• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Jag är bara jag
    Frk Röd skrev 2016-07-14 20:48:12 följande:
    Men kära nån vad är det som händer på svenska sjukhus. Vart har du varit? Att lägga egna värderingar i andras val är inte deras uppgift! Jag blev också dåligt bemött på mitt första besök på spec. mödravården. Läkaren fick mig att känna mig hur udda och märklig som helst. Jag bad om att inte få den läkaren igen och det fick jag heller inte under graviditeten. Däremot så stötte jag på honom igen när jag låg på eftervården efter kejsarsnittet.
    Ett litet sjukhus med säkert max 1 som gjort ÄD under alla år. Hon fick mig att känna mig helt värdelös som ens haft mage att göra nåt så dumt! Min skräck är ju att hon dyker upp om det blir akut snitt eller annat under förlossningen... Huvva!
  • xxx4

Skönt med fint TUL o bebis som far runt! Sockret kan ju vara tillfälligt pga något du ätit. Låter så tycker jag då det kommit så plötsligt. Hade själv högt värde en gång o det beodde på söt frukost. Prova att ta om socket fastande så blir det mer rättvisande. Jobbigt m ditt låga blodtryck.

Frazze skrev 2016-07-15 10:41:54 följande:

Suck! Nu när bebis har börjat att köra gärnet i magen igen och allt såg fint ut på Tul igår så var jag sååååå nöjd. Men på MVC idag så ligger blodsockret på 8,9 helt plötsligt! För 2 veckor sen så låg det på 4,7 hur kan det höjas så snabbt bara? Nu måste jag göra glukostest och se vad det blir. Sen så fortsätter blodtrycket att sjunka 100/50 el hur man nu skriver 50/100? Nu får det bli drastiska ändringar i kost och motion här de sista veckorna allt annat är bra! Har gått upp ca 10 kg nu, så jätte mycket är det väl inte!? Men tydligen så får man se upp riktigt noga.

• Frazze
    xxx4 skrev 2016-07-15 15:28:02 följande:

Skönt med fint TUL o bebis som far runt! Sockret kan ju vara tillfälligt pga något du ätit. Låter så tycker jag då det kommit så plötsligt. Hade själv högt värde en gång o det beodde på söt frukost. Prova att ta om socket fastande så blir det mer rättvisande. Jobbigt m ditt låga blodtryck.

Ja jag åt rostade mackor med marmelad på ca 30 min innan de tog sockret. Och sen så äter jag ju glutenfritt oxå så det höjer nog sockret extra. Men det är nog bara bra att jag slutar med socker ändå. Jobbiga är nu att bästa för lågt blodtryck och högt socker är motion. Men när jag går för mycket så får jag känningar av foglossningar, så jag kan inte gå för mycket. Bara att kämpa sista tiden, bara ca 8 veckor kvar ändå.
  • Frazze
    Jag är bara jag skrev 2016-07-14 12:55:29 följande:

Ingen konstig sjukdom och jag har inga symptom alls från den som gravid vilket är vanligt. Nästan första tecknet att jag inte märkte min sjukdom. Desto mer trist då att må så illa av att vara gravid. Fick mer migränmedicin, men tar dem väldigt sparsamt. Bor långt från Sthlm och ingen läkare nånstans kan få mig pigg så länge migränen håller i sig. Kan bara hoppas den går över för jag mår ju bra f.ö så då skulle jag kunna aktivera mig igen. Våra djur börjar nog undra var jag håller hus.  Kram!

Så skönt att höra ifrån dig! Jag undrar hela tiden om hur du mår Det är så tråkigt att du ska må så dåligt under din graviditet nu när det äntligen har gått vägen. Och bry dig inte om såna läkare som du fick där på spec mvc! Vad F*N rent ut sagt vet hon om att ha kämpat så otroligt för att bli gravid och få ett barn? Är inte det alla människors rätt att kunna få bli föräldrar, hur det än går till? Det är väl inte hon som behöver lida och må dåligt av det? Äh kom på nåt spydigt att säga till nästa gång om hon har mage att skälla ut dig igen (subba) Min läkare på spec mvc ser lika snäll ut som han är! Jag tog upp precis ALLT som jag var orolig för och han sa att då kollar vi upp det då! Done and dusted bara så! Inga protester eller något! Såna ska läkare vara, annars har de fel yrke! Speciellt om man jobbar med hormonstinna gravida kvinnor! Man vet ju aldrig hur en sån kan reagera?

Vilken vecka är du i nu?

Jag hoppas att du kan få migränen under kontroll, så att du kan få njuta lite innan pyret kommer.

Stor styrkekram från mig
  • Redan47

Instämmer med frazze till dig jag är bara jag! Njut av att du bär på erefterlängtade bebis, krämpor och motgångar har du klarat förut, du fixar detta galant oxå! STollar finns det i alla skrån! Kram

• pink lily

Äntligen, äntligen, äntligen! Vår dotter är född, hon är helt underbar<3 . Vi är så tacksamma för att ED finns som ett alternativ, även om man måste åka utomlands för att få den hjälpen, och för att Dr D utvecklat en behandlingsplan för oss som gjorde att vi lyckades på första försöket. Gravid för första gången vid 46 år. Ett mirakel! Som så många andra sagt tidigare, ge inte upp sök hjälp!

• Frazze

Åh GRATTIS Pink lily! Så underbart att höra att allt gått bra och att din lilla snutta äntligen finns i din famn. Får mig bara att längta ännu mer efter vår lilla klimp! Stort lycka till nu med allt. Kram

• Redan47

Pink : jag ryser av glädje att få ta del av denna underbara nyhet!!!! Grattis! Det är mirakel att få det lilla knytet i famn. Hur blev det, berätta gärna din upplevelse av målgången, när du orkar. Varm kram

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus