• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-07-03 12:38:51 följande:
    Förresten, har du då ett litet barn redan med tanke på att du var gravid även förra sommaren? Hur gammalt i så fall? Vi funderar på att försöka få barn tätt och i så fall ha 1-1,5 år emellan, och vill gärna höra hur andra resonerat. Beror självklart på hur allt går med första barnet den första tiden, men jag har i alla fall haft en väldigt lätt graviditet hittills så jag hoppas att det fortsätter så, och likadant med andra smile1.gif .
    Jag har en liten som är 8,5 månad och som är världens snällaste och gladaste så jag tror inte att det blir några problem med ett syskon :) visst kan det nog bli lite kämpigt första tiden, men jag tror också att det kommer bli så kul för dom att ha varandra... Förhoppningsvis :) kommer skilja 15månader på dom.
  • Mariii
    Förresten, har du då ett litet barn redan med tanke på att du var gravid även förra sommaren? Hur gammalt i så fall? Vi funderar på att försöka få barn tätt och i så fall ha 1-1,5 år emellan, och vill gärna höra hur andra resonerat. Beror självklart på hur allt går med första barnet den första tiden, men jag har i alla fall haft en väldigt lätt graviditet hittills så jag hoppas att det fortsätter så, och likadant med andra smile1.gif .
    Här blir det också barn tätt. Har en son på 9 månader. Planen var att bli gravid när han var runt ett. Men livet ville annat, och det är vi så glada för! Min lilla prins är världens mest underbara kille och jag tror stenhårt på att han kommer bli världens bästa lilla storebror!
  • Seven Costanza

Tack alla som svarat! Jag förstår förstås att det nog vore enklare att ha längre mellan syskonen, och under andra omständigheter hade vi gjort så. Varför vi överväger att ha såpass tätt som 1-1,5 år mellan barnen är för att vi flyttar till USA nu i augusti och kommer vara där i två år. Första barnet kommer alltså födas där och bli amerikansk medborgare och det vore därför roligt om andra barnet också kunde hinnas födas där så att de båda får dubbelt medborgarskap. Jag blev gravid på första försöket nu så förhoppningsvis går det lika bra igen.

Kanske konstigt att tänka så men det känns lite orättvist mot andra barnet annars, eftersom det är väldigt attraktivt för många att kunna vistas i USA som man vill. Jag hade självt gärna haft amerikanskt medborgarskap. Om vi skulle bott där längre skulle vi nog ha längre mellan barnen, men nu är det som det är. Dock om vi märker direkt de första 3-4 månaderna att det är superjobbigt så får det ju vänta till senare.

• Znö

Förresten, har du då ett litet barn redan med tanke på att du var gravid även förra sommaren? Hur gammalt i så fall? Vi funderar på att försöka få barn tätt och i så fall ha 1-1,5 år emellan, och vill gärna höra hur andra resonerat. Beror självklart på hur allt går med första barnet den första tiden, men jag har i alla fall haft en väldigt lätt graviditet hittills så jag hoppas att det fortsätter så, och likadant med andra .

Jag har 18 månader mellan mina, en december 2010 och en juni 2012. Idag är de 3 och 4,5 :) blev gravid när sonen var nio månader.
  • Seven Costanza
    Znö skrev 2015-07-03 15:49:05 följande:

Jag har 18 månader mellan mina, en december 2010 och en juni 2012. Idag är de 3 och 4,5 :) blev gravid när sonen var nio månader.

Hur upplevde du det under första tiden (typ första halvåret) och hur upplever du det nu när de är större?
  • hsh

Vi var på vårt andra ultraljud idag, vi såg en dansande & vinkande liten knytte som dessutom lade sig i samma position som mamma med handen bakom huvudet <3 Nu är det inga fler ultraljud förrän rutinkollen i slutet på augusti inplanerade. Är i v.12 (11+3) och har svårt att dölja magen. Svullen som attan. Nån fler som har svårt med värmen? Är ovanligt värmekänslig känner jag!

• Seven Costanza

Ni som har barn så tätt som 1-1,5 år, får man fråga ifall det var planerat? Ni som vill får gärna berätta och t ex i så fall hur många försök som behövdes med första respektive andra barnet. Jag är ju beräknad 4/1 och kommer ju inte börja försöka med nästa förrän tidigast maj för att minska risken att få två födda samma år om andra föds för tidigt. Skulle ju egentligen gärna vänta tills typ september-oktober men då krävs det att jag blir gravid på max 3-4 försök om jag ska hinna föda innan vi lämnar USA. Jaja man kanske ska få ut första barnet först men jag funderar redan på detta, därav mina frågor. Roligt om någon vill säga hur de hade resonerat i min sits.

• fruthomas
    Seven Costanza skrev 2015-07-03 15:45:51 följande:

Tack alla som svarat! Jag förstår förstås att det nog vore enklare att ha längre mellan syskonen, och under andra omständigheter hade vi gjort så. Varför vi överväger att ha såpass tätt som 1-1,5 år mellan barnen är för att vi flyttar till USA nu i augusti och kommer vara där i två år. Första barnet kommer alltså födas där och bli amerikansk medborgare och det vore därför roligt om andra barnet också kunde hinnas födas där så att de båda får dubbelt medborgarskap. Jag blev gravid på första försöket nu så förhoppningsvis går det lika bra igen.

Kanske konstigt att tänka så men det känns lite orättvist mot andra barnet annars, eftersom det är väldigt attraktivt för många att kunna vistas i USA som man vill. Jag hade självt gärna haft amerikanskt medborgarskap. Om vi skulle bott där längre skulle vi nog ha längre mellan barnen, men nu är det som det är. Dock om vi märker direkt de första 3-4 månaderna att det är superjobbigt så får det ju vänta till senare.

Vi har 15 månader mellan våra första två, födda maj -10 & augusti -11. Idag är de alltså 5 & snart 4. Vi visste att vi ändå skulle ha fler så vi använde inget preventivmedel efter första grabben, han var 6 månader när vi blev gravida med nr 2. Allt har bara gått bra, våra barn har klarat sig utan div problem under sin uppväxt. Visst har det inte alltid varit en dans på rosor men det hade det inte varit bara för att vi hade haft fler år mellan dem. Det blir vad man gör det till tror jag.

Vi ser väldigt mycket fram emot att få en till. Även om våra barn är mycket busiga och lite bråkiga idag.
  • dinin
    hsh skrev 2015-07-03 16:03:42 följande:

Vi var på vårt andra ultraljud idag, vi såg en dansande & vinkande liten knytte som dessutom lade sig i samma position som mamma med handen bakom huvudet <3 Nu är det inga fler ultraljud förrän rutinkollen i slutet på augusti inplanerade. Är i v.12 (11+3) och har svårt att dölja magen. Svullen som attan. Nån fler som har svårt med värmen? Är ovanligt värmekänslig känner jag!

Känslig är bara förnamnet! En sånhär dag längtar jag till hösten, men det vågar man knappt säga högt ;) Får hålla sig inne dessa dagarna, illamåendet blir ju inte bättre av att vara ute i värmen direkt.
  • Seven Costanza
    fruthomas skrev 2015-07-03 16:12:10 följande:

Vi har 15 månader mellan våra första två, födda maj -10 & augusti -11. Idag är de alltså 5 & snart 4. Vi visste att vi ändå skulle ha fler så vi använde inget preventivmedel efter första grabben, han var 6 månader när vi blev gravida med nr 2. Allt har bara gått bra, våra barn har klarat sig utan div problem under sin uppväxt. Visst har det inte alltid varit en dans på rosor men det hade det inte varit bara för att vi hade haft fler år mellan dem. Det blir vad man gör det till tror jag.

Vi ser väldigt mycket fram emot att få en till. Även om våra barn är mycket busiga och lite bråkiga idag.

Jo precis. Om vi börjar ha sex snabbt efter förlossningen kommer vi använda kondom i början eftersom vi som sagt inte vill riskera att få två samma år vilket ju är risken när första föds i januari, men annars tänker vi som ni. Man får ju se hur det går.

Vad roligt med tre! Hade ni önskat det från början eller kom längtan efter trean smygande efter ett tag? Just nu tror jag att två räcker men man har ju hört om många som ändrat sig efter några år .
Svar på tråden BF Januari 2016 :)