Inlägg från: Blgebo |Visa alla inlägg
  • Blgebo

BF Januari 2016 :)

Eleonor01 skrev 2016-01-05 13:38:54 följande:
    Helt galet! Finns barn som dött vid igångsättning med cytotec. ALDRIG att de får i mig det om det blir igångsättning på mig!!

Har gjort abort m cytotec en gång.

Så glad att det gick bra för er!!
    Finns barn som blivit dåliga av att man sätter igång oavsett metod. Katastrofsnitt efter att man tagit hål på hinnorna förekommer det med. En igångsättning innebär alltid risker, oavsett metod. Och forskningen visar att cytotec inte är värre, snarare bättre, än andra metoder för utmognad av tappen. Gelen till exempel, där har jag varit med om ett barn som direkt blev knalldåligt och det blev katastrofsnitt, ändå var den gelen specifikt framtagen och godkänd för ändamålet.
    Det finns barn som dött och skadats av värkstimulerande dropp också. Och även barn som skadats av långdragna förlossningar. Damned if you do, damned if you don't...
  • Blgebo
    amalie79 skrev 2016-01-05 14:44:06 följande:
    Finns det typ ett enda patienthotell för alla sorters människor eller har det också olika avdelningar typ? Eller finns det olika? För min mormor bodde på patienthotell i Borås under sin strålningsbehandling. Det gick snabbare att skicka dit henne i tio dagar än om hon skulle väntat på plats i Göteborg
    Här är det ett för alla än så länge. På vissa håll har de en lätt-BB avd. typ som ett patienthotell, tror det är så i Borås.
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2016-01-05 15:09:35 följande:
    Åh fy så otäckt att höra. Herregud att dem får använda det läkemedlet att sätta igång med. Känns som man blivit totalt lurad att inte ens få information om det. Får en stor klump i magen när jag hör det. Men det är inget som kan påverka bebisen efter födseln eller, jag menar om allting gått bra och så?

Förstår att du inte hade accepterat den metoden, det jag heller aldrig gjort om jag vetat om det innan. Men man litar ju på sjukvården tyvärr. Hoppas nån annan kanske slipper det nu iallafall efter det kommit upp här.
    Vad ska vi ge istället? Finns inga bättre preparat...möjligtvis sämre.
  • Blgebo
    amalie79 skrev 2016-01-05 15:25:30 följande:
    Vad händer om man inte sätter igång, alltså hur länge kan man gå med bebisen i magen o när blir det direkt farligt så att säga? Var det så förr att när det hände så dog man typ eller hur gick det till?
    Det som händer, är att moderkakans funktion förr eller senare avtar. Hur lång tid det tar varierar. En del moderkakor klarar över 43 v andra barn slutar ju växa långt tidigare än så. Har träffat två somaliska kvinnor som vägrat igångsättning och sedan fött barn i v43 + ngn dag. De barnen mådde jättebra. Men nu kan man ju följa med ultraljud hur det ser ut med fostervatten, flöde osv. Man har som patient alltid ett val, man kan vägra igångsättning men fortfarande få kontroller av barnets hälsotillstånd. Har även varit med om att man som kvinna vägrat igångsättning trots att barnet mått dåligt, och sedan inväntat spontan förlossning med dött barn i magen. Så länge barnet är på insidan är det ingen "person", och mamman bestämmer eftersom det är hennes kropp som påverkas.

Ofta går man ändå bara över ngn dag oavsett vad man gör... pratade just om det med en av läkarna innan jag gick hem. Hon sa att hon haft en kvinna som vägrat igångsättning i v.42. En "naturmänniska" som trodde på att kroppen fixade allt, sådär lite lagom skeptisk till sjukvården. Lite äldre, närmare 40, välutbildad, svensk. Dagen efter läkarbesöket kom kvinnan in med egna värkar och födde barn snabbt och helt komplikationsfritt. "Och där hade jag stått och pratat om hur farligt det är att gå över och att hon verkligen borde sättas igång..."

För länge sedan såg situationen annorlunda ut. Oftast föddes ju barnen ändå och mådde bra, men det hände också att barnet kunde dö till slut och födas dött, eller ruttnade i magen, och sedan dog mamman av en efterföljande infektion.
  • Blgebo
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-05 19:30:28 följande:

Jag såg en dokumentärserie på SVT innan jul, vet inte om den visas fortfarande, men den handlade om gravida kvinnor runt om i världen. En belgisk kvinna besökte flera länder och följde gravida kvinnor under graviditeten och förlossningen och tiden efter. I ett avsnitt var hon i Indien och det har etsat dig fast i mitt minne. Känner mig så tacksam över att bo i Sverige! Om den finns kvar på play då kan jag verkligen rekommendera, minns inte vad den hette dock.

Jag håller med er andra om att man får lita på att sjukvårdspersonalen vet vad de gör och att de väljer den metod som passar barnet bäst. Det viktigaste är ju ändå att det kommer ut ett levande barn. Sedan skrämmer det mig med både igångsättning och kejsarsnitt. Hoppas på att slippa det.

Den såg jag också...om lyxkliniken i brasilien (om jag kommer ihåg rätt) där de nyförlösta fick håret fixat och blev sminkade inför hemresan, och fick en kasse med lyxiga produkter för att de skulle se fräscha och snygga ut... Och där majoriteten förlöstes med snitt. Hur olika det kunde vara, fascinerande!

Igångsättning är inget vi tar lätt på i vården, man blir lite frustrerad över kvinnor som vill bli igångsatta av bekvämlighetsskäl, och inte vill lyssna ang. risker osv.

Jag är inte rädd för igångsättning, blev själv igångsatt förra gången pga. långvarig vattenavgång, men jag skulle aldrig vilja vara med om själva upplevelsen frivilligt igen. Kände mig totalt överkörd och psyket hängde inte med alls. Tog en v innan kroppen fattat att jag fött barn, hemsk känsla. 25 min tog det från första värk till att hon var ute, inte alls kul, kändes som jag missade hela förlossningen.
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2016-01-05 20:53:55 följande:
    Jag känner igen mig lite i det du skriver angående att missa förlossningen. Jag blev så överrumplad när dem gav mig beskedet om igångsättning för en vecka sedan och jag har nog inte fattat riktigt ännu att vi har vår lilla dotter hos oss. Sen gick jag där med mensvärk i drygt 9 timmar och sen plötsligt var det över på 19 minuter.
    Är ju såklart så oerhört glad och tacksam för vårt fina lilla liv men det kändes lite snöpligt att inte få gå längre denna ggn heller. Blev igångsatt med första barnet också men där hann jag ändå få bearbeta tanken då dem satte igång det dagen efter jag fick beskedet.
    Jag jobbar ju ändå med sånt här...men det var som att jag aldrig fattade vad vi skulle göra, jag måste fått en total blockering. Och när allt var klart, så kände jag bara "jahapp, då åker vi hem och inväntar värkarbetet"... Sen fick jag förlossningsdepression och grät nästan varje dag i två år för att jag missade förlossningen, har drömt mardrömmar om förlossningen, fick panikångest på jobbet, och jag klarar fortfarande inte av att träffa de personer som var inblandade. Som tur är, har läkaren gått i pension, och den barnmorska som var med jobbar bara dagar, jag jobbar bara nätter så vi ses sällan. Men hon frågade mig för ngn månad sedan  när hon hade en student med, eller om det var studenten som frågade, om hur det känns inför den här förlossningen och jag bröt ihop totalt. Så det är lite "tunn is". 39+0 idag, så nu har jag börjat oroa mig för att gå över - och bli igångsatt....

Men så klart, finns det ingen annan utväg, så hellre igångsättning än snitt.
  • Blgebo

Grannarna har fått hotbrev där de ombeds lägga 5000 i en plastpåse på ett ställe alldeles här i närheten (jag kan se avlämnningsplatsen inifrån huset...), annars ska de få rutorna på huset sönderkastade. Låter ju kul... Grannen mitt emot ringde i eftermiddags och bad mig hålla lite koll i helgen, för de skulle åka iväg.  Tiden löper ut vid midnatt, känns lite olustigt, trots att vi inte har fått något brev. Det var riktat till personer som har det "lite bättre ställt" och vårt hus ser väl lite skabbigt ut, och bil har vi inte heller, så vi kanske klarade oss därför...eller så passar de på att kasta sönder våra fönster när de ändå är i farten. Typ hela gatan bytte fönster förra året... Det är sånt här jag absolut inte vill fokusera på just nu känner jag...

• Blgebo
    mitthemligajag skrev 2016-01-05 21:51:42 följande:
    Men Gud vad scary!!!!! Har dom polis anmält? Vad är de för jäkla idioter och 5000 kr? Inga pengar för att hota ngn liksom
    Ja, de har polisanmält, och det har pratats om det i radio, stått i tidningarna och de har tagit upp det på tv också. Det står i brevet att det är en så liten summa och att vi som bor här inte påverkas av att förlora en så liten summa. Typ. Lämnar man inte pengarna ska de kasta sönder ett nytt fönster/dag tills man lämnat dem. Jag hoppas på att det är ngn idiot som bara försöker skrämmas...Jag blir påverkad, det är liksom ett hot mot den upplevda tryggheten i hemmet. 

• Blgebo
    elinville skrev 2016-01-07 19:39:29 följande:
    Står inget på infpreg om svinkoppor så ska nog inte vara ngn fara.
    Infpreg är btw ett supertips om infektioner vid graviditet : www.medscinet.se/infpreg/publicInfo.aspx
    Svinkoppor dvs impetigo kommer från grupp A streptokocker, den bakterie som kan ge barnsängsfeber. Står om Grupp A streptokocker, GAS på infpreg. Svinkoppor är ingen invasiv variant av GAS, och  infektionsrisken för ett nyfött barn är försumbar om man håller god hygien. 

• Blgebo
    amalie79 skrev 2016-01-07 16:52:59 följande:

Så kom han, vår store lille gosse, 53 cm och 4565 gram. En inte jättelång men ack så tuff förlossning som slutade med sugklocka och 2 liter blodförlust.

Är trött yr o lycklig, har varit uppe och stått på benen men sks få blod nu.

Det gick ju!

Grattis!! Fin han är!!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)