• Ännu en maktlös pappa

Ofrivillig pappa

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

• Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • yodi
    Ramborg skrev 2015-04-22 06:53:14 följande:

Om man ska vara krass så kommer nog barnet ha det bättre utan TS i sitt liv. Verkar inte vara världens pappamaterial.

• yodi
    ännu en orfvillig pappa skrev 2015-04-21 23:53:59 följande:

Alla ofrvilliga pappor därute!

har du haft sex med din flickvän o använt något preventivmedel och ändå blivit gravid så lämna tjejen illa kvickt om hon inte vill göra abort för din skull. 
    att göra en medicinsk abort i dagens Sverige är in princip riskfritt. älskar tjejen dig så respekterar hon din vilja att inte vilja bli pappa nu och gör det för din skull, så ni i framtiden kan få barn NÄR BÅDA VILL. LÄMNA LÄMNA LÄMNA om hon går emot din vilja, hur ska du kunna leva o älska någon som tvingar dig bli förälder! Hade din kvinna stannat med dig om du hade tvingat henne med ett sånt ansvar, tänk på de killar! vik aldrig ner er för sån skit, finns så mycket bättre fiskar i haven. 

och i fall killen älskar sin tjej så tar han dels sin del av ansvaret för att förhindra en oplanerad graviditet dvs använder sig av kondom samt respekterar hennes vilja att inte genomgå ett medicinskt ingrepp ( som faktiskt inte är riskfritt) enbart för hans skull.

hur ska tjejen kunna älska och respektera någon som inte gör något för att förhindra en graviditet utan lägger allt ansvar för skydd på henne för att sedan komma och kräva att hon genomgår ett medicinskt ingrepp som kan påverka hennes chanser att bli gravid i framtiden, för att han inte vill.

att vissa respekt och kärlek för sin partner går åt båda hållen.
  • Nightrod

tycker man borde få avsäga sig faderskapet och slippa barnet helt i dessa fall.
    Sedan bör man ju se till att någon eller båda är skyddade för att undvika sådant.
    Men har man ett muntligt avtal om att inget barn skall avlas trotts oskyddat sex så skall detta avtal hållas eller så skall fadern slippa medverkan eller represalier för detta.

Men idag så står folk inte för va d de säger för fem jävla öre så,

• yodi
    Nightrod skrev 2015-04-22 09:32:11 följande:

Sedan bör man ju se till att någon eller båda är skyddade för att undvika sådant.
    Men har man ett muntligt avtal om att inget barn skall avlas trotts oskyddat sex så skall detta avtal hållas eller så skall fadern slippa medverkan eller represalier för detta.

varför inte omyndighets förklara männen helt är det gäller sex biten.
  • JTo
    Nightrod skrev 2015-04-22 09:32:11 följande:

Tjaa eller så kan ju bara männen skydda sig lite bättre.
    När kvinnor blev gravida utan möjlighet att bestämma själva om dom skulle göra abort eller inte kämpade dom för rätten till preventivmedel, det kanske ni män också borde göra (fler förutom kondom alltså).
  • yodi

hur vore det om man i stället för att komma på lagar som skulle frigöra män från ansvar över huvud taget, ser till att p medlen för män som finns släpps på marknaden så att dom själva kan skydda sig.

eller är det just det ni inte är ute efter? ni vill knulla rundor utan att ens behöva tänka tanken på skydd, bara att skriva på en liten pappersbit så står kvinnan med hela ansvaret.

• molly50
    ännu en orfvillig pappa skrev 2015-04-21 23:53:59 följande:

Alla ofrvilliga pappor därute!

har du haft sex med din flickvän o använt något preventivmedel och ändå blivit gravid så lämna tjejen illa kvickt om hon inte vill göra abort för din skull. 
    att göra en medicinsk abort i dagens Sverige är in princip riskfritt. älskar tjejen dig så respekterar hon din vilja att inte vilja bli pappa nu och gör det för din skull, så ni i framtiden kan få barn NÄR BÅDA VILL. LÄMNA LÄMNA LÄMNA om hon går emot din vilja, hur ska du kunna leva o älska någon som tvingar dig bli förälder! Hade din kvinna stannat med dig om du hade tvingat henne med ett sånt ansvar, tänk på de killar! vik aldrig ner er för sån skit, finns så mycket bättre fiskar i haven. 

Men tror du på fullt allvar att en abort är något man gör hur lättvindigt som helst?
    Du menar alltså att din flickvän ska göra abort som preventivmedel bara för att du inte ville använda kondom?
    Försök tänka dig in i hennes situation.
    Om hon ville att du skulle sterilisera eller kastrera dig. Skulle du då göra det för henne skull?
    Om inte så tycker jag inte att du ska kräva av henne att göra ett ingrepp i sin kropp heller.
    Och om du ville ha barn,men inte hon. Skulle du då vilja att hon krävde att du skulle genomgå några av dessa ingrepp eller så skulle hon lämna dig?
    Om inte så gör då inte det mot henne heller.

En annan sak du bör tänka på är att detta inte drabbar din flickvän utan ditt barn.
    Det är barnet som får lida för att dess pappa,dvs du,inte är mogen nog att ta ansvar.
    Så om du lämnar och vägrar ta ditt ansvar så straffar du inte din flickvän utan ditt barn. Tänk på det!

Jag hoppas att du har lärt dig att ta ditt ansvar och skydda dig nu tills du är redo för att bli pappa.
    Och att du pratar med din nästa flickvän om hur ni ska agera ifall hon blir gravid. Innan ni har sex!
    Du kan inte komma med dåliga ursäkter som att du inte ville ha kondom för att du inte tycker att det är skönt den dagen ditt barn söker upp dig och undrar var du har hållit hus.
    För ja,det kan hända när barnet blir större.

Jag tycker du ska ta av dig offerkoftan för den klär dig inte.
    När du vägrade använda kondom så avsade du dig i samma stund också rätten att klaga när du gjorde tjejen gravid.
    Det är faktiskt helt och hållet ditt eget fel att du valde att ha oskyddat sex när du vet att du inte är redo för att bli pappa.
    Om du visste att din flickvän inte använde skydd vid den tidpunkten och ändå valde att inte använda kondom så får du faktiskt skylla dig själv.
    Mattias och Hannah.
  • Nightrod
    yodi skrev 2015-04-22 09:34:47 följande:
    varför inte omyndighets förklara männen helt är det gäller sex biten.
    Eller varför inte skjuta alla män vore väl enklast så
  • Nightrod
    JTo skrev 2015-04-22 09:37:35 följande:
    Tjaa eller så kan ju bara männen skydda sig lite bättre.
    När kvinnor blev gravida utan möjlighet att bestämma själva om dom skulle göra abort eller inte kämpade dom för rätten till preventivmedel, det kanske ni män också borde göra (fler förutom kondom alltså).

Fast jag tycekr ju att man borde kunna lita på sina medmänniskor så om man ingår ett avtal om att inget barn skall komma från det sexet de har trotts att det är oskyddad så anser jag att man skall kunna stå för det eller inte lova något alls..

Personligen är kondom en självklarhet om man skall doppa i okända vatten.
  • yodi
    Nightrod skrev 2015-04-22 09:45:31 följande:
    Eller varför inte skjuta alla män vore väl enklast så
    skjuta verkar en smula överdrivet, men dom flesta verkar anse men vara rätt omogna när det gäller sex med tanke på att dom inte ska förväntas ta något ansvar för att vare sig förhindra en för dom ovälkommen graviditet eller förväntas ta något som helst ansvar för avkomman dom producerar.
Svar på tråden Ofrivillig pappa