• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • weeme

Pepp till er som har det jobbigt! Även om det är en kort period i ett långt liv känns det när man är mitt i det... Jag börjar redan bli frustrerad över att flåsa så fort jag rör mig som om jag har ett astmaanfall PG, samma visa alla graviditeter.

• Redan47
    weeme skrev 2015-06-28 22:31:05 följande:

Pepp till er som har det jobbigt! Även om det är en kort period i ett långt liv känns det när man är mitt i det... Jag börjar redan bli frustrerad över att flåsa så fort jag rör mig som om jag har ett astmaanfall PG, samma visa alla graviditeter.

Visst känns det frustrerande .... Jag flåsar såååå..... Det beror ju oxå på den ökade blodmängden.
    Det är ju en jätte biologisk omställning att vara gravid för kroppen, hela systemet. Min bm påminde mig att det är samma för 16åring som 48...
  • Blomman701

SL min skrutta var alllt från 12% till 20% mindre i tillväxten! Ut kom en pytte tjej på 46 cm och 2700 kilo. Fick förklarat att min kropp påverkar bebisen (är kort och nätt) samt att äd och ed barn ofta är mindre. :) Hoppas du får lite ro mitt bland allt det jobbiga och trots helvetisk gravidklåda samt foglossning är hon värd det!

• zaq1234

Frk röd..jag behövde inte springa så mkt på toa i början, men nu o de senaste veckorna så på nätterna springer jag ca 5 ggr, är sedan jättetörstig, ställer ju klockan för at ta levaxin kl 06,30..så trött är man sedan. Så att toa besöken minskar, de gör de nog inte

Förstår att det känns jobbigt för dig SL. Passa på att läsa böcker o se på film..det kommer du inte ha tid med sen på några år. Bra att de har dig under uppsikt o att du vet att det är max 3,5 vecka.

Jag själv känner lite oro för denna sista tid...alla ni som är före mig på listan har planerade snitt...jag känner att jag inte vet alls hur det ska bli..tycker att det verkar som de som inte har planerade snitt ändå slutar i snitt pga ngn komplikation....

Vilka har kontroller denna vecka då? Själv har jag ingen, nästa är nästa måndag, o sedan får jag gå varje vecka..har stark känsla av att min bm tycker jag springer där för ofta...fast jag går enligt deras standard....

• Redan47

Zaq dra inte slutsatser från sånt litet urval. Det bästa är vaginal förlossning både för dig o bebis. KS beslutas då det anser säkrast från fall till fall. Skit i att fundera vad din bm tror. Tar energi att va tankeläsare , vill du veta vad hon tycker, fråga. Om inte fortsätt gör det som känns bra för dig. Alla har inte empati o förståelse för våra resor och val. Jag tycker det är fint att höra från någon mer som har haft en okomplicerad graviditet som du ändå verkar haft! Det visar ju att det faktiskt funkar alldeles utmärkt oxå att göra ÄD. Så var stolt för din resa! Jag hoppas min blir okomplicerad oxå, och det är arbetslinjen oxå även i samarbete m spec Mvc läkarna. De är medvetna om riskerna och det kontrolleras, förebyggande. Vaginal är målet. Alla vet det är det bästa för mor o barn. Det finns en hel avhandling om det att läsa på nätet.
    Kontroll jag oxå nästa vecka eller .... Jo inget denna vecka!

• Snart lycklig

Bara för att vara gnälligast, så lägger jag till två jobbiga biverkningar som jag glömde nämna igår och som jag definitivt upplevt inatt, halsbränna och supertäppt. Känns som jag knappt sover om nätterna, är uppe och kissar typ 7-10 ggr!

Tack för pepp och info från er alla rara!

Zaq, oroa dig inte. Om allt ser bra ut är vaginalt att föredra. Var glad att du inte har några komplikationer och "go with the flow". Lätt att säga, men du förstår vad jag menar.

Är det ingen annan än jag som tycker det är väldigt tungt nu på slutet? (Idag v 34, 33+4.)

Denna vecka, två kontroller hos vanliga BM.

• Redan47

SL: det är första o sista trimestern som är tröttsammast på alla plan. I ditt fall desto jobbigare då din situation oxå är psykisk belastande. Du har svårt att leva helt avslappnat. Jag minns jag tog sem mina sista veckor m nummer två, det va jätteskönt, vila o va gravid. Men hade inga komplikationer annat än livet omkring mig.
    Ja, det är tungt! Du är normal!
    Haha ja nästäppa är min vardag fr starten så jag har glömt bort det är en biverkning. Äter små portioner för att undvika surt i hissen, och inte lägga mig direkt. Bebis din tar plats nu trycker på både uppe o nere. Kissnödig minns jag oxå kom tillbaka dygnet runt. Sov när du kan fördelat på dygnet. Och se till att fylla på med proteiner o energi. Kram idag har jag en trött dag, super trött.

• Snart lycklig
    Redan47 skrev 2015-06-29 12:38:44 följande:

SL: det är första o sista trimestern som är tröttsammast på alla plan. I ditt fall desto jobbigare då din situation oxå är psykisk belastande. Du har svårt att leva helt avslappnat. Jag minns jag tog sem mina sista veckor m nummer två, det va jätteskönt, vila o va gravid. Men hade inga komplikationer annat än livet omkring mig.

Ja, det är tungt! Du är normal!

Haha ja nästäppa är min vardag fr starten så jag har glömt bort det är en biverkning. Äter små portioner för att undvika surt i hissen, och inte lägga mig direkt. Bebis din tar plats nu trycker på både uppe o nere. Kissnödig minns jag oxå kom tillbaka dygnet runt. Sov när du kan fördelat på dygnet. Och se till att fylla på med proteiner o energi. Kram idag har jag en trött dag, super trött.

Puss och kram, vad gullig du är!
  • TyckOmMig

Redan47-ja hemsjukvården är personal från NEO som kommer hem till en må ons fre en liten stund service med att väga småttingarna kolla med billicheck ett mätverktyg som avläser hudens gulhet förmågan att bryta ner de röda blodkropparna så att billirubinet är i fas så de inte behöver sola går att göra även i hemmet special utbildade jättegoa människor som om värdet på billichecken är hög indikerar på behov av solning även kan ta blodprover i hemmet och just dessa tas i huvudet på de små-lättast att få bra resultat och minst lidande för dom små!
    Fram på morgonkvisten hade mina bus gossar lyckats dra ut sina sondar bägge två trots små sockar som extra säkerhet för att undvika just risken för detta men de lyckas med det ändå...ingen direkt fara för bägge ammar bra och maten har kommit igång så vikterna var godkända kan tom skippa sondmata dom just vid morgon fm målen då amningen är som rikligast då.Ett steg framåt mot resan till veckorna då de kan klara sig utan hjälp/stödmatning.

Vad det gäller att bebisar från ÄD/ED graviditeter skulle vara mindre stämmer inte i mitt fall då tvillingflickorna Charlise & Elisa var normala för gången tid och Valentin & Constantin hade ju just det som bonus att de hela tiden varit så stora för tiden som gjort att det var redo relativt tidigt att lämna sjukhusmiljön-är evigt tacksam gör det.

Visst är det extra tungt att vänta tvillingar men jag tvekade ändå inte en sekund då jag ju hade mina egna tvillingpojkar och visste att jag klarar det trots jag är ensamstående och som jag brukar skoja även enastående!

Livet är underbart trots sömnbrist och tidig förlossning med akut kejsarsnittet en erfarenhet rikare dock ingen direkt positiv sådan!

• bullenochgrisen

Oroa dig inte, min lilla ligger i säte nu i vecka 38, där av planerat snitt då vändningsförsöket ej lyckades i vecka 37. Hade mer än gärna fött vaginalt istället för snitt, är livrädd för snitt just pga. Att man är vaken när de skär och tar ut bebisen, obehagligt att bara tänka på det. Jag hade verkligen sett fram emot en vaginal förlossning, hade förberett mig med profylaxkurs, Tens apparat och kurser från Mvc, men nu får jag försöka ställa om mig inför ett snitt, vilket är otroligt svårt då det för mig känns som en besvikelse :(

zaq1234 skrev 2015-06-29 09:45:03 följande:

Frk röd..jag behövde inte springa så mkt på toa i början, men nu o de senaste veckorna så på nätterna springer jag ca 5 ggr, är sedan jättetörstig, ställer ju klockan för at ta levaxin kl 06,30..så trött är man sedan. Så att toa besöken minskar, de gör de nog inte

Förstår att det känns jobbigt för dig SL. Passa på att läsa böcker o se på film..det kommer du inte ha tid med sen på några år. Bra att de har dig under uppsikt o att du vet att det är max 3,5 vecka.

Jag själv känner lite oro för denna sista tid...alla ni som är före mig på listan har planerade snitt...jag känner att jag inte vet alls hur det ska bli..tycker att det verkar som de som inte har planerade snitt ändå slutar i snitt pga ngn komplikation....

Vilka har kontroller denna vecka då? Själv har jag ingen, nästa är nästa måndag, o sedan får jag gå varje vecka..har stark känsla av att min bm tycker jag springer där för ofta...fast jag går enligt deras standard....

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus