Inlägg från: Blgebo |Visa alla inlägg
  • Blgebo

BF Januari 2016 :)

Eleonor01 skrev 2015-10-11 19:31:36 följande:

Finns inte en chans i världen att jag tar någon spruta! Narkolepsi fick folk efter svininfluensa sprutan. Det är så få som blir mega sjuka att de inte klarar som graviditet om det ens existerar någon. Mitt barn hår på dagis så han lär dra hem allt annat ändå. Bättre att få ett immunförsvar än att gömma sig anser vi iaf. Vår son är sjuk en gång om året å är fyra så nåt rätt borde det ju vara att tänka så eftersom han är så frisk som han är. Alla gör vi olika

Mina barn är väldigt sällan sjuka, har sammanlagt 5 VAB-dagar sedan 2001.
    Det finns naturligtvis de som har otur och blir sjuka, höggravida har högre risk för lunginflammation vid influensa, men risken är ändå ytterst liten att man ska drabbas. Jag vaccinerade över 700 personer 2009, av dem var det en som hade en dotter som var i samma graviditetsmånad som jag, som låg i ECMO-behandling och var jättedålig, vilket givetvis fick mig att tänka en gång till, men jag avstod ändå från vaccinet. Fick svininfluensan när jag var höggravid 2009 och fick 37,3 i temp och ont i kroppen tre dagar, fick tamiflu utskrivet, men tog inte det heller, är lite anti läkemedel överlag. Sonen fick drygt 39 i feber två dygn, och var tämligen utslagen, sedan var han frisk. Övriga i familjen klarade sig helt. Man får känna efter vad som passar en helt enkelt. 
  • Blgebo

Jag kommer inte ta ut några föräldraledighetdagar första året, sedan tar jag ut så stor del som möjligt. Har varit hemma 2,5 år med nr 3 o 4. Just nu betalar jag allt o maken sparar sin lön, sedan lever vi på hans lön + barnbidraget som är riktigt bra med fem barn. Vi är gifta, har gemensam ekonomi. Vi investerar i familjen, vem som betalar vad är inte viktigt. När vi var sambos utan gemensamma barn, betalade jag bara lite mat, han allt annat. Jämnar ut sig på en livstid

• Blgebo

Jag läcker lite bröstmjölk nu, har börjat handurmjölka och frysa in om jag skulle få för tidigt. Vill undvika att ge ersättning, så ligger gärna steget före. Den här helgen jobbar jag, och nästa, sen går jag hem på graviditetsledighet. Fick beviljat på heltid så det blir perfekt!! ska vila så han håller sig inne över nyår!

• Blgebo

[quote=75944537][quote-nick]qatteriin skrev 2015-10-31 21:26:22 följande:[/quote-nick]

Nej, inte av att handurmjölka, men får förvärkar om jag gnuggar/ vrider bröstvårtorna. Rör inte vårtorna när jag mjölkar ur. Ökar inte produktionen heller, krävs mycket tätare stimulans för det

• Blgebo
    qatteriin skrev 2015-11-08 13:19:10 följande:

Hur man kan rengöra fårskinn, om de går att tvätta osv, hänger mkt på hur de är garvade. Men jag minns inte förhållningsreglerna för det där tyvärr, haha. Stötte på det i ett sammanhang i somras när jag pysslade medeltidskläder. Vi köpte vårt från en lokal producent som gav tvättråd - där var det handtvätt som gällde om man alls behövde tvätta. Men tusan att jag har så dåligt minne. Ska nog försöka rengöra det på nåt vis iaf och ha det i botten på vagnen men jag är fortfarande så ambivalent till om jag ids köpa åkpåse. Får se hur kall vintern blir kanske. Har en rejäl Emmaljunga-liggdel med ordentligt lock på och med fårskinn i botten kke det räcker med täcke ovanpå. Men åkpåse verkar ju väldigt bekvämt.

