mirakelspektakel skrev 2015-11-24 11:45:38 följande:
Han har sagt att han kommer följa med nästa vecka för min skull. Han påstår att han inte är ointresserad och att jag inte har någon anledning att känna mig ensam. Men typ den enda gången jag sett honom engagerad var precis efter att vi kommit ut från RUL och fått reda på att vi väntade en tjej. Han är inte intresserad av att känna sparkar eller att se till att bebisen har det den behöver (just shoppingen har jag inga krav på att han ska vara engagerad i, även om jag skulle bli glad om han köpte nåt till bebis som han tänkt ut själv.), när jag pratat om förlossningen så känns det typ som han vill ha en kravlista färdigställd från mig på vad han ska göra så att han slipper tänka själv. välja bb? vem bryr sig, det kanske är fullt ändå...
Förlossningen men min man...haha...ja, första gången födde vi hemma (hans första, mitt tredje), då var han faktiskt "med på banan". Han fixade med praktiska saker, hämtade handdukar, kokade sax, servade mig, masserade mina ben osv och hittade sin "nisch"-utan instruktioner. Och var stolt över sin insats efteråt, berättade gärna för vänner och bekanta att han minsann varit "barnmorska".
När vi födde nästa barn på sjukhus satt han bara där. Behövde tydliga instruktioner för att överhuvudtaget göra något. Annars satt han bara. Sa ingenting, noll engagemang, förutom precis när huvudet föddes fram och jag _viskade_ "fy fan vad ont det gör" - "nejdå, du kan ju inte ge upp nu" sa han då. Hon föddes 15 sek senare. Tur för honom att jag hade annat för mig, annars hade jag klappat till honom för den dumma kommentaren (Vem fanken ger upp när halva ungen är ute, och man får väl tycka att det gör lite ont med ett huvud mellan benen, eller?).... Sedan blev det komplikationer med dottern efter förlossningen, då somnade han. Och vaknade när vi skulle åka hem efter ett dygn, det gick inte att väcka honom tidigare. Han sa att han kände sig så "lost" i sjukhusmiljön och bara var i vägen ändå. Har försökt prata om hur vi ska göra den här gången, föda hemma eller på sjukhus, men han säger att det spelar ingen roll, upp till mig. Och så är diskussionen slut. Hade varit skönt att bolla lite tankar med honom.