Inlägg från: Blgebo |Visa alla inlägg
  • Blgebo

BF Januari 2016 :)

Znö skrev 2015-08-16 20:22:19 följande:
    Men tyvärr tar det ca 3 veckor att analysera det "stora" fostervattenprovet där de kan se mycket, går det att göra snabbare? Tror inte det. Man kan väl bara göra snabbanalyserna för trisomierna? Om det är vad de tror kommer jag ha 60% risk för att få ett svårt sjukt barn alternativt behöva begrava ett barn. Ganska dåliga siffror va?
    Två veckor tog den fullständiga analysen för oss, eller 13 dagar för att vara exakt. Har tagit ca 2 veckor alla tre gångerna vi gjort fvp, gjort fullständig analys alla tre gångerna. 
    Snabbanalysen är väl för de tre vanligaste trisomierna och ev. kön har jag för mig... 
  • Blgebo
    Znö skrev 2015-08-17 11:25:25 följande:

Mardrömmen var sann! Allvarliga hjärtfel, med allra största sannolikhet. Läkaren var säker på att socialstyrelsen beviljar. På fredag är det dags Nu lämnar jag gruppen! Lycka till alla <3 lev och njut och var tacksamma!

Lider med er!! Vilken mardröm. 
    Ja, man ska verkligen vara tacksam... 
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2015-08-17 17:49:11 följande:

Är det någon här som tecknat gravidförsäkring? Jaf funderar på att teckna en gravidförsäkring extra. Eftersom vi fått barn tidigt innan så får är väl risken stor nu med och då får man ju ändå ersättning om man behöver stanna på sjukhuset eller så. Och såklart täcker den ju annat med och ngt skulle hända.

Ja, har tagit Trygghansas försäkring, haft den alla gångerna, och har aldrig behövt använda den, så de har tjänat nån kr på mig  
    Däremot är jag fundersam kring barnförsäkringen längre fram, Trygghansa har försämrat sina villkor de senaste åren, så jag vet inte om längre är "bäst" som de var tidigare. Tur man har tid att läsa på. 
  • Blgebo
    MeEmmA skrev 2015-08-17 11:51:36 följande:

Var på ett väldigt lyckat rul idag, bebis såg fin ut och sprattlade runt hur mycket som helst :) blev flyttad från 14:e till 15/1, en dag hit eller dit spelar inte så stor roll. Som jag har hört innan så berättar dom inte kön, men vi lyckades få se en väldigt tydlig bild mellan benen och är ganska så säkra båda två på att det blir en liten Stella :)

Ska på ett nytt ultraljud efter v 30 för att kontrollera moderkakan, den måste flytta på sig för att jag ska kunna föda normalt. Hon sa att den brukar dra sig uppåt mer när livmodern växer vilket jag hoppas att den gör eftersom att jag helst inte vill göra snitt.

Är så lycklig nu :)

