Inlägg från: Blgebo |Visa alla inlägg
  • Blgebo

BF Januari 2016 :)

Ursäkta dubbelposten. Min dator verkar göra så på alla sidor just nu  

• Blgebo
    Krocki1 skrev 2015-08-22 05:28:30 följande:

Första gången jag var gravid fick jag missfall i vecka 20. På rul upptäckte man att hon var som storlek för vecka 15 och jag var då i vecka 19. De gjorde fostervattenprov och kikade massor på bebis. Veckan efter var jag hos barnmorskan och då hittade vi inga hjärtljud längre så då fick jag åka till akuten och sent missfall konstaterades.

Hur såg ditt flöde ut?

Jag antar att de hade velat göra tester den här gången också om något skulle sett avvikande ut. Det var ju min Bm som ville göra flödesultraljud.

Flödet var normalt, allt var normalt som tur var.

Hittade man något i fostervattenprovet?
  • Blgebo
    dinin skrev 2015-08-23 07:26:05 följande:

Jag går in i v 19 imorgon och har inte känt något än som jag med säkerhet vet är bebisen... Har RUL imorgon och börjar bli lite nervös. Hur har ni andra det med rörelser? Jag vet inte hur min moderkaka ligger, fick inte veta det på kub.

Mycket rörelser, magen går i vågor Rejäla sparkar och känner även hur han vänder sig därinne. 19+5 idag. Har moderkakan högt i bakvägg. 
  • Blgebo
    dinin skrev 2015-08-23 21:52:39 följande:
    Oj, vilken skillnad! När började det för dig? Första barnet?
    Känt rörelser sedan 11+4, femte barnet. 
  • Blgebo
    Mallis87 skrev 2015-08-25 21:21:14 följande:

Panodil är ok har min bm sagt, likaså alvedon... Men inte Ipren & ibumetin! Har även haft två migränanfall, så jäkla jobbigt eftersom jag inte kan ta migrän medicin! Ska till bm om tre veckor, får väll se hur järnet är då. Behövde inget järn vid förra grav, hade jättebra järnvärde hela tiden då!

Allt med paracetamol (alvedon, panodil osv) säger man generellt är ok mot smärta och feber, men att man inte ska äta bara för att "må lite bättre". Att man inte ska äta ibuprofen/ibumetin osv är för att det innan en graviditet kan försvåra att bli gravid, kanske kan öka missfallsrisken om man äter det i början och i slutet av en graviditet kan det göra så att ductus (en passage i hjärtat) påverkas.

Man kan ta migränmedicin, men hör med din läkare så att det blir rätt sort. 

Undrar man över något läkemedel, så kan man läsa på janusinfo.se . Det gör läkarna, det står betydligt tydligare och bättre där än i FASS. 
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2015-08-26 09:57:03 följande:

Nu har vi varit på RUL och allt såg bra ut. Det verkar som att vi väntar en liten flicka

Härligt  
  • Blgebo
    cattis83 skrev 2015-08-27 16:48:35 följande:

Har en liten undran om mitt rul. Tänkt på det sen ultraljudet. När hon mätte lårbenet så tog hon en vy underifrån bebisens rumpa. Som man skulle ta ett kort inne i från toaletten när man sitter där. Jag såg lårben sen tre små vita streck å sen det andra lårbenet. Typ så här fast lårbenen var längre
    | ||| |
    Alla strecken var lika vita.
    Någon som vet vad de tre strecken är för något?

Tre streck kallas "hamburgersign" och innebär att det är en flicka.  
  • Blgebo
    minahjärtan0609 skrev 2015-08-27 17:27:52 följande:

Eftersom jag älskar att shoppa så har jag redan handlat lite inför vintern. Har garderat mig för olika temperaturer har köpt overall med uppvik för händer och fötter, en lite tunnare jacka i lurvigt material, tossor. Ska även köpa mössa och vantar och tänker köpa åkpåse till vagnen. Har säkert köpt för mycket och dessutom i st 56 så det kanske inte räcker hela vintern, men sån är jag

Rs oroar jag mig oxå för. Är svårt när man har äldre barn i skolan, de måste ju dit. Är även nervös för att rodda magsjuketider med en bebis. Men det löser sig säkert.

Skolbarn är inte de värsta, jag är mest rädd för dagisbarn. Jag brukar undvika köpcentrum, stora affärer, ikea osv när jag har bebis just pga. smittrisken. Man ser ju massor med föräldrar med spädbarn som ligger helt öppet i vagn på sådana ställen...
    Vet inte varför, men mina barn får i stort sett aldrig magsjuka, eller sjukdomar överhuvudtaget. De har haft det en gång var, och yngsta som är 2,5 har inte haft än. Jag skyller på att det är för att jag verkligen hatar att städa...inte jättesnyggt hemma hos oss haha  
  • Blgebo
    amalie79 skrev 2015-08-28 10:56:49 följande:
    Men har iof också läst att man konstaterat att det inte inverkar på bältets funktion heller, alltså det vanliga blir inte sämre. Funderar på detta man läst om airbag, de som kopplar ur. Har aldrig ens tänkt tanken på göra det för då blir väl MITT krockskydd sämre? Vill ju inte minska på min säkerhet liksom.
    Besafe baltet ska tydligen bara vara en komfortgrej. Det ger ingenting vare sig positivt eller negativt f;r funktionen. 
  • Blgebo
    Eleonor01 skrev 2015-08-28 11:29:25 följande:
    Koppla inte ur din airbag. De ska ta emot krockvåldet på många sätt. Barnet ligger skyddat å hade det varit farligt att ha airbagen aktiv när man är gravid hade Jah som lärare lärt ut detta och även fått all info om det
    NTF säger att man ska undvika att sitta nära airbagen som gravid, helst skjuta tillbaka sätet så långt det går (vilket ju inte fungerar om man kör). 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)