! Så härligt! Inte lång tid kvar nu. Lycka till! Kramar till alla fina i tråden.

Tack fina du <3 är så obeskrivligt glad att jag kommit så här långt nu. Japp, en liten serum babykille väntar jag! <3
  • pink lily

Trex2013, grattis till 26 v. Nu går tiden fort resten av veckorna ska du se ...

Frazze och Trex, nu är det min tur att oroa mig över fosterrörelser.

Fick åka in till sjukhuset häromdan för att göra ctg och ul. Jag mådde själv risigt den dan och knappt känt ngr fosterrörelser, och endast svaga, på ett dygn. Ctg var bra och Pyret rörde på sig när doktorn tittade på fostervattensmängden. Fick åka hem igen, med uppmaningen att räkna alla fosterrörelser jag kan känna under en dag, ska vara minst 10 st. Om mindre får ringa till sjukhuset igen ... Har varit bortskämd med tydliga fosterrörelser och rejäla sparkar varje dag fram till nu. Inga sparkar längre mest lite vågrörelser. Om vi ska få ihop 10 per dag så måste jag provocera fram en del rörelser - i den mån det blir ett gensvar på min provokation - blir inte det alltid nu. Är framprovocerade fosterrörelser likvärdiga med bebisens spontana? Glömde fråga?

• trex2013
    pink lily skrev 2016-07-08 15:18:15 följande:

Fick åka in till sjukhuset häromdan för att göra ctg och ul. Jag mådde själv risigt den dan och knappt känt ngr fosterrörelser, och endast svaga, på ett dygn. Ctg var bra och Pyret rörde på sig när doktorn tittade på fostervattensmängden. Fick åka hem igen, med uppmaningen att räkna alla fosterrörelser jag kan känna under en dag, ska vara minst 10 st. Om mindre får ringa till sjukhuset igen ... Har varit bortskämd med tydliga fosterrörelser och rejäla sparkar varje dag fram till nu. Inga sparkar längre mest lite vågrörelser. Om vi ska få ihop 10 per dag så måste jag provocera fram en del rörelser - i den mån det blir ett gensvar på min provokation - blir inte det alltid nu. Är framprovocerade fosterrörelser likvärdiga med bebisens spontana? Glömde fråga?

tack! jo jag hoppas det går snabbt nu, längtar!

åh vad jobbigt att ha den oron. Far in igen i helgen om du känner dig osäker.
    bättre kolla för mycket än för lite! men det är väl också lite mindre utrymme nu för bebisen att röra sig? Nu sista tiden växer den väl rejält? kram!
  • Frazze

Idag är inte jag orolig för fosterrörelser då liten fullkomligt möblerat om hela magen på mig. Har putsat fönster och städat en massa, men så fort jag sätter mig så börjar det lilla livet att protestera direkt.

Kan 9 veckor gå fort nu så att vi kan få hem vårt lilla hjärta! Längtar så jag smäller av snart!

• xxx4

Förstår så väl din oro! Mina sista veckor var också som sagt fyllda av denna oro. Jo framprovocerade FR räknas också men spontana självklart tryggast. Hicka är ingen fosterrörelse, synd för mig då min baby hickade ofta men rörde sig sällan. Ctg o ultraljud är bra men be också om flödesmätningar i navelsträng till o frän moderkaka i huvudet o ljumskarna. Det fick jag göra vilket visade att flödena var bra vilket också lugnar att baby mår bra, får det den behöver i magen. Vår baby är lugn även utanför magen vilket förklarar lugnet i magen. Dock skall man alltid kolla extra vid oro o förändrade fosterrörelser i sen graviditet. Trångt är det men rörelser skall det vara o inte för svaga även om det är trångt fick jag lära mig. Det som är viktigast är att fosterrörelserna inte plötsligt ändras. Vilken vecka är du i nu?

pink lily skrev 2016-07-08 15:18:15 följande:

• Frk Röd

Stort grattis maijo och xxx4 till era små mirakel. Hoppas allt går bra för er.

• xxx4

Tusen tack frk röd! Vi är så lyckliga över vårt lilla mirakel! Känns overkligt o vi är så tacksamma att vi får uppleva detta fantastiska igen nu också i vår ålder. Syskonen finns nu med o delar denna glädje! Hur har du det med din Serum baby?

Frk Röd skrev 2016-07-09 21:36:50 följande:

Stort grattis maijo och xxx4 till era små mirakel. Hoppas allt går bra för er.

• niki74
    pink lily skrev 2016-07-05 17:26:33 följande:

Ta det lugnt med lakritsen Frazze:

www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/ny-rekommendation-i-finland-gravida-bor-undvika-lakrits

Alltid haft lågt blodtryck, lite väl lågt. Fått rådet dricka mkt och röra på mig. Haft stödstrumpor sedan ET, hjälper oxå. Lågt blodtryck var en bra utg.punkt för mig, då blodtrycket gradvis gått upp nu mot slutet av graviditeten. Gränsen för högt blodtryck enl. Spec.mvc är /95. Ligger nu runt 71-78. Skiftar mellan dagar och när på dagen tar det. Skaffade egen blodtrycksmätare att ha hemma. Toppen! Lycka till!

Åh herregud vad jag har gråtit nu efter att jag läste artikeln om lakrits som du länkade till! Min sambo har försökt lugna och trösta med att det inte är ngn fara för att våratbarn ska komma ut med handikapp bara för att jag ätit en hel del lakrits under graviditeten.

Jag har ätit lakrits var och varannan vecka under graviditeten och är nu i vecka 37.

Jag undrar varför inte min barnmorska har informerat om detta!!???! De pratar ju bara om alkohol, tobak och ostar i stort sett.

Fy så orolig jag är nu. Känner mig som världens sämsta mamma!
  • azurea
    niki74 skrev 2016-07-10 18:03:55 följande:

Åh herregud vad jag har gråtit nu efter att jag läste artikeln om lakrits som du länkade till! Min sambo har försökt lugna och trösta med att det inte är ngn fara för att våratbarn ska komma ut med handikapp bara för att jag ätit en hel del lakrits under graviditeten.

Jag har ätit lakrits var och varannan vecka under graviditeten och är nu i vecka 37.

Jag undrar varför inte min barnmorska har informerat om detta!!???! De pratar ju bara om alkohol, tobak och ostar i stort sett.

Fy så orolig jag är nu. Känner mig som världens sämsta mamma!

Jag tror inte du ska oroa dig så mycket. Jag åt t o m mer lakrits än rekommendationen ibland och dagligen i bägge graviditeter och min tjej på 18 mån är fullkomligt normal och vår nya bäbis som snart är 3 veckor som är helt bedårande. Pratade även med min barnmorska om det och riskerna som är är motsvarande kaffedrickande dvs risk för förhöjt blodtryck mm. I övrigt är det 50g/dag som är rekommendationen generellt sett. Jag hade sådana cravings att jag hade extremt svårt att låta bli lakrits. Men själv känner jag mig inte speciellt orolig trots att jag läst samma artikel. Min dotter visar prov på stor kreativitet och slutledningsförmåga redan. Hoppas du kan slappna av en del.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus