Inlägg från: minahjärtan0609 |Visa alla inlägg
  • minahjärtan0609

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-11-24 07:18:11 följande:

Detta med föräldraledighet trodde vi vi hade bestämt någorlunda men nu ska vi nog tänka om lite. Mannen fick ju reda på att han inte kommer kunna jobba något extra alls under hösten om han går hem på föräldraledighet, även om hans chef vill så tillåter nog inte personalavdelningen det.

Han säger att han vill vara hemma på heltid men egentligen tror jag inte att han skulle må bra av att gå hemma i åtta månader- och jag förstår honom för jah tycker också det är svårt.

Så nu går diskussionen som så att minska heltidsledigheterna och sedan jobba halva veckan var eller något sådant. Jag gillar tanken som det känns just nu, men min sambo är så rädd för vad "alla andra" ska tycka. Jag säger skit i det, bara det funkar för vår familj. Jag pratade med en kvinna häromdagen, som jag sitter i en samarbetsgrupp med, hon var också lite äldre när hon fick sina barn och med första barnet hade hon börjat jobba 50% när första var 4 månader. Mannen hade varit hemma på heltid från början och de hade använt sig av den tydligen vad jag förstod lagstadgade rätten att ta amningspaus på jobbet. Hon tjänade mycket mer än sin man, så detta hade varit jättebra för dem på alla sätt. DET kanske jag inte är sugen på, att jobba så tidigt, men man får fundera lite.

Vi har provat båda varianterna. Med första barnet var jag hemma i ett år sedan delade vi upp arbetsveckan och tog halva var. Med andra barnet tog vi 7 månader var och sedan dagis. Den första varianten var bäst för oss. Min man mådde inte bra av att vara hemma så länge, han hade inget socialt umgänge alls om dagarna. Blev lite av en kris för oss och jag mådde bara dåligt av att jobba när jag visste att han hellre skulle jobbat. Han är en kanonpappa och mycket närvarande med barnen men detta upplägg passade inte.

Denna gången ska jag vara hemma på heltid i ett år och sedan ska vi dela upp veckan och ta 3/2 dagar var under hela våren. Vem som jobbar tre respektive två har vi inte bestämt men jag tror han får vara hemma tre om vi ska få ihop dagarna.
  • minahjärtan0609
    mirakelspektakel skrev 2015-11-24 11:11:58 följande:

Jag har gråtit så mkt sen igår kväll att jag typ ser ut som en hög Rudolf med röda mulen. Jag tappade det totalt igår efter förlossningskursen, jag gick dit själv, min sambo har gått förr och tyckte inte de var något att ha och vem är jag att tvinga med honom? Men efter det kände jag mig så fruktansvärt ensam. Han säger att med sina söner så blev det inte verkligt för honom, för än han höll dem i sin famn. Han är en fantastisk pappa.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska hantera ointresset som jag upplever från hans sida. Det blir ju extra tydligt när man ser hur alla andra blivande fäder sitter och klappar på deras partners magar och följer med på alla besök hos BM, är delaktiga i alla inköp och planering som har med bebis att göra. Visst kan han hjälpa till och fixa något om jag ber honom, men han har ingen egen drivkraft eller intresse. Jag fattar att det blir skevt att jag är heltidssjukskriven och typ kan lägga en månad på vilken vagn vi ska köpa, medan han jobbar 100% och tar det största lasset när det kommer till barnen som vi har ca 80%.

Hur intresserade/delaktiga är era partners?

Din stackare! Det är jobbigt och känslosamt att vara gravid. Kan du förklara för honom hur viktigt det är för dig att han är mer delaktig?

Om det är till någon tröst så har min man inte varot särskilt delaktig i mina graviditeter. Nu med tredje har han varit med på ultraljudet, thats it. Jag var t.o.m inne på förlossningen själv förra vecka. Ni tycker väl inte att det låter klokt men jag tycker det är helt okej. Jag tyckte att han gjorde mer nytta på jobbet. Jag vet att han kommer vara delaktig den dagen bebis tittar ut och han kommer vara en engagerad pappa resten av deras uppväxt.
  • minahjärtan0609
    Lisasmor skrev 2015-11-24 15:55:04 följande:

Angående (o)engagerade pappor så kan jag berätta att min sambo satt och sov med huvudet på bordet under föräldrakursen med vår första dotter! Tror ni att jag kände mig sedd och förstådd i min roll som blivande mor då eller?! Han fick ta emot ett antal armbågar i sidan och ilskna blickar från mig. Haha, nu kan jag skratta åt det. Men det verkar som att många män har svårt att sätta sig in i hur stort det faktiskt är att föda ett barn...

Hi hi.. Lite komiskt ändå måste jag säga. Jag tror att föräldrarskapet börjar i ögonblicket barnet föds för många pappor. I min mans fall tror jag det är en försvarsställning om något skulle gå snett. Som blivande mamma känner man ju graviditeten på ett fysiskt plan och då engagerar man ju dig automatiskt rent känslomässigt.
    På sätt och vis tycker jag det är skönt att allt inte kretsar kring graviditeten. Det känns inte rätt mot barnen. Det är jätteskönt att han fixar med julbestyr och julklappar istället. Jag får ventilera mina gravidbestyr med er istället!
  • minahjärtan0609

Jag har för övrigt köpt en jättefin skötbädd på jollyrooms stora rea idag. Färg och form, grå med moln. Känns som om jag gjort en fynd.

• minahjärtan0609
    CarolinaH skrev 2015-11-24 23:17:48 följande:

Jodå det gick bra. De misstänkte först havandeskapsförgiftning.

Blev kopplad till CTG i 30 min. Somnade nästan av de harmoniska hjärtljuden. Här läkaren jag träffade läste igenom min journal och fick höra hur bebis låg på tillväxt UL förra veckan fick hon nästan en chock över att jag inte åkt in akut. Vid rul i v18 låg bebis nästan på tvären. Det visade sig att den legat kvar så sedan dess och typ "fastnat" allt eftersom den växt. Och nu pressat och kämpat för att vända sig. Därav den extrema smärtan och andnöd. Men nu har den vänt sig i kronbjudning så fint så. Det bekräftades även med ett UL i dag. Så nu kan jag åter igen andas och förhoppningsvis få sova ordentligt.

De hälsade mig en trevlig jul och välkommen åter efter nyår.

Va skönt att det gick bra!
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-11-25 08:17:31 följande:

Jag vet att det är sent ute för många men detta med babyskydd, bilbarnstol osv... vi har varit inne på att hyra, även om det blir dyrare så måste man ju inte ut med hela summan på en gång då... är ju lite samma som att jag har en tandvårdsförsäkring, för att jag ska slippa betala när jag lagar typ.

Men IF,som verkar vara det bolag som har (är det någon som vet om något annat, jag vet att NTF hyr ut babyskydd men vi tänker en paketlösning) har inte brio babyskydd- vilket sambon gärna vill ha. Så nu pratar vi om att köpa Brio Primo. Jag tycker inte det är så himla viktigt att kunna klicka fast babyskyddet på vagnen. Dels för att de jag haft som vet det blir lata och lämnar liggdelen hemma, använder det mesta tiden och det ska väl inte vara så bra för bebis rygg? Sedan kommer ju inte bilen vara hemma på dagarna utom de dagar jag säger att jag vill ha den. Sen när sambon är hemma så är den hemma hela tiden för jag cyklar till jobbet.

Samt att jag är vis av min systers erfarenhet, får man en baby som hennes flicka så är babyskyddet ändå urväxt till våren kommer och det fanns inte en chans att orka bära henne i det någon längre stund ens i april. Hon var en megababy på över tio kilo vid typ 4-5 månader. över 4 när hon föddes. Med tanke på föräldraledigheten så vill man INTE ha en utgift på 3-4000 redan efter ett par månader...

Å andra sidan, min väninna använde sitt i 11 månader, hon hade en minibaby. Då hinner man ju spara pengarna lite lättare. Men detta VET man ju inte innan!

Ni som har barn, vad är era erfarenheter, hur länge använde ni babyskyddet? Hur har/hade/ska ni göra?

Sambon kan inte tänka sig begagnat, vilket det ju iof kan vara om man hyr också men det kanske han inte riktigt fattat. De kan ju aldrig kolla vid återlämnandet om stolen varit i en krock eller ej. Jag skulle kunna tänka mig, tänker att man ser väl lite vad det är för folk om man åker och tittar på stolen.

Vi har hyrt babyskydd tidigare och denna gången köpt begagnat (av en vi litar på). Jag har aldrig orkat bära omkring på babyskyddet så adapter och bas är inteviktigt. Vi har använt babyskyddet som en vanlig bilstol som varit i bilen hela tiden. Vi har haft be-safe som bilstol sedan och den kan man börja med så fort barnet fått stadga i kroppen, den är från 0 kg. Jagtror att våra barn var ca 5 månader och då hade de ändå vuxit ut babyskyddet. Min personliga åsikt är att den riktiga bilstolen som ska vara flera år är värd att investera i men babyskyddet kan man gott hyra.
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-11-25 09:44:56 följande:

Tack, sambon orkar väl iof bära runt på det och jag är väl också hyfsat stark, men som sagt så kommer inte bilen vara hemma särskilt mycket när jag är hemma, utan det är är på kvällar och helger det kommer bli använt mest. Iof så är vi ju ute en hel del och det är smidigt att kunna stoppa i och ur bebis snabbt... Hmm:)

Ang bilbarnstol så håller jag med dig. Och så många fina det finns nu! Allt är ju inte aptråkigt och svart längre! :)

Där kanske du också har bra tips? Tanken är ju alla barnen bak, eller, det är det enda alternativet, jag blir åksjuk bak och det blir inte bra för sambon är för stor för att sitta bak. Sen kommer det Minska slagsmålen mellan killarna med.

Vilken stol rekommenderar ni om man behöver en smidig men ändå bra stol som inte tar för mycket plats?

Detta vågar jag knappt erkänna för jag vet att man ska sitta på bilkudde så länge det går. Men om vi ska få plats i bilen så kommer det bli så att 9 åringen sitter i mitten bak utan kudde, rätt på sätet. 6 åringen på bilkudde på ena sidan och bebis på andra.
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-11-25 09:54:24 följande:

Ja det är ju just det där med tiden. Vill inte gärna behöva hosta upp 3-4000 fram i maj för då ryker nog semestern :(

Håll koll på jollyroom de har erbjudanden lite då och då. Även Nids4kids kan ha bra erbjudanden. Man måste ju inte köpa det dyraste på babyproffsen.
  • minahjärtan0609

Oj va många sidor det var att läsa ikapp, härligt med en sån aktiv tråd!

Jag har jobbat i två dagar. Det har gått bra men oj va slut jag är nu. Tänker att jag ska härda ut en vecka till sen tror jag att jag sjukskriver mig de sista två innan lovet. Frågan är bara var jag lättast får ett läkarintyg? Är det på vårdcentralen eller på mvc? Det sjuka är att folk blir sjukskrivna till höger och vänster men är man gravid så förväntas man jobba på, man är sååååå duktig om man jobbar till veckan innan man ska föda. Jag har hört det jättemycket det senaste. Jättemånga bara måste tala om hur bra de mådde när de var gravida och hur länge de jobbade. Någon jobbade till dagen innan förlosdning och oj va duktig hon var. Känns som ett hån mot mig som kämpar.

• minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-11-27 15:15:10 följande:

Strunta i alla dem som verkar "duktiga", det är väl inte duktigt att sträva på om man inte mår bra. Det är bara så onödigt att alla ska hålla på att jämföra. Nej, tänk på dig själv och bebis i första hand, det är det viktigaste.

Vet inte hur det är där du bor men där jag bor har dem flesta jag känner blivit sjukskrivna genom läkaren på mvc.

Kramar till dig.

Tack. Jo egentligen könner jag att jag skiter i det men man blir ju lite extra känslig när man är gravid....
Svar på tråden BF Januari 2016 :)