Inlägg från: Blgebo |Visa alla inlägg
  • Blgebo

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-08-28 11:47:48 följande:

Har varit på stan en liten sväng nu och köpte första bodyn och byxorna. Byxorna var rosa blommiga, skulle ju inte köpa rosa sa jag till mig själv men kunde inte motstå. Setet var ju såå fint. Köpte även lite sygrejer för jag tänkte sy ett eget babynest framöver och en amningskudde.

När vi ändå är inne på det här med bilsäkerhet. Varför finns det så dåligt med babyskydd som har fempunktsbälte? Den enda jag hittat som har fempunktsbälte är axkid. Är inte det säkrare än trepunktsbälte?

Har inte alla babyskydd fempunktsbälte? Jag har bara haft babyskydd m fempunktsbälte... två axelremmar, höftremmar från båda hållen, och så grenband, det blir fem. Har däremot aldrig sett en stol med trepunktsbälte, bara bältesstolar för stora barn, men de använder ju bilens trepunktsbälten. 
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2015-08-28 11:47:48 följande:

Har varit på stan en liten sväng nu och köpte första bodyn och byxorna. Byxorna var rosa blommiga, skulle ju inte köpa rosa sa jag till mig själv men kunde inte motstå. Setet var ju såå fint. Köpte även lite sygrejer för jag tänkte sy ett eget babynest framöver och en amningskudde.

När vi ändå är inne på det här med bilsäkerhet. Varför finns det så dåligt med babyskydd som har fempunktsbälte? Den enda jag hittat som har fempunktsbälte är axkid. Är inte det säkrare än trepunktsbälte?

Satt nu och kollade, du har helt rätt, de flesta har ju bara axelband som knäpps ner i grenen. Har inte tänkt på det... ingen aning om det påverkar säkerheten.
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2015-08-28 12:08:53 följande:

Du hann svara före mig, haha. Men visst är det konstigt? Känns som det borde utvecklats lite mer och känns som fem borde vara säkrare.

Jag har fem på mitt gamla och på det jag har nu. Fast båda är tunga, och breda, inget man bär ngn längre sträcka och de tar nästan upp en hel kundvagn..tur det går att ha på vagnen nu när jag är så totalt otränad.
  • Blgebo
    Krocki1 skrev 2015-08-28 09:00:44 följande:

Jag tror jag har börjat få sammandragningar. Läste att man kunde börja få det nu efter 20+... Men jag vet inte heller om det kan ha med min operation som jag gjorde i måndags.

Så fort jag har kommit upp på benen från sittandes/liggandes så blir magen stenhård och det känns som att den drar ihop sig. Rätt obehagligt eftersom såret fortfarande läker. Jag ska ju försöka röra på mig en del och inte bara sitta stil men det är inte så lätt. 

Någon mer som har känt av sammandragningar? 

Haft sedan v.6 och nu börjar de göra ont. Lägger mig och vilar flera ggr/dag. Jobbar bara ett pass/v nu, men börjar gå heltid igen i slutet av september. Är lite orolig över hur jag kommer klara av det. Kan inte stressa alls, inte träna, inte röra mig snabbare än långsam gåfart, inte cykla snabbare än styrfart,  inte lyfta tungt osv utan att få smärtsamma sammandragningar. Men iom. att de släpper i vila så tar jag för givet att de är ofarliga. 
  • Blgebo
    himw skrev 2015-08-28 18:51:30 följande:
    Som jag förstår det är det vanligare i slutet av graviditeten, men vad kan jag göra själv? - sköterskan sa bara att jag skulle ta det lugnt i helgen och åka in om något förändrades. Blev jättenervös!
    Om du får havandeskapsförgiftning - ingenting. Vila är viktigt. Det är en komplicerad kedja med händelser som ligger bakom varför man får havandeskapsförgiftning, men orsaken uppstår direkt du blir gravid och är inget du kan påverka. 
    Men om du tittar på ditt undertryck så har det inte förändrats någonting alls. Att övertrycket stigit, kan även vara för att du var orolig/stressad.
    Hade du protein i urinen? 
    1+ protein kan man ha utan att det är ngn fara när man är gravid. 

Huvudvärk, buksmärta (ffa uppe till höger), svullnad, ögonflimmer, att man känner sig "konstig" - flummig är saker man ska vara observant på. 
  • Blgebo
    mirakelspektakel skrev 2015-08-31 19:20:51 följande:
    Tonfisk står ju listat som något man inte ska mer än någon gång per år. Tonfisk på burk är av en annan sort och därför okej, men det är ju inte den som ligger på sushibitarna.
    Jag skulle inte äta tonfisk på burk, pga. just burken. Den innehåller BPA, och är ju hormonstörande och pojkbebisar är särskilt känsliga för störningar i hormoner. Finns andra förpackningsvarianter Vi har helt slutat med konserver här hemma, förutom de som är BPA-fria. 
  • Blgebo

Någon mer än jag som har problem med trötthet och humöret? 
    Jag är så arg. Hela tiden, på alla, för minsta lilla. 
    På maken för att han glömde ställa in en halv korv med risgrynsgröt i kylen, på sonen för att han inte släckte lampan på toa igår kväll osv. Små skitsaker Vill bara vara ifred och sova, och med fyra barn i huset är det ju inte en ekvation som går ihop... 
    Får ingenting gjort här hemma, och mår dåligt över det med. Har börjat jobba heltid natt, och det känns som att den ork jag har, lägger jag på jobbet. Och inte orkar jag skriva ansökan om graviditetspenning heller, chefen har dock fyllt i sin del och intygat att jag inte kan omplaceras osv.
    Och jag avbokade besöket till MVC i morgon, för jag orkar inte cykla dit med två barn och känna mig stressad över vad de petar på, klättrar på osv... Blä. Annars mår jag rätt bra, faktiskt. 

• Blgebo

Det har aldrig varit olagligt att föda i vatten. Det är bara att inte kliva upp ur badet om man känner att man vill föda där. jag hade moderkakan lågt förra graviditeten, men den drog sig uppåt mot slutet. En cm, helst två från inre modermunnen eller mer så kan man föda vaginalt. Jag läste på som en galning då jag har fobi mot bla snitt.

• Blgebo
    MeEmmA skrev 2015-10-09 21:15:37 följande:
    Men fick du några komplikationer pga moderkakan, har läst att det är väldigt många som blir ordinerade sängläge, läggs in på sjukhus o annat pga blödningar och riskerna det medför.
    Funderar också på om den skulle vara någon cm ifrån, är det då riskfritt att föda normalt? Känner att i så fall skulle jag hellre vilja ha planerat snitt så det inte blir nått akut.
    Jättemånga kvinnor får höra att de har moderkakan lågt sittande. För de allra flesta flyttar den upp sig. (Egentligen helt onödigt att kolla på RUL, iom. att man vet att den ofta flyttar sig, bättre kolla vid blödning eller efter v 30, många blir uppskrämda i onödan). 
    Nej, jag fick absolut inga komplikationer. 
    Till mig sa den erfarna överläkaren att 2 cm ifrån var helt säkert. 
  • Blgebo

Gravida (ffa i senare delen av graviditeten) räknas alltid som riskgrupp för influensa och rekommenderas att ta vaccinet, ingen skillnad från ett år till annat).
    Jag har dock valt att avstå alla gånger jag blivit erbjuden, ingen i min familj har någonsin tagit influensavaccin, och vi kommer avstå den här säsongen också. 

Svar på tråden BF Januari 2016 :)