Jag har ett vegetabilgarvat eko-skinn, det är inte tvättbart i maskin, finns risk att skinnsidan blir stenhård och spricker om man tvättar det. Men jag valde ändå ett sånt skinn, jag reagerar och får sprickor i huden av kromgarvat skinn, så jag vågar inte utsätta liten för det. Handtvätt kallt, m ulltvättmedel, och så bearbeta skinnet flera ggr under torktiden så det inte stelnar till fick jag höra om man verkligen måste tvätta det. Annars kan man spola av bara pälssidan. Läste att de rekommenderade kortklippta skinn till spädbarn, och att IKEA's är långhårigt och därför inte rekommenderas.
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-11-08 17:43:26 följande:
    Ja det är för jävligt just eftersom man kan ha det helt utan symptom. Sedan jag fick reda på det är jag glad för varje gravidvecka jag kommer igenom. Om mina nivåer är högre på måndagens urinprov ska jag diskutera penicillin redan nu - även om bakterien ofta kommer tillbaka så kanske det minskar risken i några veckor för missfall eller för tidig födsel och det är ju ändå något. Jag hade ingen aning ens om vad GBS var innan jag fick veta att jag har det.
    Läs gärna på infpreg.se om GBS om du vill ha mer information (om du inte redan gjort det ), där finns jättebra information. Där står också om varför man i Sverige inte väljer att göra som i USA.
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-11-08 20:33:23 följande:
    Tack för tipset! Har läst där nu, både infon för allmänheten och för sjukvårdspersonal och som jag förstår det menar man att screening av gravida inte införs i Sverige pga att det inte är påvisat att screeningen i USA har minskat antalet bebisar som föds smittade jämfört med i andelen svenska fall, samt att behandling under förlossning av samtliga kvinnor som är koloniserade med GBS ökar risken för antibiotikaresistens i samhället. Korrekt uppfattat?

Säkert bra resonemang på populationsnivå men jag föredrar självklart på individnivå att jag blivit testad och därmed säkert kommer få behandling under förlossningen så att risken för att _just mitt barn_ smittas minskar. Om mitt barn skulle bli ett av de få som smittas för att ingen visste att jag var smittad struntar jag ju fullständigt i att min icke-behandling minskat risken för antibiotikaresistens i samhället. Jag ser förstås till mitt barn i första hand och hade blivit helt förstörd om jag fått reda på i efterhand att mitt foster/barn dött av en infektion jag inte ens visste att jag hade och som hade kunnat behandlats för att minska risken att barnet skadats.
    Självklart ska man behandlas under förlossning om man har gbs, och det görs i Sverige, men man tjänar inget på att behandla under graviditeten då man ändå inte får bort bakterierna (däremot behandlar man symtomgivande uvi, för en uvi är inte heller bra). Resistensutvecklingen mot just den typen av antibiotika är låg, men däremot är man rädd att om man behandlar under grav. så kommer andra bakterier att ta över. Man får oftare svampinfektion efter en antibiotikakur, och även svamp kan vara skadligt, orsaka prematurfödsel osv.
  • Blgebo
    himw skrev 2015-11-13 21:50:05 följande:
    Aha- vi har köpt en näsfrida- en snorsug :)

Börjar man med magdroppar direkt?

I en av babyboxarna fick vi en pysventil till bebisen om den har luft i magen- är det något man verkligen använder? Kommer inte luften ut som en fis?

Kanske jättedum fråga men vi skrattade åt rumpventilen :)
    Vi har en otri-baby, också en variant på snorsug. 
    Magdroppar har i en metastudie visat sig inte fungera, så det behöver man inte börja med alls. Samma med minifom, det har inte heller visat sig ha ngn effekt. Men självklart väljer man ju att göra som man vill  

Tror faktiskt att Windi kan vara bra. Det fungerar ju på vuxna - ex snittade kvinnor med mycket gaser som inte kommer ut, kan ge stark smärta som är svår att smärtlindra. En pysventil, och det brukar bli mkt bättre.
  • Blgebo
    qatteriin skrev 2015-11-13 21:56:10 följande:
    Näsfrida har vi använt jättemycket och den är toppen! Det här var mer som ett komplement (och jag blev så nyfiken, haha). Man kan nog börja med magdroppar direkt om man vill men det kan lika gärna vänta.

Haha ja jag tycker de är så lustiga de där ventilerna! Vi använde aldrig nån sån, använde rumptermometern till samma sak om det behövdes.

Var ska man leta efter babyboxar dårå? Har inte skaffat en enda men det kanske vore värt det ändå. Vad finns det för några?
    Jag har hämtat ut på apoteket kronan, och beställt från apoteket hjärtat. De har varit jättebra båda två. Sedan fick jag en på babyproffsen, men den var rätt kass. 
  • Blgebo
    qatteriin skrev 2015-11-13 21:59:56 följande:

Nån som vet om man får såna där startpaket från Pampers/Libero numera? Vi fick sånt på bb med blöjor och sånt. Annars måste man ju köpa på sig blöjor innan man vet vilka man vill ha, haha! Jag tror vi hade Pampers sist men minns inte riktigt.

Libero har ett startpaket som skickas hem till medlemmar i Liberoklubben. Vet inte hur Pampers har det. Vi har slutat dela ut "babybag" på BB här, vet flera andra som också slutat med det. 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)