Så var det för mig förra gången, fast fick göra massor med ul, blev totalt 13 st, för att sedan konstatera att allt var normalt med moderkakan. Låg den för inre modermunnen, eller bara nära? 
  • Blgebo
    MeEmmA skrev 2015-08-17 20:05:42 följande:
    Hon sa att det låg i bakvägg och hade väldigt svårt för att avgöra om den låg för, om inte så var den alldeles för nära.
    Jag har ju haft rätt mycket blödningar tidigare, då det verkligen rann blod och då låg den framför. Men eftersom att blödningarna har slutat så var jag säker på att den hade åkt upp, vilket den inte verkar ha gjort.
    Huvudsaken är att bebis mår bra och det påverkar ju inte den. Dessutom är det ett antal veckor kvar som den fortfarande kan flytta på sig.
    Men hur lång tid innan bestämde dom att du inte behövde göra ks?
    V.35, men det var mkt pga av att hon låg i tvärläge också, och det var osäkert om hon skulle få plats nertill i magen eftersom det var så mkt moderkaka där. Jag grinade varje dag från v18 till v 35, kunde inte alls glädjas åt graviditeten, diskuterade sent avbrytande, och var totalt knäckt. Snitt är typ det värsta som kan drabba mig, förutom att barnet dör. Jag älskar att föda barn, och vill absolut inte bli förlöst med snitt. Jag är verkligen fobiskt rädd för både sjukhus och att vara patient.
  • Blgebo
    MeEmmA skrev 2015-08-17 20:43:57 följande:
    Men vad hemskt att du var tvungen att känna så under större delen av graviditeten. Jag känner väl inte direkt den rädslan, men med alla fördelar att föda normalt och att jag har gjort det tre ggr så känns det lite konstigt att den sista skulle bli annorlunda speciellt efter hur bra den sista förlossningen gick!
    Skulle det bli så att den inte flyttar på sig tillräckligt så får jag ändå göra det som är säkrast för mig och bebis. Men som sagt, känns väldigt snopet om det inte går normalt denna gången.
    Så kände jag också. Hade tom. fött trean hemma i vardagsrummet. Och att då bli snittad med nr 4 hade känts hemskt. Födde vaginalt, men det blev induktion, vilket jag också mådde oerhört dåligt av, och upplevelsen av förlossningen var vidrig, jag har drömt mardrömmar om förlossningen i två år, och fick panikångest av att komma tillbaka till jobbet (på förlossningen). Kan fortfarande inte prata, eller titta på de som var inblandade i förra graviditeten/förlossningen. 
    Nackdelen med att själv vara barnmorska, är att jag inte blir tagen på allvar om jag är rädd för ngt sådant. Försökte ta upp det med barnmorskan både förra gången, och den här gången (olika bm), men de lyssnar inte. Jag skulle behöva prata med typ kurator eller mvc-psykolog motsv. men det verkar omöjligt. 
  • Blgebo
    dinin skrev 2015-08-17 20:37:05 följande:
    Varför bör man teckna en innan RUL? Funderar själv på om jag ska göra det då jag har RUL om en vecka, men försäkringarna börjar väl inte gälla förrän tidigast v 20? Jag har tittat på Folksam (eller sambon är den som sköter det, rättare sagt :) )
    För att försäkringen då även tar med saker man hittar då, annars görs det undantag för dem. Försäkringen ska vara tecknad och betald innan RUL.
  • Blgebo
    mitthemligajag skrev 2015-08-17 21:02:10 följande:
    Vi hade Trygg-Hansa förra gången och satt och jämförde massor med andra försäkringar men ingen täcker såå mycket som Trygg-Hansa eller har så bra utbetalning heller. Mina vänner som fick en dotter nyss med ryggmärgsbråck slarvade och tog bara bas försäkringen från Trygg-Hansa. Dom missar över 60 000 kronor bara för att dom inte betalade in den där tusenlappen. Dessutom vet dom ju inte med 100% om
    Hon kommer bli så frisk som dom tror, så det kan vara mycket mycket dom går miste om! Så betala in den där ynka pengen för det är såå värt de om de händer något :)
    Jag har en dotter med asperger, lätt variant, hon är i stort sett normal om man inte stressar henne för mycket. Hon fick 107000kr från trygghansa. Idag får man inte en krona för samma diagnos...
  • Blgebo
    Znö skrev 2015-08-17 21:18:51 följande:
    Du behöver inte svara om du inte vill men hur har du fått till ett fullständigt FVP? Gjorde du privat? Var isf? Kommer landstinget ge mig det om jag blir gravid fler ggr om jag står på mig? KUB tycker jag inte säger ett skit, typ som att spela poker eller nåt. Eller kanske du har åldern inne för FVP så att säga? Ja, läkaren idag sa att jag inte hann göra den fullständiga analysen, så minst två veckor. Jag är i 20+1 idag.

Tydligen var läkaren idag helt inne på att man borde screena mödrar tidigare med ultraljud, man måste bara bli bättre på att förstå och tolka det man ser sa han. Intressant! Att gå så här långt i en graviditet och sen avbryta känns fruktansvärt. Bebisen sparkat i min mage och jag ska döda henne på fredag. Och så var han väldigt bekymrad över övervikt vid graviditet, då fungerade inte ultraljud så bra sa han
    Jag har sagt att jag vill göra ett. I landstingets regi, inte betalat en krona. Jag gjorde fvp som 29-åring, som 32-åring och nu som 35-åring, alltså bara nu jag är "tillräckligt gammal". Oro för skadat barn är ett skäl att göra fvp, och jag har bara sagt att jag är orolig, och vill minimera risken att få ett skadat barn. Jag har en jäkligt bra gynekolog, en äldre man, som tidigare jobbat både som uska och ssk innan han blev läkare. Han är oerhört "mänsklig". Kanske har det spelat in. 
    Jag är smal, så mina ultraljudsbilder blir jättetydliga. Min kompis har några trivselkilon, och det gör _mycket_ på bildkvalitén...
    Ja, landstinget kommer ge dig det utan tvivel. Men kom ihåg då att säga till om fullständig analys, det är lätt att de missar det...säg även till vid själva provtagningen. 
  • Blgebo
    Znö skrev 2015-08-17 21:41:30 följande:
    Ja, han var rättfram. Både han och överläkaren i fredags poängterade mängd underhudsfett jag hade, sjukt egentligen. Men jag gillade att han verkligen ville förändra mödravården i Sverige. Mer ultraljud tyckte han! Han tyckte man skulle få en chans att veta tidigare.

Sverige är ju tex ett av de få länder (Norden?) som använder SF-mått för att mäta om bebisen växer som den ska. I andra länder använder man ultraljud (UK och USA) och skrattar åt Sverige som står med måttband och mäter magar fulla med gaser, karameller och bebis.
    Fast Sverige har bättre överlevnad än vad USA har, så deras ul säger inte allt...vi ska vara rädda om "hantverket" och inte överlåta allt på maskinerna... Avviker sf-måttet så blir det ultraljud. Mycket känner man med händerna också, man kan känna om det är en stor eller liten bebis om man är van. Jag har fått göra tillväxtultraljud med två av barnen, för min mage var för liten, och jag gick upp för lite i vikt. 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)