• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • fruthomas
    Seven Costanza skrev 2015-07-03 16:23:12 följande:

Jo precis. Om vi börjar ha sex snabbt efter förlossningen kommer vi använda kondom i början eftersom vi som sagt inte vill riskera att få två samma år vilket ju är risken när första föds i januari, men annars tänker vi som ni. Man får ju se hur det går.

Vad roligt med tre! Hade ni önskat det från början eller kom längtan efter trean smygande efter ett tag? Just nu tror jag att två räcker men man har ju hört om många som ändrat sig efter några år .

Jag har nog alltid velat ha många (kan tänka mig typ 5st) men min man har varit lite emot det. Men så pratade han med en kvinna som var gravid med nr 10 (hade 3 bonusbarn också) sen kunde han tänka sig några till. Ibland har man tur med slumpen. De två första tog sig på 3e försöket. Den här gången tog det 10 månader. Så att det gick fort första gången betyder inte att det gör det sen.

Om jag får fråga varför vill du att de ska födas i USA?
  • annahs1985
    Seven Costanza skrev 2015-07-03 16:07:25 följande:

Ni som har barn så tätt som 1-1,5 år, får man fråga ifall det var planerat? Ni som vill får gärna berätta och t ex i så fall hur många försök som behövdes med första respektive andra barnet. Jag är ju beräknad 4/1 och kommer ju inte börja försöka med nästa förrän tidigast maj för att minska risken att få två födda samma år om andra föds för tidigt. Skulle ju egentligen gärna vänta tills typ september-oktober men då krävs det att jag blir gravid på max 3-4 försök om jag ska hinna föda innan vi lämnar USA. Jaja man kanske ska få ut första barnet först men jag funderar redan på detta, därav mina frågor. Roligt om någon vill säga hur de hade resonerat i min sits.

Du får ju räkna med att det tar ett tag att få igång ägglossning och mens efter första barnet också :) speciellt om du tänkt att amma
  • Mallis87

Med min dotter blev jag gravid på första försöket, då hade jag gått på ppiller i 6 år.

Efter dottern föddes började jag med ppiller igen och åt ca ett år innan jag slutade, och blev gravid direkt igen. Vi hade också en liten "deadline" då jag tänkt bli gravid innan dotter fyllde 1år & 9 mån, då föräldrapenningen kommer baseras på vad jag fick med första barnet, och då jobbade jag 100%. Alltså behövde jag bli gravid senast början på juli, typ nu, sen ville vi inte börja för tidigt för att "riskera" ett decemberbarn. Så här hade vi också bara ett par försök på oss, och det lyckades direkt. Men man kan ju aldrig veta. Nu kan det ju bli decemberbarn ändå om jag föder för tidigt, men det spelar ju faktiskt ingen roll :)

Fick förresten tillbaka mensen efter ca tre månader efter första barnet.

• Mallis87

Ni som har fler än ett barn - var ni mer nervösa för förlossning nr 2 än nr 1? Jag födde nästan 4 veckor tidigt sist och hade inte bestämt mig angående smärtlindring, inte gått igenom förlossningen med min bm, hade noll koll på hur täta värkarna skulle vara när man åkte in mm. Har alltid varit lite förlossningsrädd och tänkte att jag skulle ta tag i detta när det började närma sig mer, men det hann jag ju aldrig och det kändes skönt, jag slapp bli nervös och oroa mig. Men nu kan jag redan känna lite oro, just för att man vet hur det går till/hur ont de gör/vad som komma skall ;)

• Seven Costanza
    fruthomas skrev 2015-07-03 16:33:46 följande:

Jag har nog alltid velat ha många (kan tänka mig typ 5st) men min man har varit lite emot det. Men så pratade han med en kvinna som var gravid med nr 10 (hade 3 bonusbarn också) sen kunde han tänka sig några till. Ibland har man tur med slumpen. De två första tog sig på 3e försöket. Den här gången tog det 10 månader. Så att det gick fort första gången betyder inte att det gör det sen.

Om jag får fråga varför vill du att de ska födas i USA?

Aha, har alltid tyckt det verkar mysigt med stor familj men vet inte om jag skulle orka med det själv. Man får precis som du skriver se hur det går och du har rätt i att man inte kan veta hur det går att bli gravid med nästa barn.

Första barnet kommer födas i USA eftersom vi ska flytta dit med makens jobb och det barnet blir då automatiskt amerikansk medborgare. Sedan är det bara att jag tycker det vore roligt om andra barnet också blev det så att det blir lika för båda. Vi har alltid tyckt om och trivts jättebra i USA, har rest dit mycket, och tycker att det vore ett privilegium att få vistas där som man vill. Finns ju inga garantier att barnen kommer vilja det men av de jag känner där bara ena syskonet är medborgare så tycker den som inte är det att det är synd.

Andra kanske tycker att det är fånigt men det har varit mycket jobb med den här flytten så jag hade gärna själv haft dubbelt medborgarskap så man enkelt kunde bo där man vill, växelvis kanske eller till pensionen. Vi gillar inte vädret här förutom de veckor då den svenska sommaren är fin, så vi kommer bosätta oss i Kalifornien de här åren.
  • Znö
    Seven Costanza skrev 2015-07-03 15:58:28 följande:
    Hur upplevde du det under första tiden (typ första halvåret) och hur upplever du det nu när de är större?
    Jag blev gravid på andra försöket med tvåan. Graviditeten var lugn, jag kunde ju sova när Storebror vilade middag och de flöt på bra. 

Första halvåret..hmm...Storebror hade nattskräck och skrek ett par timmar varje natt och Lillasyster skulle förstås äta på natten. Sedan hade Storebror den vanan att tycka att klockan 05.00 var morgon, alla dagar i veckan under en lååång tid (han är än idag morgonpigg och vaknar oftast vid 06, ibland sover han dock till 7,8 och 9). Men jag tyckte ändå det flöt på bra, Lillasyster var en snäll bebis som mest sov och åt.

När Lillasyster var 8 månader (februari 2013) fick hon RS-virus och utvecklade förkylningsastma och hela vintern därefter när hon var mellan 1-2 år och Storebror var mellan 2,5 och 3,5 år var nog den tuffaste tiden i mannaminne ;) VAB VAB VAB, inhalationer, trotsålder från helvetet med den store och den lilla klättrade och var all-over-the-place. Det gick inte att lämna de själva en sekund så hade storebror puttat henne eller så hade lilldamen själv klättrat upp på en fönsterbänk eller stod och slickade toaborsten eller nåt sånt Flört

Denna vintern har vi knappt märkt av astman och besvären i luftrören och VABBEN har minskat med en sisådär 75% Flört Livet "kom tillbaka" och här sitter jag nu gravid med en trea haha. Inte för att det nu är någon dans på rosor alla dagar nu heller Oskyldig vi har rätt mycket syskonbråk och två barn med stor egen vilja. Men de sover på nätterna, ingen har blöja mer (varken dag eller natt) och ingen vilar middag. Men det är full fart!!!!
  • Seven Costanza
    hsh skrev 2015-07-03 16:03:42 följande:

Vi var på vårt andra ultraljud idag, vi såg en dansande & vinkande liten knytte som dessutom lade sig i samma position som mamma med handen bakom huvudet <3 Nu är det inga fler ultraljud förrän rutinkollen i slutet på augusti inplanerade. Är i v.12 (11+3) och har svårt att dölja magen. Svullen som attan. Nån fler som har svårt med värmen? Är ovanligt värmekänslig känner jag!

Grattis! Jag har också svårt att dölja magen, är i v 13+3 och köpte mina första mammabyxor igår. Har ingen anledning till att dölja den pga jobb eller så utan har bara väntat på KUB-testet och nu efter att ha fått lägsta sannolikheten hoppas jag att allt går bra och går med magen bäst jag vill .

Köpte en tankini också idag (dvs bikini-bh med linne) för min BM sa att fostret inte tycker om att exponerad för mycket för solen. Så jag köpte en vit och kommer smörja magen med spf 30 och hoppas att det går bra. Än så länge kan jag ligga på magen och sola ryggen men snart går kanske inte det heller...
  • Seven Costanza
    annahs1985 skrev 2015-07-03 16:56:33 följande:

Du får ju räkna med att det tar ett tag att få igång ägglossning och mens efter första barnet också :) speciellt om du tänkt att amma

Jo men det vet jag, så mina funderingar är ju under förutsättning att allt sådant funkar. Jag har inte tänkt amma av olika skäl, så då kanske det kommer igång snabbare.
  • annahs1985
    Seven Costanza skrev 2015-07-03 18:15:41 följande:

Jo men det vet jag, så mina funderingar är ju under förutsättning att allt sådant funkar. Jag har inte tänkt amma av olika skäl, så då kanske det kommer igång snabbare.

Ja det kan ju gå supersnabbt.. jag fick mensen tillbaka redan efter 3 månader trots att jag helammade. Vi håller tummarna att det känns rätt för dig och att det kommer igång snabbt. Min lilla blir 1 år och 8 månader när nr 2 kommer..
  • Blgebo

Har inte kunnat få barn tätt då det tar två år för mig att få tillbaka mensen. Så knappt tre år mmellan är det tätaste vi kan få.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)