• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze
    pink lily skrev 2016-06-11 09:48:18 följande:

Planerat snitt om lite drygt en månad. Inte kunnat dra ner något på immunbehandlingen, känner att kroppen börjar bli lite "medicintrött". Bara att bita ihop, snart där ... Dock försöker vi glesa ut IL-droppen till 200 ml c var 14:e dag, men mer Går inte. Lillan har fixerat huvudet nere i bäckenet och det verkar hjälpa lite mot foglossningen.

Oj vad tiden går, är dina flickor redan så stora :) Längtar så till att få träffa vår dotter. Känns fortf overkligt ibland att vi ska bli tre, fastän hon påminner oss med sparkar då och då.

Frazze, jag har inte fått bristningar på magen, än ... Men, däremot en del undertill på brösten, konstigt ställe! Äter en massa fiskolja, och min hud har blivit så mkt smidigare och fin i o m det. Tydligen bra för hormonerna också.

Grattis rosen 76! Så härligt med bebis i famnen :)

Ja jag kan inte klaga på mina hormoner under graviditeten! Allt som var fel innan verkar ha rättat sig till liksom. Vad min man tycker om humöret är en annan femma Tar oxå omega 3 vet inte om jag tar tillräckligt dock, men det lär vi väl se. Jag bryr mig inte så länge denna lilla korv kommer till oss hel och frisk så att jag får pussa och krama! Åh stackars bebisfötter som lär ligga risigt till! Pussa bebisfötter är väl det bästa ändå?

Tänk 4 veckor kvar för dig? Hur snabbt kommer inte det att gå? Vi som just sa att vi har ca 12 v kvar och tyckte det var lite.

Vad har ni alla för tankar om barnvagn och så? Vi kollar Emmaljunga med det största(högsta) chassit. Vi har inte så mycket annat val då min man är så lång och inga andra chassin går att höja handtagena så högt. Han gillar Super viking och jag edgen. Busen fick välja och sparkade hej vilt när jag nämde super viking. Så super viking it is antar jag
  • Redan47

Rosen: äntligen !!! Så varmt grattis så fantastiskt glädjande! Förstår lyckan är total.

• pink lily

Kan ni hjälpa mig reda ut progesteronprovsvaren från werlabs, snälla ?

Det står i provresultatlistan i ? min journal? att resultatet från juni är: >190* nmol/L

I en specifikation till provsvaret på progesteronprovet står det att:

* Provet späddes 1:5, värdet blev 315 nmol/L Referensintervall beror på menscykel. Se www.anvisningar.se eller kontakta lab.

Jag tog även ett progesteronprov i slutet av maj.

Det stod i provresultatlistan i ? min journal? att resultatet var: >190* nmol/L

I en specifikation till provsvaret på progesteronprovet stod det då att:

* Provet späddes 1/10. värdet blev 198. Referensintervall beror på menscykel. Se www.anvisningar.se eller kontakta lab.

Är de exakta värdena från provsvaren i maj och i juni verkligen jämförbara?

Proverna späddes ut med olika mängder ju?

Och, varför späddes de ut med olika mängder?

Jag har inte hittat svar på mina frågor angående utspädning och exakta progesteronvärden på www.anvisningar.se

Tror att det är vi på familjelivs olika trådar som pressat labbet att ange exakta progesteronvärdena, och inte bara >190* nmol/L, när det är högre värden. Men, man måste ju förstå värdena oxå ... Werlabs har skickat frågan vidare, men behöver svar asap ...

Tack:)

• Frazze

Verkar bli ännu en sömnlös natt för att näsan är täppt. Koksaltösningsspray funkar inte alls märker jag! Men busen är nöjd och lever rövare där inne och det är det enda viktiga! Var på MVC igår och mätte magen. På 19 dagar hade livmodern växt 4cm så nu ligger vi utmed översta strecket! Hjärtljuden var fina! Blodvärdet upp från 118-125. Blodsocker 5.4 och blodtrycket 55/100 kan inte bli bättre sa vår bm.

• Redan47

Pink: nej kan inte bidra...

Frazze: va härligt att det är en graviditet som är normal ! Nästäppa .., prova ligg högre upp m huvudet oxå. Nästäppa försvinner ej med saltet men fuktar slemhinnorna. Vilket oxå lindrande.

• Frazze
    Redan47 skrev 2016-06-15 09:47:11 följande:

Pink: nej kan inte bidra...

Frazze: va härligt att det är en graviditet som är normal ! Nästäppa .., prova ligg högre upp m huvudet oxå. Nästäppa försvinner ej med saltet men fuktar slemhinnorna. Vilket oxå lindrande.

Ja jag sitter upp nästan och sover. Men då kan jag inte ligga på sidan vänstersidan som alla säger ska vara så bra. Min högra näsgång är felformad så dem är bara som ett smalt streck, blir det lite täppt så kommer inget syre in. Ligger jag då på v-sida så täpps v-näsgång till och även höger så då är det kört! Rygg halvsittandes it is! Men nu regnar det bort det sista av pollen oxå, så då blir det kanske liiiite lättare med!
  • woo

Hej alla!
    Jag smyger ju runt här och läser om både mot och medgångar krämpor besvär och glädje,
    Detta blir kanske långt ursäktar mig redan nu.

Jag hoppas verkligen kunna få vara aktiv i denna tråd i Aug om allt går som vi vill...
    Har gått på medicin som ska krympa mina myom vilket gett kanon resultat!
    Donator hittad väldigt bra kontakt med dem många samtal mm mm har det varit och lär väl bli ännu mer nu när det äntligen är på g!
    Detta är ju en helt ny värld för mig har gjort 10 IVF fast jag vet att detta är mycket mindre påverkan på kroppen om man bara ser till behandling,så är det så mycket annat som jag tänker på funderar över man vill att allt ska stämma vad kan man göra för att öka oddsen osv ja ni förstår säkert hur jag menar.

Slutet på Juli är det bokat är nervös tänker mycket på att man måste vara galen som inte gett upp efter alla nederlag då tänker jag mest dom själsliga ärren efter missfall och misslyckade IVFer.
    Men ni här har verkligen gett mig hopp om att man får vara en galen barnlängtande (kärrnig) 49år strax.
    Vi bor likt Jag är bara jag på ett ställe i vårt avlånga land där man INTE får barn efter 25-27 max.
    Menar inget illa om personerna i sig det är bara att man inte ens pratar om barnlöshet det ordet finns inte alltså finns ej barnlös än mindre i ordboken.
    Vilket för mig blir konstigt är rån Sthlm från början där många skaffar sitt första efter 40 inget konstigt.

Så är det nån av er som har lite råd och tips till en gröngöling inom ED så tar det tacksamt emot för från att det varit väääldigt focus på ägg kvalitet ålder mm så är det nu min livmoder som står i rampljuset?!

Tackar på förhand och Kram på er allihop extra Kram till Snart Lycklig du är en av dom som hållit min dröm att få barn vid liv {#emotions_dlg.flower}Hjärta

• TyckOmMig

woo-välkommen vännen jag finns här har gjort tre ED försök i Riga varav alla lyckats har alltså två tvillingpar födda 2013 och 2015 dock detta försök/denna graviditet fäste inte bägge utan väntar ett barn denna sista graviditet då mina embryon nu är slut i frysen.
    Är i v 11+4 BF den 31/12 och är 49 år!

• Redan47

Woo välkommen! Jag kom i mål efter 10äd försök, nu 49år. Det blev enäggstvillingar, helt otroligt. Jag kommer inte göra syskon försök, känns som det räcker med dessa två! De är mina drömmar, jag lyckades, leva min dröm!
    Jag skiter fullständigt vad andra tycker. Jag är uppfylld av kärlek av detta, det räcker för mig! Men visst, det var tungt att skörda alla minus och gå igenom o analysera. Min motgång var min slemhinna.

• Frazze
    TyckOmMig skrev 2016-06-15 14:52:32 följande:

woo-välkommen vännen jag finns här har gjort tre ED försök i Riga varav alla lyckats har alltså två tvillingpar födda 2013 och 2015 dock detta försök/denna graviditet fäste inte bägge utan väntar ett barn denna sista graviditet då mina embryon nu är slut i frysen.

Är i v 11+4 BF den 31/12 och är 49 år!

Då kanske du får på samma dag som min man är född då! Han skulle kommit 19e mars men beslöt sig för att komma ut den 1a jan!
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus