• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • TyckOmMig
    Blomman701 skrev 2015-06-27 13:55:40 följande:

Åh vilket kämpande det är att få till amning och livet! Har knappt ork att leva, eller jo det har jag men jag är så rysligt trött på att allt ska kännas motigt! Är det inte psykosvärmor så är det amningen. Hoppas dock att ändringen med tillägg i nappflaskan istället för kopp gör att lilltjejen går upp i vikt. Känns som att jag är en dålig mor som inte får till rätt mängd med mjölk, amningsjouren ska ringas på måndag!

Hoppas det är bra med alla blivande mammor och bebisar! :)

Ge inte upp vännen amningen kan gå upp och ner-trots jag denna gång fick uppleva /vara med om kejsarsnitt och tvillingarna är födda så pass tidigt i v 33+0 så suger dom väldigt aktivt och bra pumpa är inte jätteskoj men ett måste komplement då det är 8 mål på ett dygn mina ska sondas och erbjuda bröstet!
    Jag får ställa klockan nattetid var tredje timme nu när vi äntligen är hemma underbart men dock-sondningen tar ca 20/40 min byte av blöjor och lite mys gos-dubbelammar för att vinna tid och tycker det funkar utmärkt men helst hade jag sett att det inte blev så här utan att igångsättningen den 13/7 v 37+0 stod fast.Livet blir inte alltid som man tänkt sig men jag ska absolut inte klaga för det gick ändå så bra pigga stabila stora gossar för tiden och inga komplikationer.Flaskmata istället för mata med kopp fick jag erfara förra gången med tvillingflickorna att det underlätta betydligt...Däremot tröttheten den kan kännas övermäktig ibland inatt somnade Valentin inte vid sondningen vid kl 23 utan var småorolig ända fram till kl 02.30 så det blev inte mkt sömn fram tills nästa mål-då får man vara glad över att bara en av minigossarna behövde tröst!
  • Ananda Balaganapati

JZ79 trist med migrän,hoppas det släpper nu när du är ledig...  
    Blomman  701, vilken kämpe du är... Håll ut
    Kram på er

• MillaQ2

Jz för mig har det ofta hjälpt m lite kaffe, det drar ihop blodkärlen i huvudet (när man får migrän vidgas de). Man ska ju inte dricka så mycket kaffe men en kopp är ju ingen fara.

Hoppas det blir bättre!

• Kakolina
    Ahavamaria: 43 år. Embryodonation, frysåterföring. Beräknad bf 4/5-15, dottern kom 21/4. Piss o skit tillstånd i stort sett hela graviditeten, men en oerhört smidig o lättvindig vaginal förlossning. Har genetisk syster född 15/4 2012. Den graviditeten var väldigt bra, men förtidig bf och igångsättning gjorde mos av mig. Ava Clinic Riga barn. BB Näl, båda gånger mycket nöjd med personal och resurser.
    Bullenochgrisen: 25 år och gravid genom äd i vecka 35. BF 19 Juli. Inga tidigare IVF försök, blev gravid på första försöket med äd ( ett två dagars embryo) via ks Huddinge. Medicin vid ET: Lutinus och Progynon. Har hittills haft en bra graviditet, mådde pyton til vecka 17 men efter det så har allting rullat på Med värden och blodtryck, inga direkta gravidkrämpor förutom sammandragningar. Väntar en flicka :)
    MillaQ2, 43 år, flera MF efter "naturlig" befruktning, 1 MF v 8 efter IVF m egna ägg, 2 ÄD utan graviditet (en färsk, en frusen), gravid på 3e ÄD (frusen) IVF Riga, (Levaxin denna gång) BF 31/7, planerat snitt 22/7, moderkaka långt ner plus ett tidigare snitt. Har två pojkar 11,14 år. Min nuv sambo har inga barn.Det tog tre år för oss att komma hit (v33 nu) men hade flera dödsfall i familjen som troligen förlängde tiden. Vet ej kön på denna, är bara lyckliga för ett barn oavsett :)
    Snart lycklig, 49 år, tidigare återfört 26 st toppenembryon med egna ägg, endast ett tidigt missfall, gravid vid 1:a ÄD (Aten, Life Clinic, Dimitri), stark immunsupport, bf 13/8 ändrat till planerat snitt omkring den 23/7 pga av placenta previa=täcker för hela utgången, först var det trillingar, sedan tvillingar, men till slut nu endast ett barn (flerbörd avstannade i vecka 8+), vet ej kön. Inga barn sedan tidigare. Sambo två vuxna barn sedan tidigare. 
    zaq1234 42 år, har försökt i 7 år, har gjort tre IVF i Sverige, MA på gång nr 2. 3ÄD  på IVFRiga, ÄD 2 MF, men gång 3 lyckades det, nu BF 1 aug. Har ett biologiskt barn på 7 år. 
    HRE, 46 år - väntar tvillingar! 6 IVF med egna ägg och 3 ÄD, gravid på 4:e. Tidigt dubbelmissfall IVF nr 2. Försökt bli gravid i 4 år, först med pojkvän och nu själv. Fått donerat ägg av min syster. BF 22 november, men har bestämt de kommer i oktober;.)
    Redan47, 49 år, 10ÄD, 21år 0 26 år vuxna tjej o kille, i tidigare relation. Har inte blivit gravid sedan dess....längtan väcktes på allvar tillsammans m min nuvarande man, och vi bestämde oss det ska gå. BF 27/11, enäggstvillingar,  men det blir tidigare, hur vi mår kommer bestämma datum, men senast v39. 
    JZ79, 36 år, gravid efter 5 års längtan och kämpande.. Vi har både manlig och kvinnlig faktor som gjort vi inte blir gravida. 2 ivf på Sahlgrenska utan ET. 1 ÄD i Åbo och sedan till slut hysto och dubbeldonation hos Penny. BF 12 januari 2016. Inga barn sedan tidigare, första gången gravid någonsin :)
    Missne: 44 år, gravid efter 12 års kämpande. Har gjort många IVFer i Sverige som ej lyckats. Immunologisk utredning våren 2014 hos Dr D visade på immunologiska orsaker. Första ÄD på AVA Riga i april 2015 lyckades. En av två fastnade. BF 15 januari 2016.
    Weeme, 44 år, gravid efter 2,5 års kämpande denna omgång. 4 tidigare MA efter naturlig graviditetsstart, efter 3 MA visade det sig att jag hade hög ämnesomsättning. Efter medicinering fick vi en dotter. Sedan var äggen för gamla för på alla år blev det bara ett MA trots att jag tidigare blev lätt gravid så vi beslöt göra ÄD i Riga. Hade tur och blev gravid på första försöket, ett insatt embryo. BF december -15
    Kakolina, 39 år, gravid efter ÄD på Island, efter första insättningen av ett tvådagarsembryo den 15 maj. Diagnosticerad med förtidigt klimakterium vid 37. Inga IVF-försök. Inga tidigare barn. Singel med kompis som spermadonator. BF 3 februari 2016.
  • Kakolina
    Ahavamaria: 43 år. Embryodonation, frysåterföring. Beräknad bf 4/5-15, dottern kom 21/4. Piss o skit tillstånd i stort sett hela graviditeten, men en oerhört smidig o lättvindig vaginal förlossning. Har genetisk syster född 15/4 2012. Den graviditeten var väldigt bra, men förtidig bf och igångsättning gjorde mos av mig. Ava Clinic Riga barn. BB Näl, båda gånger mycket nöjd med personal och resurser.
    Bullenochgrisen: 25 år och gravid genom äd i vecka 35. BF 19 Juli. Inga tidigare IVF försök, blev gravid på första försöket med äd ( ett två dagars embryo) via ks Huddinge. Medicin vid ET: Lutinus och Progynon. Har hittills haft en bra graviditet, mådde pyton til vecka 17 men efter det så har allting rullat på Med värden och blodtryck, inga direkta gravidkrämpor förutom sammandragningar. Väntar en flicka :)
    MillaQ2, 43 år, flera MF efter "naturlig" befruktning, 1 MF v 8 efter IVF m egna ägg, 2 ÄD utan graviditet (en färsk, en frusen), gravid på 3e ÄD (frusen) IVF Riga, (Levaxin denna gång) BF 31/7, planerat snitt 22/7, moderkaka långt ner plus ett tidigare snitt. Har två pojkar 11,14 år. Min nuv sambo har inga barn.Det tog tre år för oss att komma hit (v33 nu) men hade flera dödsfall i familjen som troligen förlängde tiden. Vet ej kön på denna, är bara lyckliga för ett barn oavsett :)
    Snart lycklig, 49 år, tidigare återfört 26 st toppenembryon med egna ägg, endast ett tidigt missfall, gravid vid 1:a ÄD (Aten, Life Clinic, Dimitri), stark immunsupport, bf 13/8 ändrat till planerat snitt omkring den 23/7 pga av placenta previa=täcker för hela utgången, först var det trillingar, sedan tvillingar, men till slut nu endast ett barn (flerbörd avstannade i vecka 8+), vet ej kön. Inga barn sedan tidigare. Sambo två vuxna barn sedan tidigare. 
    zaq1234 42 år, har försökt i 7 år, har gjort tre IVF i Sverige, MA på gång nr 2. 3ÄD  på IVFRiga, ÄD 2 MF, men gång 3 lyckades det, nu BF 1 aug. Har ett biologiskt barn på 7 år. 
    HRE, 46 år - väntar tvillingar! 6 IVF med egna ägg och 3 ÄD, gravid på 4:e. Tidigt dubbelmissfall IVF nr 2. Försökt bli gravid i 4 år, först med pojkvän och nu själv. Fått donerat ägg av min syster. BF 22 november, men har bestämt de kommer i oktober;.)
    Redan47, 49 år, 10ÄD, 21år 0 26 år vuxna tjej o kille, i tidigare relation. Har inte blivit gravid sedan dess....längtan väcktes på allvar tillsammans m min nuvarande man, och vi bestämde oss det ska gå. BF 27/11, enäggstvillingar,  men det blir tidigare, hur vi mår kommer bestämma datum, men senast v39. 
    JZ79, 36 år, gravid efter 5 års längtan och kämpande.. Vi har både manlig och kvinnlig faktor som gjort vi inte blir gravida. 2 ivf på Sahlgrenska utan ET. 1 ÄD i Åbo och sedan till slut hysto och dubbeldonation hos Penny. BF 12 januari 2016. Inga barn sedan tidigare, första gången gravid någonsin :)
    Missne: 44 år, gravid efter 12 års kämpande. Har gjort många IVFer i Sverige som ej lyckats. Immunologisk utredning våren 2014 hos Dr D visade på immunologiska orsaker. Första ÄD på AVA Riga i april 2015 lyckades. En av två fastnade. BF 15 januari 2016.
    Weeme, 44 år, gravid efter 2,5 års kämpande denna omgång. 4 tidigare MA efter naturlig graviditetsstart, efter 3 MA visade det sig att jag hade hög ämnesomsättning. Efter medicinering fick vi en dotter. Sedan var äggen för gamla för på alla år blev det bara ett MA trots att jag tidigare blev lätt gravid så vi beslöt göra ÄD i Riga. Hade tur och blev gravid på första försöket, ett insatt embryo. BF december -15
    Kakolina, 39 år, gravid efter ÄD på Island, efter första insättningen av ett tvådagarsembryo den 15 maj. Diagnosticerad med förtidigt klimakterium vid 37. Inga IVF-försök. Inga tidigare barn. Singel med kompis som spermadonator. BF 3 februari 2016.
  • Snart lycklig

Blomman701

TyckOmMig

zaq1234 42 år, har försökt i 7 år, har gjort tre IVF i Sverige, MA på gång nr 2. 3ÄD på IVFRiga, ÄD 2 MF, men gång 3 lyckades det, nu BF 1 aug. Har ett biologiskt barn på 7 år.

Redan47, 49 år, 10ÄD, 21år 0 26 år vuxna tjej o kille, i tidigare relation. Har inte blivit gravid sedan dess....längtan väcktes på allvar tillsammans m min nuvarande man, och vi bestämde oss det ska gå. BF 27/11, enäggstvillingar, men det blir tidigare, hur vi mår kommer bestämma datum, men senast v39.

Weeme, 44 år, gravid efter 2,5 års kämpande denna omgång. 4 tidigare MA efter naturlig graviditetsstart, efter 3 MA visade det sig att jag hade hög ämnesomsättning. Efter medicinering fick vi en dotter. Sedan var äggen för gamla för på alla år blev det bara ett MA trots att jag tidigare blev lätt gravid så vi beslöt göra ÄD i Riga. Hade tur och blev gravid på första försöket, ett insatt embryo. BF december -15.

• weeme
    JZ79 skrev 2015-06-27 10:35:35 följande:

Någon mer än jag som har mycket huvudvärk? v 11+3 idag, har mycket huvudvärk, igår gick det över i migrän.. Får inte ta min vanliga migränmedicin. Blodtrycket ligger bra. Jag dricker mycket vatten.. Någon som har nått tips?

Jag har migrän i vanliga fall till och från, vid mina graviditeter mer tyvärr. Speciellt om jag inte får vila/ sova ordentligt. Det jag gör om jag kan är sova, alvedon (hjälper i bland om jag kan ta det i rätt tid), lite kaffe, avslappning; en teknik mormor lärde mig med att koncentrerat tänka värken som en svart klump man flyttar ut från huvudet... Ispåse/ frysta ärtor/ kylpåse (har en med gele i ) som jag flyttar runt på huvudet, läste nyss också nacken det har jag inte provat. Äta mat. Jag hade precis migrän i går natt tills i natt men nu verkar det ha släppt. Tar alvedon men vet inte om det gör någon skillnad eller om det skulle hjälpt ändå. Tydligen är det vi som har migrän med aura som får värre vid graviditet, den andra sorten ska försvinna vid graviditet. Jag har aldrig upplevt aura vid migrän innan men en graviditet fick jag aura, synbortfall och blixtar så det är väl den sorten jag har.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus