Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-07-18 18:50:47 följande:

Så duktiga ni är tycker jag som tycker det känns ok att ta nästan hela ledigheten själva.

Hade vår situation sett ut så hade jag nog sagt nej till gemensamma barn. Är verkligen inte supermammatypen, tycker just den där spädbarnstidem verkar urtrist, en transportsträcka till att få en individ man har lite utbyte med.

Från ungefär 2 år verkar de flesta av mina vänner som känt likadant ha tyckt det blivit roligt på riktigt att ha barn när man frågar dem:)

Okej och okej... Jag hade hellre önskat att få barn i Sverige under förutsättning att min man haft en SGI så att vi kunnat dela på föräldraledigheten, det var så det var tänkt från början, men nu när min man fick jobb i USA blir det inte så. Jag kommer vara 33,5 när vi kommer tillbaka och vi har redan varit tillsammans i sju år så jag ville inte vänta med barn tills efteråt, så därför fick det bli såhär.

Jag är beredd på att det kommer bli tufft för min man kommer jobba mycket, men hoppas att han får en SGI när vi kommer tillbaka till Sverige så att han kan vara föräldraledig med andra barnet. Jag kommer troligen inte amma mer än möjligen första månaden för att kunna få lite tid för mig själv de stunder min man kan ha barnet. Så duktig vet jag inte om jag är men kanske stämmer för de andra, jag hoppas bara att jag kommer tycka det är mysigt och inte bara jobbigt.
  • Seven Costanza

Mallis: tack för pepp! Jag får väl se hur det går men en annan anledning till att jag kanske inte kommer amma är att jag eventuellt vill få tillbaka ägglossningen snabbt för att kunna få ett barn till under tiden vi är i USA. Det säger jag nu men jag kanske ändrar mig om det känns tufft med första barnet.

• Seven Costanza
    Mallis87 skrev 2015-07-18 22:44:36 följande:

Hur man än gör, att amma eller ej, så blir det människor av de barnen ändå! Jag hade riktig ångest och grät när jag bestämt mig för att sluta amma helt, det är ju verkligen en sjuk amningshysteri. Förmodligen all press som också bidrog till att det låste sig för mig och det inte kom mycket mjölk. Kommer absolut försöka med nästa, men inte kämpa som jag gjorde sist, så länge. Det blir bra hur man än gör.

Jag känner ingen ångest på det sättet för i USA är det ingen amningshysteri direkt utan bara orolig för att det kan bli jobbigt oavsett om det blir ett eller två barn just eftersom min man kommer jobba mer än nu. Men jag har valt det själv så det löser sig nog .
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-07-19 09:47:26 följande:

Jag har precis slutat amma min son på nio månader, känns som att jag får leva i en gravid och amningsbubbla ett tag. Men om det fungerar lika bra nästa gång så är det självklart för mig att fortsätta amma. Jobbigt har jag tyckt att det har varit många ggr, men samtidigt har det varit otroligt skönt att alltid ha maten på sig. Slippa att sterilisera flaskor, koka vatten osv speciellt på nätterna! Det har även fungerat för min sambo att mata med flaska om dom har varit själva ett par timmar, men av mig har han inte accepterat det förrän nu.

Hur länge helammade du? Jag tänker att du måste ha fått tillbaka ägglossningen snabbt trots amning om du ändå blev gravid i april-maj. Många får ju inte tillbaka ägglossningen förrän efter de helt slutat amma, därav att jag inte tänkt amma om jag vill ha barn tätt, alltså bli gravid när första barnet är ca ett halvår.
  • Seven Costanza

Jag har ju turen att ha RUL redan 10/8 och jag ska ju dessutom vara tjänstledig, men jag kommer in på jobbet någon dag efter RUL för att ha överlämning med min vikarie. Innan dess tänkte jag mejla chefen och berätta så att han är beredd, och helst ska jag ha fått papper från försäkringskassan också tills dess så att jag kan förbereda chefen på att fylla i mina inkomstuppgifter. Vi får väl se vad de tycker för jag hade ju sagt att jag skulle plugga hela tiden under min period utomlands

• Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-07-19 16:15:30 följande:

Jag helammade till ca sju månader, blev gravid första ägglossningen när han var runt sex månader. Så visst kan man få ägglossning även om man helammar. Men det är olika, barn 1 och 2 tog det längre tid att få tillbaka mensen med.

Okej jo jag vet ju att man KAN få tilbaka ägglossningen fast man ammar, så det är ju inget p-medel, men jag har fått intrycket härifrån FL att det kan ta lång tid också och det har jag inte tid med. Vi vill väldigt gärna att båda våra tilltänkta barn blir amerikanska medborgare så det är därför vi vill hinna få två barn tätt under vår vistelse där. Men jag får se hur jag känner när första barnet är några månader.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-07-19 16:32:57 följande:

Vi tänker väl att vi ska vara tillbaks på jobbet båda två våren 2017, men i vilken omfattning får vi väl se, om det blir heltid eller någon dag i veckan ledigt för någon av oss. Eller om sambon arbetar en del hemifrån. Jag känner mig själv vet att 75 eller 80% bara stressar mig-har jobbat så förut delvis o vet att då försöker jag bara trycka in 100% på 75% och blir stressad...

Jag känner att det där med heltid eller deltid beror inte bara på ekonomi utan just som du säger på hur man själv är och hur ens arbetsuppgifter ser ut. Jag som är lärare får ju en väldigt tydlig arbetslättnad om jag skulle jobba deltid - på heltid har jag åtta grupper jag undervisar och detta minskar ju beroende på arbetstid så på halvtid skulle jag ha fyra grupper. Det gör ju stor konkret skillnad både på arbetstiden på plats och på tiden jag behöver för att förbereda, rätta och dokumentera.

Min man däremot som är forskare har helt förtroendebaserad arbetstid och det är inte säkert att han skulle få färre arbetsuppgifter om han skulle jobba deltid utan kanske bara att han förväntas hinna med lika mycket fast på färre dagar. Det missgynnar ju honom att inte kunna vara lika mycket i labbet och inte kunna publicera lika många artiklar så det kan ju göra att man känner sig stressad. Jag skulle ju gärna se att vi båda jobbade halvtid en tid när vi kommer tillbaka så att han kan bygga en närmre relation men barnet/barnen men vi får se om det är praktiskt genomförbart. Det är kanske inte värt så mycket om han känner att han måste jobba igen på helgen för att kompensera för de lediga dagarna... Vissa framhåller ju att ALLA kan vara föräldralediga och det kan de ju i teorin men det påverkar jobbet väldigt olika beroende på vilken typ av jobb man har, så jag tänker iaf att vi får vänta och se.
  • Seven Costanza

Hur mycket syns era magar nu och vilken vecka är ni i? Kan ni fortfarande dölja magen och behöver ni i så fall hålla in magen för att lyckas med det? På morgonen har jag inte mycket mage utan då hade jag nog kunnat dölja den, men senare på dagen måste jag hålla in den jättehårt för att den inte ska synas och det känns obehagligt så det vill jag inte. Jag låter magen vara utsläppt bland vänner men känner mig fortfarande lite obekväm med det på stan eftersom jag inte berättat på jobbet (är i v 15+5).

• Seven Costanza
    Emelie86 skrev 2015-07-19 18:18:59 följande:

Jo självklart är det bra att tänka så, man vill ju inte hamna i en sits man inte klarar av. Jag ser det dock som så att om något skulle hända skulle jag ta itu med den situationen då, man kan ju alltid flytta till mindre om man skulle bli ensam av någon anledning. Ofta krävs det ju två inkomster för att exempelvis kunna köpa hus, ha en bra bil osv. 

Håller med. Jag själv kommer ju följa med min man till USA och det kommer ju bara vara han som har inkomst (möjligen att jag får föräldrapenning men det är ännu ovisst). Klart att det kommer vara ovant att leva på min man men jag är ju tjänstledig från mitt jobb så skulle något hända har jag ju jobbet när jag kommer tillbaka.
  • Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-07-19 19:09:20 följande:

Min mage syns väldigt tydligt. Det går inte att dölja längre. Det har synts på mig sen V8 typ.. Jag går in i v15 imorgon.

Du kan inte hålla in den heller? För på mig känns det obehagligt att hålla in den men den är ju absolut inte fast ännu utan det är ju bara en mjuk rund mage. Känner mig medt plufsig än så länge, längtar tills den blir fast.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)