• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze
    Micro skrev 2016-07-20 20:41:44 följande:

Ul idag, gravid i v 7+2:))

Aaaaaaah är det sant? Grattis! Håller tummarna för att allt går bra! Kram
  • Frazze

Är det inte helt fantastiskt att man mitt i den klibbigaste och äckligaste värmen ska få världens förkyldning? Varför skulle detta ske? Jag har klarat mig hela tiden medans alla i skolan hade influensa och satt runt mig hostades och snörvlandes, men NU när min man äntligen ska ha semester så blir jag sjuk och drt verkar vara en sån där som smittar snabbt för min man är redan på g att bli sjuk han med.

Jag brukar ju alltid riva färsk ingefära (ganska mycket) med honung och citron i hett vatten. Men jag läste att för mycket ingefära inte är bra! Vad har ni hört om det? Jag kör honung och citron så länge och en kopp på kvällen med lite riven infefära i.

• Frazze

Så där! Fortfarande ej helt kurerad från denna hemska förkyldning i denna värme, men ändå bättre än jag har vart.

Imorgon så bär det av till Gekås i Ullared för att inhandla det mesta till bebis kommer. Alltså tvättlappar, amningspads och ja vad där än finns. Amningskudde har jag hört är bra att ha och att det finns bra billiga där så det kan nog hända att en sån slinker med. Är det någon som har bra förslag på vad man behöver när man är på BB eller när man precis kommer hem därifrån? Skötbord, blöjor, tvättlappar, kläder, filtar, handdukar, badbalja, salva för stjärten har vi redan den bästa! Finns inte här i Sverige tyvärr! Vad mer? Kasta förslag på mig! Vi har INTE EN PINAL, så ALLT behöver köpas.

Ha det gött! Kram

• Snart lycklig
    Frazze skrev 2016-07-25 10:02:47 följande:

Så där! Fortfarande ej helt kurerad från denna hemska förkyldning i denna värme, men ändå bättre än jag har vart.

Imorgon så bär det av till Gekås i Ullared för att inhandla det mesta till bebis kommer. Alltså tvättlappar, amningspads och ja vad där än finns. Amningskudde har jag hört är bra att ha och att det finns bra billiga där så det kan nog hända att en sån slinker med. Är det någon som har bra förslag på vad man behöver när man är på BB eller när man precis kommer hem därifrån? Skötbord, blöjor, tvättlappar, kläder, filtar, handdukar, badbalja, salva för stjärten har vi redan den bästa! Finns inte här i Sverige tyvärr! Vad mer? Kasta förslag på mig! Vi har INTE EN PINAL, så ALLT behöver köpas.

Ha det gött! Kram

Babynest, av större modell, GULD värt! (Vi har haft ett vitt med guldbokstäver på ena sidan, kommer inte ihåg vad det står, men av större modell.) Perfekt i soffan, mellan er i sängen, i bebisens spjälsäng etc. Bra också när barnet börjar vilja vända sig över till mage på natten, det kilas fast några veckor till, så slipper man den oron. Hade vårt till ca 8 månaders ålder om inte längre.
  • Redan47

Du behöver egentligen inte mycket hemma alls. Jg skulle satsa på en bärsjal i trikå. Som du tar med i BB väskan. Börja träna nu med en kudde tex. Youtube klipp wrap Your baby.. Wrap you in Love super bra hemsida tex.

Mina tips är inte i någon ordning och inte nödvändigtvis passande på din Gekås inköpslista....:

Bröstvårdscreme att ta med redan på BB. Om du behlver pumpa så är det guld att smörja brösten då det sliter lite extra och kan göra ofantligt ont. Även i början när liten tuttar dygnet runt.

Amningspaddar inte säkert du komma behöva , det skulle jag lugna mig med. Vi använder Tvättlapparna Ikeas små frotté (på barnavd. ) till allt... Att torka med, ha på axeln, kroppen, sovnusse... Jag bar lapparna innanför mina kläder, efter jag tvättat dem förstås, för att de skulle få min doft på.
    Och liberos våtservetter för det kommer kuponger i massor...bra kvalité.

Laga/köpa matlådor! Så det finns att bara värma. Så skönt att kunna få riktigt mat utan att behöva lägga ner tid på inhandling o tillredning. Du kommer vara trött ändå. Och skönt att slippa tänka på det för er båda.
    Det var verkligen underbart för oss, jag är så tacksam för det rådet jag fick och följde. Tyckte det va underligt...

Jag rek att hyra babyskydd från tex IF. Vi är jättenöjda. Ny fräsch stol som vi bara hyr så länge vi använder den sedan byter man upp sig till barnstol.

Ett fårskinn babyliggskinn skulle jag köpa eller önska mig! Jätteskönt i vagnen, sängen, soffan året om, hela uppväxten! Mina ligger just nu i 30grad värmen nakna på sina skinn i vagnen och blir inte svettiga ens.

En liten fleece overall att ha i vagnen till hösten/ vintern.

Babyfiltar, använder vi mycket, olika värmning på, bomulls och i ull. Idag så betingar de vila till sina filtar. Lite gosfaktor oxå!

Ett nest absolut, tycker jag oxå. Det har jag saknat, blev aldrig av att köpa....eller göra.

Amningsbh och amningslinne odyl skönt det finns säkert billigt på gekås, annars rek Boob.se handlar på deras rea bara.

Fixa praktiska saker nu så du kan koppla av! Alternativt gör det nu/sedan via internet shoppa. Inte jaga runt i värmen o nu sista veckorna!!! Var rädd om dig!

Gravidförsäkring oxå, om du inte skaffat det. Trygghansas super.

Tänk så nära det är nu!!!!!

• Frazze

Tack för alla tips! Ja vi hade nog inte tänkt oss ett babynest först i och med att vi inte kommer kunna ha liten mellan oss i sängen. Min man är så lång och stor att han tar halva min säng oxå och jag vet inte hur många gånger jag fått en armbåge i pannan

Jag hade mer tänkt en sån säng intill min sida som är öppen, men det klart att då behövs nog babynest ändå. Sen som ni skrev på soffan är det ju guld!

Ja såna små handdukar att torka med har jag redan lagt på listan och små snuttefiltar etc. Det blir nog en bra shopping under dessa dagar. Vi ska stanna över och handla över 2 dagar

Ja tänk att luten ska komma till oss snart! 46 dagar till bf om denna lilla kludd kan vänta så länge Kram på er!

• Redan47

Frazze mfl: rek oxå att gå in på nätet & beställa gratis babyboxar. Tex apotek hjärtat, jättefin med bra grejer. Bla våtservetter tvål reklam artiklar . Liberoboxen. Lloyd apotek. Kronan.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus