Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

Kixpix skrev 2015-07-14 19:19:16 följande:

Det var sent. Här får man lyssna på hjärtljuden på varje besök man har hos BM.

På den MVC jag går på är det standard att få lyssna vid inskrivningen.

Får man fråga vilken mottagning du går på? Konstigt att det skiljer sig så inom region Skåne. Fast jag bryr mig som sagt inte egentligen ifall JAG får lyssna, bara BM konstaterar att det är normal hjärtaktivitet.
  • Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-07-14 20:50:49 följande:

Jag går på familjens hus i Hässleholm. KUB gjordes på CSK.

Att lyssna på hjärtljuden vid inskrivningen är inget jag bad om, det är för att BM ska konstatera att allt är normalt, likadant vid kub. Det var inte många sekunder vi fick lyssna, men det kontrollerades i alla fall.

Vilken mottagning går du på?

Ok. Vid min inskrivning hade jag redan gjort ett VUL på en annan mottagning eftersom min klinik (Capio i Lund) inte hade några lediga tider för VUL, men vare sig där eller på mitt KUB på Mama Mia i Malmö fick vi lyssna på hjärtljuden. Naturligtvis fattar jag väl att BM ska lyssna på hjärtat för att konstatera att allt är normalt men det förutsätter jag att hon gjorde även om VI inte fick lyssna.
  • Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-07-14 21:28:35 följande:

Jo, det förstår jag att du fattar. :)

Men vid min inskrivning sa bara bm "nu ska vi lyssna på hjärtat, men jag kan inte garanterat att vi hör något, då det kan vara svårt att hitta rätt". Idag på KUB sa hon som gjorde det "och nu ska vi lyssna på hjärtat" sen mätte hon och hade sig och sen sa hon 160 slag i minuten. Sen vet jag inte om det var för de hade en alldeles ny maskin? Den maskinen hon använde på mig är en maskin som gör ultraljud i 3D. Min sambo sa direkt när vi kom in "oj det här såg väldigt tekniskt ut". Haha.

Konstigt att det är så olika. Jag tror att Mama Mia också hade ett 3D ultraljud (det var uppkopplat på en stor platt-TV) men är inte säker. Jag letade upp pappret från KUB och angående hjärtat står det "normal hjärtaktivitet" så hon har ju kollat det och det räcker för mig just nu. När jag kommer till USA kommer de säkert göra alla möjliga tester så då kanske jag får lyssna .
  • Seven Costanza
    Znö skrev 2015-07-15 06:32:05 följande:

I USA gör man mycket ultraljud, så du kommer få se bebin en hel del.

Här börjar man inte lyssna på hjärtat förrän efter RUL, typ vecka 25. Men på RUL hör man ju hjärtat.

Ja vi får väl se. Jag har gjort ett VUL och ett KUB och hinner göra RUL också innan vi flyttar så det känns ändå som att man hunnit få hyfsad koll redan innan man kommer dit, men som du skriver så är det ju inte säkert att de håller med. Min BM har sagt att hon ska skriva journal på engelska som jag kan ta med så att jag kanske inte behöver göra om allt .
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-07-16 04:08:59 följande:

Utnyttjade en "löneförmån" och lånade ultraljudsapparaten nyss. Klar och tydlig bild på en liten vild sak Känner fosterrörelser, men ville ändå kolla....

Gud va kul! Men du känner alltså rörelser redan, vilken vecka är du i? Jag är i v 15+ 2 (BF 4/1) och jag känner ingenting jag kan identifiera som fosterrörelser... Hur känns det? När brukar man kunna känna?
  • Seven Costanza

En annan fråga till vem som helst av er som kanske vet: när börjar fostret kunna höra? Man har ju hört att bebisen känner igen mammans röst från magen så det vore spännande att veta när detta börjar. Hur upplever fostret ljudnivån? Måste man prata högt för att den ska höra eller reagerar den t o m negativt på höga ljud t ex konsert?

• Seven Costanza
    dinin skrev 2015-07-16 06:30:31 följande:

KUB om 1,5 timme... Jag är så nervös, knappt sovit på tre dagar! Håll tummarna för mig är ni gulliga! Känns som jag är sist ut med kub :)

Lycka till, ska hålla tummarna för dig! Hur långt gången är du? Vi är ju ganska många som är beräknade första veckan i januari så det är ju naturligt att vårt redan varit, men jag är snarare lite avis på dig och de andra som då bör vara beräknade lite senare i januari för jag hoppas ju på att bebisen vill komma ut 2016 och inte 2015 och jag har bara fyra dagars marginal . Huvudsaken är ju att det är ett friskt barn men om jag får önska vill jag hellre ha i januari än sent i december. Före jul verkar ju mysigt men i mellandagarna kansle det inte är så kul att fylla år... Jaja lyxproblem, jag hoppas att det är ett friskt barn du bär på i alla fall!
  • Seven Costanza
    hsh skrev 2015-07-16 06:48:08 följande:

v.17 tror jag I magen är ljudnivån ungefär som en trafikerad gata, tror inte barnet ska reagera negativt på höga ljudnivåer. Var på rock-konsert för två må månader sen och kollade upp det, dessutom satt en höggravid kvinna framför mig. Man rekommenderades att sitta ner, that's all.

Oj det är ju från nästa vecka för mig då, va häftigt! Jag längtar till RUL nu för att få se bebisen igen, har ju fortfarande inga symptom så ser verkligen fram emot när jag börjar känna bebisen så det blir mer verkligt. Hoppas det blir att jag börjar känna det tidigt.
  • Seven Costanza
    hsh skrev 2015-07-16 07:51:45 följande:

Åh, långt gången du är. Härligt Jag är i v.14 .. Längtar också. Har mitt RUL 20e augusti. Har känt "fladder" i magen som kan vara bebis men jag vågar inte säga att jag är bombsäker. Man kan ju ha fel Pendlar mellan "Jag är kanske inte gravid längre"pch "oj vad jag känner mig gravid!" Man vill som bara se lilla pyret igen!

Ja det känns verkligen härligt, tycker veckorna gått fort! Gick in i v 16 i tisdags så det är kul. Tittade ju på bebisen på KUB så det är ju bara att hoppas att inget hänt sedan dess, RUL för mig blir 10/8 så mindre än en månad kvar nu . Jag har hört talas om det här fladdret men jag tycker inte att jag känt något än. Är dock inte särskilt orolig för jag fick lägsta risken på KUB så allt borde ju vara bra - missfallsrisken är ju bara 3% om man klarat sig genom v 12 så jag utgår ifrån att allt är okej.
  • Seven Costanza
    dinin skrev 2015-07-16 08:58:58 följande:

KUB äntligen avklarat! Fick lägsta risken på allt och bebis var pigg och dansant :) blev flyttad till 24/1 så stämmer ganska bra med ursprungsdatum. Så lättad nu!

Stort grattis, fick också lägsta risken och är jätteglad för det! Självklart KAN ju barnet vara skadat ändå, antingen att det har någon trisomi ändå eller någon annan skada/sjukdom men det känns ändå som ett betryggande steg på vägen att få låg risk tycker jag.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)