• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze
    trex2013 skrev 2017-01-29 16:57:23 följande:

måste rådfråga er om någon vet.fick i dag höra av en vän att hennes väninna verkligen hamnat i en mardröms situation. hon är helt förstörd stackars kvinna.hon har länge kämpat med ÄD och tillslut lyckats efter några år och födde en bebis för någon vecka sedan. hon har knappt haft hjälp av pappan under graviditeten och han har nu (vet inte om de är gifta) blivit totalt galen (bipolär) och vill nu separera och ta vårdnaden ifrån henne eftersom det är hans barn genetiskt!Jag undrar om han verkligen kan vinna ett sådant mål?på kliniken skriver man ju båda på papper och det är väl bindande juridiskt?han kan väl aldrig ta ifrån henne barnet? snacka om mardröm!!

Men hjälp! Vilken sjuk jävel!!!! Hur kan man vara så sjuk och höra mågot sådant? Nu när de verkligen borde njuta av liten och ha det mysigt så förstör han hela babytiden. Jag hoppas att allt går bra för din vän.
  • dreamz
    woo skrev 2017-01-28 17:41:42 följande:

Hej på er! Var ett tag sedan jag var inne här. Legat inlagd har proppar i lungor mm mm.... Skulle behöva rådgöra med er ang bra bättre bäst gravid försäkring. Känner att det är viktigt att ha men har noll koll!

Trevlig fortsatt helg på er. Kram

Woo! Skönt att höra ifrån dig!

Men.usch ajaj e de bättre nu?

Vad gällande försäkringar så ansåg vi att Betal länsförsäkringar va den bästa rör oss. Dels för att vi har nästan allt där och dels för att den täcker så bra om det skulle hända något. Barnet när det föds blir även försäkrat tom till sin 6 månadersdag. Sedan får man 500kr rabatt på första året på barnförsäkringen.

Kram och krya på dig Woo!
  • dreamz
    trex2013 skrev 2017-01-29 16:57:23 följande:

måste rådfråga er om någon vet.fick i dag höra av en vän att hennes väninna verkligen hamnat i en mardröms situation. hon är helt förstörd stackars kvinna.hon har länge kämpat med ÄD och tillslut lyckats efter några år och födde en bebis för någon vecka sedan. hon har knappt haft hjälp av pappan under graviditeten och han har nu (vet inte om de är gifta) blivit totalt galen (bipolär) och vill nu separera och ta vårdnaden ifrån henne eftersom det är hans barn genetiskt!Jag undrar om han verkligen kan vinna ett sådant mål?på kliniken skriver man ju båda på papper och det är väl bindande juridiskt?han kan väl aldrig ta ifrån henne barnet? snacka om mardröm!!

Måste fråga om han får hjälp för sin bipolära sjukdom?

Men svar på frågan så nej han kan inte ta barnet ifrån henne. Hon är mamma på pappret.
  • trex2013
    Milla2016 skrev 2017-01-29 20:14:04 följande:

Enligt svensk rätt är det alltid den kvinna som föder ett barn som är barnets mor även i rättslig mening. Moderskapspresumtionen gäller också för det fall barnet har blivit till genom en äggdonation. Det rättsliga moderskapet uppstår vid barnets födelse och registreras i folkbokföringen från och med barnets födelsedatum (lag [2006:351] om genetisk integritet m.m. och 1 kap. 7 § FB).

Ovanstående från Skatteverkets hemsida. Han har ingen laglig rätt att ta barnet ifrån henne endast pga ÄD.

tusen tack milla för infon! dock så glömde jag skriva att hon for hem till Aten för att föda barnet men hon bor ju i Sverige.då blir det väl annat som gäller rörande det juridiska antar jag? men som sagt hon bör kontakta advokat på en gång. 
  • Redan47
    woo skrev 2017-01-28 17:41:42 följande:

Hej på er! Var ett tag sedan jag var inne här. Legat inlagd har proppar i lungor mm mm.... Skulle behöva rådgöra med er ang bra bättre bäst gravid försäkring. Känner att det är viktigt att ha men har noll koll!
    Trevlig fortsatt helg på er. Kram

Ta flera.
    Trygg-Hansa bäst utdelning.
  • supertjejen

Hej! Följer lite här och måste heja på och gratulera alla er som kommit imål och långt på väg!
    Vi har ett litet plus, men det är svårt att tro på och en och en halv vecka till tidigt ul.
    MEN! Jag kommer att få brist på prontogest, progesteron för injektioner! Har ni fått utskrivet nån motsvarighet i Sverige eller har nån över? Bråttom!

• dreamz
    supertjejen skrev 2017-02-06 13:42:45 följande:

Hej! Följer lite här och måste heja på och gratulera alla er som kommit imål och långt på väg!

Vi har ett litet plus, men det är svårt att tro på och en och en halv vecka till tidigt ul.

MEN! Jag kommer att få brist på prontogest, progesteron för injektioner! Har ni fått utskrivet nån motsvarighet i Sverige eller har nån över? Bråttom!

Om du kommer från serum kliniken så skickade dem det till mig express via dhl. :) kom på typ två dagar :)
  • dreamz
    supertjejen skrev 2017-02-06 21:51:10 följande:

Ja det är serum, det låter jättebra! Och penny har svarat- så skönt med en bra klinik!

Japp! Jag gick precis in i V 20 efter har varit på Serum <3
  • Frazze

En fråga här! Ni som haft problem med tunn slemhinna innan vad har ni fått för något för att hjälpa den bli tjockare?

Jag fick ju tillbaka mensen dagen innan nyårsafton och har haft den en gång till efter det. Den har ju inte vart riktigt som innan graviditeten då min slemhinna blev väldigt tjock och fin. Igår var jag hos gyn och han sa att jag har väldigt tunn slemhinna och att det förmodlugen kommer att dröja ett bra tag innan jag får mens igen

Jag är ju i tidig övergångsålder, men hade inte räknat med att det skulle gå utför så mycket på ett enda år han sa att om vi skulle försöka bli gravida så skulle vi absolut inte vänta utan helst köra direkt! Ha ok då!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus