Inlägg från: Blgebo |Visa alla inlägg
  • Blgebo

BF Januari 2016 :)

MeEmmA skrev 2015-08-18 09:07:23 följande:
    Vad tråkigt att det blev en sån jobbig upplevelse och dumt av dem att de inte lyssnar på dig! Även om du har mer kunskaper än oss andra så är det ju inte alls samma sak att jobba med det som att faktiskt befinna sig i det själv. Finns det ingen annan mvc som du kan gå till där du bara blir patient?
    Jo, jag lär ta tag i det och byta. Har nästa besök i v28 för att jag är så "normal" så har ju tid på mig. 10v dit. Men det är samtidigt pinsamt, när personen i fråga är jättetrevlig privat, haft henne som handledare och ofta pratar med henne på barnmorsketräffar osv... 
  • Blgebo
    MeEmmA skrev 2015-08-18 09:51:16 följande:
    Svår sits, men personligen skulle inte jag vilja ha en barnmorska som jag känner sedan innan på det sättet. Känns som att det blir svårt att vara professionell och se dig som en vanlig patient... Och det bör ju hon ha förståelse för om du skulle byta.
    Jag studerar till lärare och har jobbat en del som vikarie i skolor och jag kan säga som så att det är väldigt få personer som jag har pluggat eller jobbat med som jag skulle låta vara lärare åt mina barn och det är inget personligt mot dem men jag känner så. Likadant när jag arbetade som usk, skulle absolut inte velat ha mina arbetskamrater som vårdare till mig eller någon nära anhörig i familjen (kanske finns nån enstaka jag skulle accepterat).
    Känner alla där... blir så...halva inskrivningen gick åt till att hon klagade på organisationen, chefer osv vilket kändes helt fel, jag vill vara patient... Det finns bara en mödravårdscentral (men den har många barnmorskor) i närheten, känner inte för att åka flera mil (och gör jag det, riskerar jag träffa före detta kollegor jag absolut _inte_ vill ha som bm...). på förlossningen finns det ett fåtal jag kan tänka mig, fler jag inte kan tänka mig. Och då är det enbart pga personkemin, och på att en del andra har så svårt att låta bli att prata skit bakom ryggen på folk. Samma inom alla yrken tror jag...min lillasyster läser till läkare, och hon säger att det är flera hon pluggar med som hon skulle bli rädd för om hon möter dem i vården som patient. 
    manam skrev 2015-08-18 09:55:11 följande:

Oh, vad bra att ni påminde mig om gravidförsäkring! Måste ju teckna! Känns som om jag ligger steget efter med allt i denna graviditeten. Typ tvärt emot sist .

En annan grej! Vagn! Ni som har eller väntar syskon...vilka är era bästa vagntips? Vår son kommer vara 2 år och 3 månader när bebis dyker upp så någon form av syskonvagn är ett måste. Och plötsligt känns marknaden sååå begränsad. 

Jag har lagt ner syskonvagnsletandet. De är för breda, eller så sitter de under varandra. Så jag köpte en enkelvagn, och så får treåringen åka ståbräda vid behov... har fungerat för oss förut utan syskonvagn. Däremot tänker jag köpa en cykel/joggingvagn för två barn  
  • Blgebo
    amalie79 skrev 2015-08-18 10:31:03 följande:
    Min väninna, som iof är sjuksköterska, inte bm, sa att ibland är det värre att vara yrkesmänniska. Både för det du säger, att man förutsätts vara lugn och sansad, OCH för att man vet vad som kan hända. Hon jobbade med hjärtsjuka barn när hon fick sitt första barn och det var skitjobbigt tyckte hon.
    Jag är mest rädd för hispiga kollegor som inte  har så lätt för att se det naturliga. Själva födandet är jag hellugn inför, behöver ingen peppning eller smärtlindring osv. Det är själva patientrollen, att bli ifråntagen sin integritet och rätten att bestämma över sin egen kropp, som skrämmer mig. Att bli tvungen att argumentera mot kollegor när jag bara vill gå in i mig själv och föda. Många kollegor anser att väljer man att föda på sjukhus, så får man köpa hela paketet med övervakning, undersökningar, läkemedel osv. 
  • Blgebo
    Mallis87 skrev 2015-08-18 11:29:00 följande:

Jag tänker köra på en emmaljunga double Viking 735. Äääälskar Emmaljungas vagnar, har dock inte provkört double vikingen än, bara läst om den på nätet.

Gick in i vecka 19 igår, och i helgen vaknade jag av att jag hade en lång sammandragning. Gjorde inte ont, men var obehagligt. Sen både igår och idag har jag haft ont i magen typ. När jag går/gör saker. Det släpper när jag sitter/vilar. Det borde inte vara någon fara då va? Känner mig helt grön på "ont-problem" då min förra grav var toppen och hade varken ont någonstans eller sammandragningar... Har även fått ont i svanskotan när jag sätter/reser mig, gissar ju också på att det har med grav att göra.

Tycker även fosterrörelserna har minskat, kände en del till vänster på magen innan, nu känns det mer mitt på men mer diffust, kan fostret ha flyttat sig bakom moderkakan eller moderkakan har en "bestämd" plats från början? Gissade innan att moderkakan låg åt höger då jag bara kände bebisen på vänster sida...

Sammandragningar som inte gör ont, som man får när man gör saker, går snabbt, ändrar läge osv är ofarliga, jag brukar ta dem som ett tecken att "sakta ner tempot". Släpper det när man vilar så är det ingen fara. Ju fler barn man får, desto mer sammandragningar brukar man ha. 
    Barnet vänder sig i magen, förmodligen är det därför du inte känner rörelserna på samma ställe, moderkakan däremot, sitter där den sitter, och inget kommer in bakom den, den sitter liksom fast på livmoderväggen. 
  • Blgebo
    minahjärtan0609 skrev 2015-08-18 17:12:28 följande:

Måste fråga er andra. Hur fixar ni att jobba? Jag har haft första dagen med elever (lärare) och jag är helt död. Har ont i magen, det liksom hugger till, huvudvärk och det känns som om jag somnar stående. Och då la jag mig kl 21 igår. Jag jobbar heltid kan jag meddela. Detta var verkligen hårt och jag är rädd för hur hösten ska bli...

Jag fixar rätt bra att jobba just nu. MEN jag jobbar väldigt lite - en-två nätter/v. 2nätter är lite mer än en halvtid. Däremot så sover jag hela dagen efter att jag jobbat natt, kliver helst upp efter kl.17, och är oerhört trött dagen efter det med, idag har jag inte fått någonting gjort, typ suttit här vid datorn och sovit. Så jag vet inte hur jag ska kunna jobba 3-4 nätter/v om en månad... tur det finns graviditetspenning och sjukskrivning i värsta fall... 
  • Blgebo

Åker på RUL nu, så nervös... Vaknade med spänningshuvudvärk av den värre sorten, och har haft hjärtklappning sedan i morse. Hoppas det släpper efteråt. 

• Blgebo

Allt ok på rul. Hon kollade hjärtat och kärlen extra noga, såg tom Alla hjärtklaffar! Har haft patient med odiagnosticerad hjärtfel och bad henne kolla extra. Pungen och snoppen var det första vi såg när hon började kolla, ingen hade kunnat missa dem, men vi visste ju redan innan.

• Blgebo
    MeEmmA skrev 2015-08-20 15:54:12 följande:

Vad kul, grattis :) jag tyckte att vi såg snippan väldigt tydligt på vårt rul medan hon mätte lårbenen så blev det en sk pottyshot, men när man är oerfaren hur stora chanser tror du att det är att man ser fel? Mina pojkar har jag sett snopparna väldigt tydligt på. Hmm, första gången jag är med om att de inte vill berätta vad dom ser...

Vet inte...min förra dotter låg och bresade rejält så på henne kunde man inte missa. Ser ut som en hamburgare (hamburgersign kallas det).
  • Blgebo
    Krocki1 skrev 2015-08-21 09:00:06 följande:

Hej tjejer.

Efter mitt rul fick jag hoppa från den 6:E till den 12:E januari.

Efter besök hos min barnmorska så undrade jag om det var något att oroa sig för (pga min historik) hon ringde mig Senare samma dag och hade då pratat med deras läkare som ville att jag skulle göra ett blodflödes Ultraljud.

Blev ju såklart orolig och nu måste jag vänta en månad innan jag får kika på vår flicka och hoppas hon får all näring hon ska ha.

Någon som gjort denna typ av ultraljud?

Någon som har blivit flyttad mer än en vecka förut?

På kuben fick vi alltsp datumet den 6:E och på rul den 12:E

Är det verkligen något att oroa sig för? Skrämmer min barnmorska upp mig (fast inte med flit såklart) de kanske bara vill ha extra koll på mig.

Jag har blivit flyttad 10 dagar förut. Det är vanligt att bli flyttad på RUL. Jag har kollat flöde förra grav när jag haft minskade fosterrörelser. Vanligt ultraljud. 
    Har du haft tillväxthämmat barn eller havandeskapsförgiftning tidigare? 
  • Blgebo
    Krocki1 skrev 2015-08-21 09:00:06 följande:

Hej tjejer.

Efter mitt rul fick jag hoppa från den 6:E till den 12:E januari.

Efter besök hos min barnmorska så undrade jag om det var något att oroa sig för (pga min historik) hon ringde mig Senare samma dag och hade då pratat med deras läkare som ville att jag skulle göra ett blodflödes Ultraljud.

Blev ju såklart orolig och nu måste jag vänta en månad innan jag får kika på vår flicka och hoppas hon får all näring hon ska ha.

Någon som gjort denna typ av ultraljud?

Någon som har blivit flyttad mer än en vecka förut?

På kuben fick vi alltsp datumet den 6:E och på rul den 12:E

Är det verkligen något att oroa sig för? Skrämmer min barnmorska upp mig (fast inte med flit såklart) de kanske bara vill ha extra koll på mig.

Jag har blivit flyttad 10 dagar förut. Det är vanligt att bli flyttad på RUL. Jag har kollat flöde förra grav när jag haft minskade fosterrörelser. Vanligt ultraljud. 
    Har du haft tillväxthämmat barn eller havandeskapsförgiftning tidigare? 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)