Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

Om man ska sluta amma och övergå till ersättning, hur är bäst att göra? Kan man fasa ut det successivt, så att man tar varannat mål amning och varannat mål ersättning och så fasar man ut amningen mer och mer. Känner att denna amning börjar ta knäcken på mig samtidigt som jag får så jäkla dåligt samvete för att jag vill sluta amma. Känner mig liksom lite misslyckad som mår dåligt över den och inte får det att funka riktigt bra. Vet att ni flesta här har precis samma med era bebisar, att dem också vill snutta och äta hela tiden och jag beundrar er som klarar av det, för jag börjar verkligen känna att det inte går längre.
    Hon är missnöjd precis hela tiden när hon inte ligger vid bröstet. Jag kan lägga ifrån mig henne i 5 minuter sen bara skriker hon. Hon kan liksom inte vara vaken utan att hon ska ligga där. Dem sista 2-3 dagarna har jag bott i soffan, hinner ju knappt gå på toa och äta själv emellan.

• WiMe06
    amalie79 skrev 2016-01-23 14:17:25 följande:
    Ja då de tar spårvagnen så inget jobb så. Äldste har åkt själv sista 1 1/2 åren, nu ska lille med också och det kan gå hur som helst, men han har lovat att sköta sig om han slipper fritids. Förra gången vi försökte så var han alls inte mogen, då kunde han helt enkelt låta bli att gå upp eller gå åt ett annat håll än storebror. Men nu så vill han själv inte gå på fritids längre, inte så många treor går kvar där.
    Skönt att slippa det iallafall, men det är klart att det blir ju ändå kanske att dem kommer till dig och så när dem kommer hem. Hoppas yngsta sköter sig nu då och följer med storebror så det funkar.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2016-01-23 14:22:30 följande:
    Jag förstår dig fullt ut. Känner mig som att jag aldrig kommer vänja mig vid känslan av hormonrus, mår illa när jag lägger honom till bröstet och första tagen. I morse sov vi så länge stt det var mjölk överallt, i sängen, i hela ansiktet på Arvid, det plaskade och spände och stackarn fick knappt tag om vårtan.

Arvid går ju att lägga ifrån sig lite så. Sen har jag inte ångesten som du har ang vikten osv, din tjej är ju fortfrsnde så liten. Min femkilosklump går inte under av att vara med pappa i famnen eller pipa ett par extra minuter medan jag bajsar klart liksom. :)

Ska kämpa på men tror inte jag kommer amma särskilt länge.
    Nej, jag vet inte heller om jag kommer vänja mig denna ggn. Med första fungerade det, han var precis som W och låg där hela tiden men då visste man inte annat och man hade bara honom att tänka på men nu har jag ju trots allt 2 till som också behöver sitt.
    Börjar ju bli bättre med vikten, nu väger hon ju snart 3 kilo. Om två veckor är vi nog där

Har inte alls det där problemet med att brösten är helt spända om hon inte ätit på ett tag, iallafall inte med vänster bröst. Det är ganska många timmar sedan hon åt på det bröstet nu men det är som värsta taxörat och jag känner liksom inte att det rinner till i det bröstet heller när hon äter som jag gjorde förut. Så varje gång hon ska amma så känns det som jag måste börja med det högra eftersom det är så spänt och ömt. Det går inte att tillämpa att börja varannan gång med brösten.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2016-01-23 14:23:06 följande:
    Sträckte till höften lite men ingen större fara. Höll upp huvudet iafå
    Åh så skönt att det inte blev värre, inte roligt att sträcka höften men det var ju tur i oturen att inte stygnen påverkades eller att du slog i huvudet eller sådär.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2016-01-23 14:34:29 följande:
    Ja, Nu åker de till sin mamma på måndag så första veckan blir lugn. Sen har jag sagt till sambon att jsg inte tänker planera min ledighet kring dem men är jag hemma så ok. Men som tur är så slutar yngste alltid 14:25 o sambon 15 så de kommer inte vara så länge hemma innan han kommer
    Okej, vad skönt, då blir det knappt ngn timme då som du behöver ha dem själv hemma?
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-23 14:46:02 följande:

Skönt att det inte bara är Sally som headbangar! Då borde det ju inte vara nån fara för dem egentligen. Även om man såklart ska försöka parera, hehe. Sally har ju mindre huvud än Axel hade också så det är väl inte lika otympligt, 33 cm i huvudomfång bara. Har varit på stan idag och försökt hitta mössa som passar, orkade inte springa runt så mycket med Axel med mig men Åhléns och PoP blev det iaf. Vi hade ju mest kläder i stl 56 så med tanke på att hon drunknar i 50 så behövde vi skaffa lite till... Men det finns ju inte mycket att välja på och det som finns är inte riktigt min stil! Det blev iaf en body i 44 och en i 50 på rean på PoP, ett par brallor i 50 och så en hjälmmössa i stl 36 som var den minsta jag hittade. Och en pyjamas i 44 på Åhléns. Så nu har hon några plagg som passar iaf...

WiMe06; du ska INTE ha dåligt samvete om du slutar amma! Du har kämpat redigt länge och att bröstmjölk knappt ens är marginellt bättre än ersättning för oss i västvärlden har vi redan diskuterat. Som jag ser det så ammar man först och främst för sin egen skull, inte för bebisen, för ersättning funkar lika bra. Men för- och nackdelarna vet du redan själv, ha inte dåligt samvete bara. En välmående eller åtminstone fungerande mamma är det viktigaste för alla ungar. Jag vet inte hur man bäst går över till ersättning, men att byta ut varannat mål låter ju vettigt!

Amalie79; det lät inte roligt att ramla i duschen! Bra att du inte gjorde dig alltför illa! Skönt att få sova så länge men jobbigt när mjölken plaskar ner överallt. :-P Jag har aldrig kunnat vara utan bh/amningslinne när jag ammat för då har det runnit överallt... uuuh.

Skönt med lite kläder som passar lilla sötnosen. Jag har inte ens vågat ta mig till köpcentret ännu, haha. Nej du, mössa är jättesvårt att hitta ngn som passar. Åh, då är lilla W större om huvudet, hihi. 34 cm har hon vuxit till sig. Jag har gjort lite shopping på Tradera så nu har vår tjej också några få plagg som passar. Hon har ett set från hm som börjar passa rätt så bra.

Tack för orden om amning. Ska nog passa på att ta upp det lite med Amanda-bm (aurora i resten av landet) om det finns möjlighet annars tar jag det med bvc på fredag.
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2016-01-23 15:41:09 följande:

Lily har också 34 cm i huvudomfång. Denna passar perfekt! Strl 40 :)

Jag har två velour bodysar som passade precis på förlossningen. Hon e 47 lång å vägde 2830g. De kan hon inte ha längre eftersom hon har sin skena. Det står storlek 50 i dem men det är det verkligen inte. Något som passa wendela? Skickar gärna upp dem on du vill ha

Vad gulligt och omtänksamt av dig. Dem skulle säkert passa henne, hon är nu 46 lång och väger 2770 gr. Vad vill du ha för dem? Jättesnällt
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2016-01-23 15:51:32 följande:

Jag kommer få plocka undan 56 utan att han använt allt. Ändå tycker jag inte jag köpte vansinnigt mycket.

Fick lite men mest i 62/68 så :)

Åh, en stor liten kille. Min make bara längtar tills det är lite mer å hålla i
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2016-01-23 16:10:31 följande:
    Inte en krona! Adress hade underlättat ;) den ena e använd en gång å den andra e inte ens tvättad. Bara roligt om de kan komma till nytta :)
    Vad snällt av dig
    Har inboxat dig.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-23 16:51:45 följande:
    Hehe nä maken fick stanna i bilen med Sally (vågade inte vara för långt borta med tanke på amningen) så gick jag och Axel och shoppade. Han tjatar ständigt om att få gå till PoP så vi gick dit, de är så smarta som har Briotågbana i affären, haha! Jag har kollat tradera men jag hittar inget som lockar mig... ja det här lilla huvudet alltså, hon är så mini den här ungen känns det som!!

Ja ta det med bm vetja, det är säkert klokt! Jag känner själv nu att jag tar en amning i taget och sen får vi se. Har så förbannat ont och nu blöder det om såren också. Sally har iaf tagit amningsnappen de senaste gångerna men gud vad bökigt det är jämfört med att slippa.
    Klokt, det är kanske så jag får göra med, dem kan släppa av mig så kan dem köra en runda, hihi
    Ja, det är verkligen bra att ha briotågbana, både för deras och föräldrars skull, hihi.

Näe, jag har egentligen bara hittat 2 pyjamas i stlk 44, sen har jag jagat ett set från hm med tunika och leggings men missat varenda auktion i stlk 50 så till slut blev det ett i stlk 56, haha.

Ja, men det är nog lite så man får göra, en amning i taget. Wendela har en skitdag idag, har inte kunnat lägga ifrån mig henne en enda minut känns det som. Vid 15.30 fick hon en flaska ersättning efter att precis ha ätit på mig i ca 1 timme. Hon slurpade i sig nästan 90 ml, var f*a gör ungen av all mat, hon kräks ju inte. Rapar knappt. Sen var det bara att lägga henne i vagnen och ut och gå för att se om hon kunde sova en stund. Yeey hon sov till vi kom in och jag var tvungen att ta av henne lite och killarna börjar peta på henne. Tack för den liksom. Hade det inte varit så jäkelens kallt hade jag låtit henne stå kvar ute och sova en stund.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)