Inlägg från: Blgebo |Visa alla inlägg
  • Blgebo

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-11-15 18:54:10 följande:

Tack för alla inlägg om bärsele! Nu känner jag mig lite klokare. Så det bästa är att avvakta med att köpa tills man fått bebisen? Kan man vara säker på att få prova bära med bebisen i affären?

Sedan undrar jag en sak till: jag har mitt nästa BM-besök på onsdag, då är jag i v 33. Ni som är runt samma vecka, vad gjorde ni/ ska ni göra på det besöket? Jag tycker min BM är dålig på att berätta vad som ska hända på nästa besök så det ska jag be henne om nu för jag vet ju inte vad som är standard här. T ex undrar jag om tillväxtultraljud, kommer ni få det, är det något som görs på alla? Jag vet inte om jag kommer få det men klart att jag är nyfiken på om bebisen växer som han ska med tanke på att här tar man inte SF-mått. Mitt senaste UL var i v 26 och då var han normalstor.

Jag har köpt två ergobaby, en travelvariant och en lite stadigare, och så ett spädbarnsinlägg. Tänkte ha den ena liggandes i bilen. Även köpt på mig två bärsjalar, en vävd i bomull och en i ull/bomull som känns varm och go nu när det är kallt. Så jag hoppas verkligen han vill bli buren...annars får jag väl sälja dem  helt enkelt. Haft babybjörn tidigare, och den går under namnet ryggdödaren här, har fått permanent känselbortfall i ryggen på det område där selen trycker (fast vet ju inte om det är pga. den, det var tydligen normalt att få känselbortfall enl. läkaren på VC). Har en bärjacka jag kan ha utanpå, apful, men praktisk. Finns snygga också, men de är dyra... 
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-11-17 07:36:32 följande:

Tack för alla tips, skriv gärna igen om ni kommer på något mer att lägga i väskan!

Alltså vad är det som är speciellt med ett "amningslinne"? Vet inte vad det heter på engelska och vet inte vad jag ska leta efter. Den där sjukhusklänningen man får låna, knäpps den i ryggen även på förlossningen? Hade en sån vid en gynundersökning och det kändes ju helt korkat att den knäpps i ryggen om man ska amma, vore ju mer logiskt om man hade knapparna fram, eller? Hur långt efter förlossningen duschar man och byter till egna kläder, förutsatt att allt gått bra? Jag har ingenting som knäpps fram som passar, men en av makens skjortor (som qatteriin föreslog) kanske går lika bra som ett amningslinne?

Amningslinne? Kan det vara att det går att knäppa loss som på en amningsbh? sådana linnen har jag sett iaf på hm.
    Här hos oss i Falun är det knäppning fram, både på nattskjortan och "klänningen"  som man får låna på sjukhuset. Man duschar när man orkar, men ofta duschar kvinnan ngn timme efter förlossningen, oftast innan man går till BB. 
    Jag har varit naken när jag fött barn, badat, duschat osv på förlossningen och aldrig kommit mig för att klä på mig igen efter det... 
    Jag har haft strumpor på mig ngn gång när jag fött, men de blir blodkladdiga och blöta. Hamnade i sopkorgen på rummet. Finns fula, men sköna op-strumpor att låna om man vill ha strumpor under förlossningen  
  • Blgebo
    amalie79 skrev 2015-11-18 08:27:46 följande:
    Sant. Sen får man ju sortera lite, tråkigt att vara vuxen ibland. Jag är väldigt tight med min mamma. Hon skulle gärna få komma samma dag till bb, för min del. Vara den första efter mig och sambon som fick hålla sitt barnbarn. Men... Då måste ju svärföräldrarna få komma snabbt med. Och bonusarna såklart... Så det är nog uteslutet:(
    Inte alla BB där mor- och farföräldrar är välkomna. Kolla vad som gäller där du ska föda! På flera ställen är det besöksförbud för att undvika att få dit olika smittor och för att få lugn och ro på avdelningen. (friska) Pappor och syskon brukar alltid få besöka så klart. 
  • Blgebo
    mitthemligajag skrev 2015-11-18 15:55:04 följande:
    Antar att du också ska föda i Falun, här är de väl besöksförbud på bb förutom pappa och barn under dagen? Men på patienthotellet är alla välkomna alla tider. Vi bodde bara på patienthotellet sist :)
    Nej, jag tänkte föda hemma Vi får väl se var jag föder, har inte bestämt än, tar det som det kommer. 
    Ska jag föda på jobbet kommer jag gå hem tidigast möjligt    

Ja, det är besöksförbud för alla utom pappa och syskon. Och syskon får komma mellan 16-18. 
  • Blgebo
    mirakelspektakel skrev 2015-11-24 11:11:58 följande:

Jag har gråtit så mkt sen igår kväll att jag typ ser ut som en hög Rudolf med röda mulen. Jag tappade det totalt igår efter förlossningskursen, jag gick dit själv, min sambo har gått förr och tyckte inte de var något att ha och vem är jag att tvinga med honom? Men efter det kände jag mig så fruktansvärt ensam. Han säger att med sina söner så blev det inte verkligt för honom, för än han höll dem i sin famn. Han är en fantastisk pappa.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska hantera ointresset som jag upplever från hans sida. Det blir ju extra tydligt när man ser hur alla andra blivande fäder sitter och klappar på deras partners magar och följer med på alla besök hos BM, är delaktiga i alla inköp och planering som har med bebis att göra. Visst kan han hjälpa till och fixa något om jag ber honom, men han har ingen egen drivkraft eller intresse. Jag fattar att det blir skevt att jag är heltidssjukskriven och typ kan lägga en månad på vilken vagn vi ska köpa, medan han jobbar 100% och tar det största lasset när det kommer till barnen som vi har ca 80%.

Hur intresserade/delaktiga är era partners?

Vet hur det känns. Min man är inte överdrivet intresserad av bebisen i magen, inte ett dugg intresserad av inköp, förlossningen osv. Det är väldigt få gånger han känner på magen, och så har det varit de tidigare graviditeterna också. Förra gången upplevde jag att jag var helt "ensam", det var komplikationer under graviditeten, och han hade aldrig tid att följa med på kontroller, eller lyssna på mig när jag behövde prata. Han ställde inga frågor osv. heller. Däremot är han väldigt engagerad när barnet väl kommit. Jag tror att när det kommer till min man, så har han svårt att riktigt hitta sin roll under graviditeten. Han är heller inte den typen som är bra på att prata om känslor. Jag har accepterat att det är så (även om jag tycker det är skittrist), och får aktivt uppmana honom att känna på magen, prata med den lille killen därinne osv. 
  • Blgebo
    mirakelspektakel skrev 2015-11-24 11:45:38 följande:
    Han har sagt att han kommer följa med nästa vecka för min skull. Han påstår att han inte är ointresserad och att jag inte har någon anledning att känna mig ensam. Men typ den enda gången jag sett honom engagerad var precis efter att vi kommit ut från RUL och fått reda på att vi väntade en tjej. Han är inte intresserad av att känna sparkar eller att se till att bebisen har det den behöver (just shoppingen har jag inga krav på att han ska vara engagerad i, även om jag skulle bli glad om han köpte nåt till bebis som han tänkt ut själv.), när jag pratat om förlossningen så känns det typ som han vill ha en kravlista färdigställd från mig på vad han ska göra så att han slipper tänka själv. välja bb? vem bryr sig, det kanske är fullt ändå...
    Förlossningen men min man...haha...ja, första gången födde vi hemma (hans första, mitt tredje), då var han faktiskt "med på banan". Han fixade med praktiska saker, hämtade handdukar, kokade sax, servade mig, masserade mina ben osv och hittade sin "nisch"-utan instruktioner. Och var stolt över sin insats efteråt, berättade gärna för vänner och bekanta att han minsann varit "barnmorska".
    När vi födde nästa barn på sjukhus satt han bara där. Behövde tydliga instruktioner för att överhuvudtaget göra något. Annars satt han bara. Sa ingenting, noll engagemang, förutom precis när huvudet föddes fram och jag _viskade_ "fy fan vad ont det gör" - "nejdå, du kan ju inte ge upp nu" sa han då. Hon föddes 15 sek senare. Tur för honom att jag  hade annat för mig, annars hade jag klappat till honom för den dumma kommentaren (Vem fanken ger upp när halva ungen är ute, och man får väl tycka att det gör lite ont med ett huvud mellan benen, eller?).... Sedan blev det komplikationer med dottern efter förlossningen, då somnade han. Och vaknade när vi skulle åka hem efter ett dygn, det gick inte att väcka honom tidigare. Han sa att han kände sig så "lost" i sjukhusmiljön och bara var i vägen ändå. Har försökt prata om hur vi ska göra den här gången, föda hemma eller på sjukhus, men han säger att det spelar ingen roll, upp till mig. Och så är diskussionen slut. Hade varit skönt att bolla lite tankar med honom.
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-11-24 17:58:46 följande:

Såg att det diskuteras hur länge man tänkt stanna efter förlossningen och jag måste fråga varför pappor inte får stanna över natten i Sverige? Vi var på information på sjukhuset igår och här är det helt självklart att partnern sover över i samma rum med mamman och barnet. Alla som föder vaginalt får stanna två nätter, efter kejsarsnitt fyra nätter.

En sak vi inte alls har tänkt på är att vi tydligen måste bestämma nu snarast vilken barnläkare vi ska ha till barnet för hen ska komma och kolla barnet på sjukhuset innan man åker hem. Man ska förregistrera sig på sjukhuset här senast fyra veckor innan BF så senast 11/12 måste vi ha hittat barnläkare och fyllt i de papprena. Gör man så i Sverige också? När är första besöket på BVC med barnet efter hemkomst? Jag tycker det låter som att man går på kontroller här i USA hela tiden och jag känner bara att det låter jobbigt att behöva ta sig hemifrån för det när man precis kommit hem med bebisen.

De får stanna på de ställen där det finns plats. I Falun finns i stort sett bara enkelrum på BB, det finns två salar man ibland dubbelbelägger med två mammor istället. Hamnar man inte på BB så är det på patienthotellet, och där är bara enkelrum. Nej, här kör en barnläkare undersökning på de barnen som ska gå hem den dagen, eller de barn som "det är ngt med". Inget val man som förälder bör göra. I Sverige vill vi att man gör en barnläkarundersökning efter 48h ålder (PKU tas också vid 48h). Går man på den på BB så behöver man inte till läkare på BVC direkt sen. Däremot går många och väger och mäter rätt ofta i början på BVC, men det gör man som man vill med. Första besöket på BVC är oftast inom en vecka. Många gånger gör de hembesök första besöket och tar med våg, men vill man inte att de gör det, så kan man gå dit istället. Vi har kört båda varianterna. 
  • Blgebo
    Hame skrev 2015-11-26 09:34:04 följande:

Jag känner också av andningen, det är svårt att liksom halvligga i soffan för då känns det inte som att lungorna får plats Tungan ute 

Min första batting fixerade sig tidigt och jag gick över 9 dagar. Nu är jag i v.36 och denna är redan fixerad, så det är nog väldigt olika. 

Jag är också sjukskriven fram till bf, och tänker ta föräldrarledigt därefter. Eller komp, får se hur det ser ur med dagar och pengar.

På tal om föräldrarpeng, hur många dagar i veckan tänker ni ta? Med första barnet tog vi tre fram tills han fyllde ett och sedan fem. Funderar på om vi ska ta tre baserade på SGI och en av storebrors lägstanivådagar i veckan nu, så att man drygar ut lite och "blir av" med lägstadagarna.

Min lille kille ligger högt under högra revbenet med rumpan, så det trycker på i vissa lägen. Halvligga kan jag inte, och åka bil är sjukt obehagligt, känns som jag inte får plats i min kropp. Han har huvudet högt ovanför bäckenet. Tur att det är en lite mindre variant av bebis, han känns åt det mindre hållet när jag tar på honom och sf-måttet ligger en halv kanal under medel. 
    Har för mig att förra barnet aldrig fixerade sig, ibland gör de inte det förrän värkarna startar om man är omföderska. 
    Han rör sig galet mycket, framförallt sena kvällar, oavsett när på dygnet behöver jag inte vänta många sekunder innan jag känner någon typ av rörelse. 

Jag kommer förmodligen inte att ta ut några dagar första året. Maken ska ev. ta ut dagar under sommaren på trean som snart blir sex år, innan de brinner inne. Knöligare att ta ut när de börjat förskoleklass/skola. Vi har dagar kvar på både trean och fyran, tror det är sammanlagt kring 200 dagar med föräldrapenningnivå. 
  • Blgebo
    Eleonor01 skrev 2015-11-27 15:54:17 följande:

Jag har glatt mig åt att kunna hjälpa de små barnen på neo genom att donera mjölk till dem. Denna gången bor vi mycket närmare å då blir det lättare att köra med den.

Men nu verkar det som att jag inte får eftersom jag står på kortison :((

Har ni andra funderat något på det??

Jag personligen tycker det är viktigt att hjälpa de svaga som behöver hjälp om man har möjlighet å detta är en väldigt liten grej men ger någon så mycket :)

Jag donerade 42 liter sist, har donerat efter varje barn. Halva vigselringen finansierades med bröstmjölk Jag producerar ju ändå mjölken, och det finns en gräns för hur mycket jag behöver i min egen frys  
    Här kan man lämna in mjölken på en vårdcentral så behöver man inte åka ända till sjukhuset. 
    En av de äldre barnläkarna berättade att förr var det Glassbilen som körde mjölken till neo - då blir det ju nästan obruten fryskedja, men idag får man inte göra så. 
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-11-28 19:46:29 följande:

Jag kan säga att det låter jätteduktigt med julpyssel etc men själv kommer vi ta det rätt lugnt med sådant den här julen. Har ju inga befintliga barn som blir lidande av uteblivet julstök. Vi har ju hört så mycket om det här med Black Friday Sale här i USA så vi gav oss ut igår för att kolla läget, dock inte i ottan för vi hade inget större behov av något specifikt så vi ville inte trängas med galningarna som campar utanför affärerna . Vi orkade gå i EN affär för trots att jag gick i normal promenadtakt inne i afffären fick jag plötsligt strålande smärta från underlivet upp i magen, jätteont gjorde det. Försvann när jag satte mig ner men kom tillbaka ett antal gånger när jag rörde mig... Så det var ju bara att göra klart inköpen i den affären och sedan gå hem och vila.

Blev dock SÅ nöjd för jag köpte en superbekväm grå gravidklänning, en mönstrad kjol som passar nu men som inte är gravidkjol så om jag vill kan jag sy in den senare (köpte större storlek), en gosig stor kofta och ÄNTLIGEN en stor weekendbag som jag kan ha till BB. Känns som en stor lättnad att ha köpt den så jag kan börja packa snart .

Vi har fortfarande inte köpt spjälsäng så det måste vi hitta någonstans. Jag har gärna haft bebisen i sängen men vi har bara 160-säng och jag vet inte om bebisen får plats. Känns som ett dyrare projekt att köpa större säng än att köpa en spjälsäng. Vi fick den här sängen gratis nämligen och vill köpa så lite som möjligt här i USA för vi kommer ju inte ta det med oss tillbaka.

Hur ska ni andra göra, ha bebisen i er säng eller i spjälsäng?

Vi ska ha bebisen i sängen Vi är vana att sova trångt, första året vi bodde ihop sov vi i en 90-säng jag och maken. Sedan sov vi tre i en 120-säng. Nu har vi 180-säng och där sover vi 3-4 st... och nu ska det ju få plats en till också. Vi är rätt korta som tur är, så jag får sova i fotänden av sängen ibland. 
    Vi har två spjälsängar, men barnen har ju vägrat sova där, så vi kommer inte montera någon spjälsäng den här gången. 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)